MAX HAVELAAR

8 november 2004

150 Miljoenste Max Havelaar-banaan levert reis van Floortje Dessing op

Vandaag is de 150 miljoenste banaan met het Max Havelaar Keurmerk verkocht. De koper in een Albert Heijn-supermarkt in Alkmaar kreeg als verrassing een reis aangeboden door Floortje Dessing van Yorin Travel en ambassadeur van Stichting Max Havelaar.

In november 1996 werd met groot succes de eerste mens- en milieuvriendelijke banaan in Nederland geïntroduceerd. De Oké-banaan met het Max Havelaar Keurmerk was een feit. Dat betekende een absolute doorbraak in de internationale bananenhandel die gekenmerkt wordt door excessief gebruik van chemicaliën en zeer slechte arbeidsomstandigheden.

Inmiddels zijn er meerdere leveranciers van bananen die het Max Havelaar Keurmerk mogen dragen en in vele andere landen is deze verantwoorde banaan vervolgens ook goed ontvangen. De afzet in Nederland groeit gestaag, afgelopen jaar met 30 procent, de bananen met het Max Havelaar Keurmerk hebben nu een marktaandeel van 3 procent. Jaarlijks verorbert de Nederlander nu ruim 2,5 miljoen kilo Max Havelaar-bananen, dat zijn ruim 275.000 bananen per week of bijna 40.000 bananen per dag. Internationaal is de verkoop van deze 'fair trade-bananen' in het afgelopen jaar zelfs gestegen met 40 procent, tot een volume van ruim 51 miljoen kilo per jaar.

Deze volumegroei is natuurlijk vooral van belang voor een groeiend aantal bananenproducenten in ontwikkelingslanden. Omdat zij een prijs ontvangen die hen in staat stelt op sociaalverantwoorde en milieuvriendelijke wijze te produceren, kunnen ze nu op een duurzame manier hun bananen verbouwen.

Floortje Dessing is ambassadeur van Stichting Max Havelaar en heeft vorig jaar een bananenplantage in Ecuador bezocht die bananen levert onder de eerlijke handelsvoorwaarden van Max Havelaar. 'Wat enorm inspirerend om te zien wat die bananenplukkers nu al bereikt hebben: goede huizen, een schooltje, zelfs een eigen tandarts. Iedereen in Nederland zou Max Havelaar producten moeten kopen, het werkt echt', aldus Floortje Dessing.
Jeroen Blaauw, inkoper Albert Heijn: 'Max Havelaar-bananen zijn bij Albert Heijn een groot succes. Begin 2003 hebben de Max Havelaar-bananen ook het biologisch keurmerk gekregen. We komen hiermee tegemoet aan de vraag van onze klanten naar verantwoorde producten . Een groeiende groep consumenten maakt steeds vaker een bewuste keuze voor deze mens- en milieuvriendelijke banaan'.

Hieronder een overzicht wat er al is bereikt sinds de eerste eerlijke banaan in Nederland werd geïntroduceerd:


- Dat betekent dat er vanaf de lancering in november 1996, alleen al in de Nederlandse supermarkten, ruim 27 miljoen kilo mens- en milieuvriendelijke bananen zijn verkocht.


- Op jaarbasis worden er in Nederland ruim 2,5 miljoen kilo Max Havelaar-
bananen geconsumeerd, dat zijn ruim 275.000 bananen per week, bijna 40.000 per dag en 15 miljoen per jaar.

De totale afzet van Max Havelaar-bananen in Nederland heeft voor 3,5 miljoen euro extra inkomsten gezorgd voor organisaties van bananenboeren. Deze extra inkomsten zijn het verschil tussen de gemiddelde bananenprijs in het land van oorsprong en de Max Havelaar-minimumprijs, plus de premie voor sociale en milieuprojecten.


- Het totale Nederlandse marktaandeel van de Max Havelaar-banaan ligt nu op 3 procent. De afzetgroei in de eerste helft van 2004 was 4 procent.


- In april 2004 werd de Max Havelaar-banaan door een aantal Europese consumentenbonden, waaronder de Nederlandse Consumentenbond, uitgeroepen tot de beste banaan zowel op sociaal als op milieugebied.


- In 1996 werd gestart met twee producentengroepen. Inmiddels zijn er 17 bananenplantages en coöperaties van bananenboeren die onder de handelsvoorwaarden van Max Havelaar kunnen exporteren. Zij vertegenwoordigen meer dan 6000 arbeiders en boeren met hun gezinnen.


- Producenten hebben dankzij de inkomsten uit de fair trade-handel flinke verbeteringen kunnen bewerkstelligen, zoals: omschakelen naar biologische teelt, verbetering van behuizing en gezondheidsvoorzieningen, het zelf kunnen exporteren en substantiële verhoging van de inkomsten voor de arbeiders.


- De bananen komen uit: Costa-Rica, Colombia, Ecuador, Peru, Dominicaanse Republiek, Bovenwindse Eilanden en Ghana.


- Dankzij de internationale fair trade-handel is over de afgelopen jaren ruim 37 miljoen euro extra inkomsten naar de organisaties van bananenboeren gegaan.


- De groei in Nederland is substantieel, de totale groei in afzet van deze bananen is spectaculair. Want na Nederland zijn de eerlijke bananen ook geïntroduceerd in Zwitserland, Denemarken, België, Duitsland, Zweden, Luxemburg, Groot-Brittannië, Finland, Frankrijk, Ierland, Oostenrijk, Noorwegen, Italië en - meest recent - in de Verenigde Staten.


- De totale afzet van deze fair trade-bananen groeide het afgelopen jaar met 40 procent tot een volume van ruim 51 miljoen kilo in 2003 oftewel 275 miljoen bananen in één jaar.


- In Zwitserland bijvoorbeeld hebben de Max Havelaar-bananen een marktaandeel van 50 procent Daar hoeven geen dure Europese bananenlicenties gekocht te worden om te kunnen importeren en heeft winkelketen Coop besloten alleen nog maar eerlijke bananen te verkopen. Coop verkoopt op jaarbasis ruim 20 miljoen kilo Max Havelaar-bananen.

Het Max Havelaar Keurmerk garandeert dat de bananen worden ingekocht
bij boeren en plantages die aan de door Max Havelaar gestelde minimumvoorwaarden voldoen. Er wordt een prijs gegarandeerd die de kosten voor sociaal- en milieuverantwoorde productie dekt.