Fontys


maandag 8 november 2004 Print artikel
Fontysopleidingen beoordeeld
Kwaliteit van Fontysopleidingen Tilburg in de lift De Fontysopleidingen in Tilburg doen het kwalitatief steeds beter. In de Keuzegids Hoger Onderwijs 2004 zijn deze Fontysopleidingen zo'n tien plaatsen gestegen in de kwaliteitsrangorde van Nederlandse opleidingen.

Vooral de lerarenopleidingen Talen en Maatschappijvakken en de opleiding Pedagogiek hebben hieraan bijgedragen. In 2002 waren de studenten van de lerarenopleiding Talen nog kritisch over hun opleiding, Het oordeel van deskundigen viel dit jaar beter uit. Zij waren zeer te spreken over de opleiding Engels. Ook de lerarenopleiding Maatschappijvakken scoort dit jaar beter bij deskundigen dan twee jaar geleden bij de studenten.

De opleiding Docent Beeldende Kunst in Tilburg wordt door haar studenten beoordeeld met een 7.02 en scoort daarmee in het midden van de ranglijst. (8/15) De studenten zijn met name tevreden over de inhoud en samenhang van het onderwijsprogramma en ook de faciliteiten scoren significant hoger dan het landelijk gemiddelde.

De opleiding Commerciële Economie in Tilburg scoort ook in de middenmoot (14/24) De ondervraagde studenten zijn vooral tevreden over de samenhang van het onderwijsprogramma en de docenten zijn deskundig en weten de stof helder uit te leggen. Deze twee onderdelen scoren aanzienlijk beter dan het landelijk gemiddelde.

Fontys Economische Hogeschool Tilburg (FEHT) is gematigd positief over de uitslag van de enquête Commerciële Economie in de Keuzegids. Teleurstellend is dat zij met een cijfer 6.72 eenhonderdste onder het landelijk gemiddelde scoort, met name door de lage score op Mediatheek en computers. FEHT gaat ervan uit dat het hierop ingezette beleid (een traject voor studenten om een laptop aan te schaffen en deelname aan de Fontys pilot Draadloos internet) bij een volgende meting een aanzienlijk hogere score zal opleveren Meer tevredenheid is er met de scores die precies op het landelijk gemiddelde liggen (inhoud, roosters en tentamens en studeerbaarheid). Zeer ingenomen is FEHT met de hoge scores op samenhang programma en kwaliteit docenten en vooral met de 7.4 die studenten de opleiding geven als het gaat om algemene tevredenheid. FEHT ziet daarin bevestiging dat het, met het na de visitatie van 2002 ingezette verbeteringsbeleid, op de goede weg is.