Fontys


maandag 8 november 2004 Print artikel
Kwaliteit van Fontysopleidingen beoordeeld
Fontysopleidingen in Eindhoven wisselend van kwaliteit In de kwaliteitsonderzoeken 2004 van Elsevier en de Keuzegids scoren de Fontysopleidingen in Eindhoven wisselend. Sommige opleidingen zoals Fiscale Economie en Bedrijfskundige Informatica behoren tot de top-opleidingen van Nederland, andere opleidingen zoals Commerciële Economie doen het heel wat slechter.

In het onderzoek van Elsevier staat de Fontysopleiding Fiscale Economie in Eindhoven met een 7.1 op de eerste plaats. De studenten zijn te spreken over hun docenten, het onderwijs, de keuzemogelijkheden en de voorbereiding op de praktijk. De opleiding Technische bedrijfskunde in Eindhoven staat op een gedeelde 5de plaats in de lijst van 14 opleidingen. De studenten zijn vooral tevreden over de voorbereiding op de beroepspraktijk. De opleidingen gezondheidszorg doen het van oudsher goed bij Fontys. De opleiding Verpleegkunde staat in het Elsevier-onderzoek op de 5de plaats in de lijst van 19 opleidingen. De inrichting van het onderwijs, de kwaliteit van de opleiding en de faciliteiten scoren allen een 7 of hoger. In de Keuzegids scoren de opleidingen Fysiotherapie (4de plaats in rangorde van 10) en de opleiding Bedrijfskundige Informatica (3de plaats in de rangorde van 14) goed. Bij beide opleidingen zijn de studenten met name tevreden over de samenhang en inhoud van het onderwijs, de werkvormen en de kwaliteit van de docenten.

Middenklassers
In hetzelfde onderzoek van Elsevier scoort de Fontysopleiding Elektrotechniek in Eindhoven op de 9de plaats van de 17 beoordeelde opleidingen. De studenten geven het cijfer 7 of hoger voor de keuzemogelijkheden in het onderwijsprogramma, de mate waarin het onderwijs te doen is in de tijd die er voor staat en de bereikbaarheid van docenten.
De Opleiding MER staat in hetzelfde onderzoek op de 16de plaats in de lijst van 20 beoordeelde opleidingen. De opleiding is volgens de studenten goed te doen in de tijd die ervoor staat en ze zijn zeer tevreden over de keuzemogelijkheden. De bereikbaarheid van docenten en de communicatie met de studenten moet duidelijk nog verbeterd worden. In de Keuzegids scoren de opleidingen Small Business en International Business en Management Studies beiden een 8ste plaats in de rangorde van respectievelijk 12 en 13 beoordeelde opleidingen. Bij de opleiding Small Business zijn de studenten zeer tevreden over de specialisaties, bij de opleiding International Business en Management is er kritiek op het aantal computers en de snelheid waarmee tentamens worden nagekeken. De opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening staat op de 11de plaats in de rangorde van 20 ondervraagde opleidingen; de opleiding Informatica staat op de 9de plaats in de rangorde van 14 en de opleiding Technische natuurkunde staat op de 2de plaats in de rangorde van 3.

Verbeteringen noodzakelijk
Sommige opleidingen krijgen de nodige kritiek van hun studenten. Zo vinden de studenten van de opleiding Personeel en Arbeid dat de begeleiding bij stages en opdrachten duidelijk verbeterd moet worden. Deze opleiding staat in het Elsevier onderzoek op de 20ste plaats in de rangorde van 21.
Ook in de Keuzegids is kritiek te horen op vijf Eindhovense Fontysopleidingen. De opleiding Werktuigbouwkunde staat in de lijst op de 16de plaats in de rangorde van 20 ondervraagde opleidingen. Bij deze opleiding hebben studenten kritiek op de snelheid waarmee tentamenuitslagen bekend worden. In tegenstelling tot het onderzoek in Elsevier waar Elektrotechniek redelijk scoort, staat deze opleiding in de Keuzegids op de 16de plaats in een rangorde van 18 en de opleiding Culturele en Maatschappelijke Vorming scoort een 13de plaats in de rangorde van 15. Bij deze laatste opleiding was er vooral kritiek op de beschikbare computers. De opleiding Management Economie en Recht is bijna hekkensluiter in de rangorde (19de plaats van de 20). De opleiding Commerciële Economie staat op de laatste plaats in de rangorde van 24 ondervraagde opleidingen. Deze laatste opleiding wijt zijn slechte score met name aan de invoering van een nieuw registratiesysteem dat niet zonder slag of stoot is gegaan. Studenten kregen hierdoor hun cijfers te laat of verkeerd.