Provincie Noord-Holland

GS stellen programmas van eisen OV Gooi en Vechtstreek en Haarlem/IJmond vast
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland (GS) hebben de programmas van eisen vastgesteld voor de komende aanbesteding van het openbaar vervoer in Gooi en Vechtstreek en Haarlem/IJmond. Concept-versies zijn de afgelopen drie maanden uitvoerig besproken met betrokken gemeenten en reizigersorganisaties. Hun adviezen zijn waar mogelijk verwerkt in het definitieve programma.

De programmas van eisen zijn geen strak korset, maar geven de vervoerder de ruimte om met name bussen in te zetten op sterke lijnen (de zogenaamde stamlijnen). Hij kan zo extra veel inkomsten genereren, die hij elders op minder druk bezette lijnen kan inzetten. De provincie stelt daarnaast uiteraard ook eisen aan het vervoer in ´vervoerarme´ gebieden, met speciale aandacht voor de sociale functie van het openbaar vervoer.

Nieuwe Methodiek

De methodiek die de provincie bij deze aanbestedingsprocedure hanteert is op onderdelen zeer innovatief: de provincie schrijft niet meer exact voor hoe de lijnen moeten lopen maar heeft normen opgesteld waaraan het vervoer moet voldoen. Voorbeelden zijn: de loopafstand tot haltes, frequenties, of het type verbinding (rechtstreeks) tussen grote woongebieden en knooppunten. In het hele vervoergebied gelden dezelfde normen.

Beloning afhankelijk van prestaties

Nieuw is ook dat, veel sterker dan voorheen, de beloning afhankelijk wordt gesteld van de prestaties van de vervoerder en de tevredenheid van de reizigers. Doel hiervan is te waarborgen dat de kwaliteit van de uitvoering constant van hoog niveau is. Hiervoor is een bonus-malus regeling ingesteld: bij goede prestaties wordt de vervoerder beloond, bij slecht presteren krijgt hij een boete. Deze bedragen kunnen oplopen tot 20% van de omzet.

Kwaliteitseisen

Daarnaast zijn minimum kwaliteitseisen gesteld waaraan de toekomstige vervoerder moet voldoen. Belangrijke eisen die aan het hele vervoersysteem worden gesteld zijn: stiptheid, een gelijkmatige verdeling van ritten over het uur, betrouwbaarheid van reistijden en aansluitgarantie op het stamlijnennet. Daarnaast wordt ook speciaal gekeken naar aspecten als comfort, klantvriendelijkheid, en sociale veiligheid.

Aanbestedingsprocedure

De inschrijving op de nieuwe concessies voor Haarlem-IJmond en Gooi en Vechtstreek start binnenkort. Vervoerders krijgen dan ongeveer drie maanden de tijd om een offerte op te stellen. In het voorjaar van 2005 is bekend aan welke vervoerder(s) de concessies worden gegund. De nieuwe overeenkomsten voor het openbaar vervoer in voor Haarlem-IJmond en Gooi en Vechtstreek treden per 15 december 2005 in werking.

L. Zwart 4 november 2004