Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Spar international betreedt chinese retailmarkt

SPAR assisteert onafhankelijke detailhandelaren in concurrerende markt

Amsterdam, 9 november 2004 - Het van oorsprong Nederlandse SPAR International tekent vandaag een licentie-overeenkomst met de lokale Shandong detailhandelaar Jiajiayue Supermarket Co. Ltd. voor de introductie van het SPAR merk binnen de Chinese detailhandelsector. Deze overeenkomst is onderdeel van het 'SPAR Global Expansion Plan'. Recentelijk koos de Chinese overheid SPAR International als de keten waarbij onafhankelijke detailhandelaren zich op vrijwillige basis kunnen aansluiten. SPAR assisteert ook bij de bescherming van de onafhankelijke levensmiddelensector met het oog op de geplande openstelling van de Chinese markt in december 2004.

De licentie-overeenkomst resulteert de komende drie jaar in de opening van 15 nieuwe INTERSPAR hypermarkten in de provincie Shandong in Oost-China (87 miljoen inwoners). Ook komen er SPAR supermarkten. Jiajiayue Supermarket Co. Ltd. en SPAR International hebben al een aantal mogelijke locaties op het oog, waarvan verschillende groter dan 10,000 m2.

Gordon Campbell, Managing Director van SPAR International: "Dit is een zeer belangrijke gebeurtenis voor SPAR International. De levensmiddelensector in China boekte de afgelopen jaren enorme vooruitgang met de onafhankelijke detailhandelaar als aanbieder van hoogwaardige kwaliteit en service. We zullen moeten kijken hoe we deze positieve ontwikkeling kunnen stimuleren wanneer China lid wordt van de 'World Trade Organisation' (WTO). We zijn zeer verheugd dat we deel uitmaken van deze transitie. Door de samenwerking met Jiajiayue Supermarket Co Ltd. Kunnen we de belangen van de onafhankelijke detailhandelaars helpen beschermen - zoals we al doen in 34 landen over de hele wereld. Door de openstelling van de Chinese markt betreden meer multinationalketens deze markt. Binnen de levensmiddelenbranche is het daarom van belang de detailhandelaren die zich de laatste 10 jaar op de markt gevestigd hebben, te beschermen. SPAR International heeft een lange traditie in het ondersteunen van onafhankelijke detaillisten door een sterk franchisemerk op de markt te brengen. SPAR International heeft ruim 70 jaar ervaring in de internationale detailhandel en logistiek. In China zullen we onze kennis en expertise op het gebied van internationale detailhandel delen en versterken we zo de positie van ons internationale merk."

Het betreden van de Chinese retailmarkt is onderdeel van het voortdurende 'SPAR International Business Development plan'. Sinds de jaren negentig breidt SPAR het aantal franchisevestigingen continue uit in en naar nieuwe marktgebieden.

De heer Wang Peihuan, Managing Director van de Jiajiayue Supermarket Ltd voor de provincie Shandong ondertekende de SPAR International licentieovereenkomst. Dit in het bijzijn van Chinese functionarissen, de vice-burgemeester van Weihei's gemeentelijke volksvertegenwoordiging Dong Jin You, SPAR International vertegenwoordigers, inclusief Hans K Reisch, voorzitter, Dr. Gordon Campbell, Managing Director en Tobias Wasmuht, Marketing Manager.

Dr. Gordon Campbell sprak hierover tijdens de 'China Retail Industry Convention' en de 'Chain Store Expo', een jaarlijks evenement voor lokale en buitenlandse detailhandelaren georganiseerd door de CCFA, de 'China Chainstore & Franchise Association'.

Over SPAR
SPAR is in 1932 opgericht in Nederland met nog steeds het franchisesysteem als uitgangspunt. SPAR is de grootste detailhandelaar binnen de levensmiddelensector. De wereldwijde SPAR organisatie bestaat uit 15.084 winkels in 34 landen, verdeeld over vier continenten en heeft meer dan acht miljoen klanten per dag. SPAR is actief onder vier verschillende winkelformules waaronder de SPAR supermarkt en INTERSPAR hypermarkt

Over SPAR International
SPAR International is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en coördinatie van de wereldwijde SPAR organisatie. De voornaamste activiteiten van SPAR International zijn de vestiging van het SPAR merk in nieuwe landen, ontwikkeling van de detailhandel, en het aangaan van centrale marketing- en inkoopovereenkomsten.

Over China Chainstore & Franchise Association (CCFA) De CCFA is de grootste brancheorganisatie voor de detailhandel- en franchisesector in China. Ruim 500 bedrijven in China, actief in meer dan veertig verschillende industrieën, zijn lid. Het ledenbestand van de CCFA bestaat uit grote lokale Chinese marktspelers en bekende internationale detailhandelaren die zaken doen in China. CCFA fungeert als intermediair tussen de Chinese overheidsinstanties en de detailhandel.

####



Ingezonden persbericht