Koninklijk Horeca Nederland

Horeca neemt zorgtaak serieus

Persbericht 9 november 2004
"Cure" is medisch, "care" staat voor horeca
Horeca neemt zorgtaak serieus
WOERDEN/ LEEUWARDEN, 9 november 2004 Waar cure staat voor de medische zorg, staat care binnen het zorgstelsel voor de horeca, zegt Horwath Consulting. In opdracht van Koninklijk Horeca Nederland zijn de kansen en mogelijkheden die de zorg biedt onderzocht. Nu het hele zorgstelsel onder druk staat en aan veranderingen onderhevig is, biedt dit de horeca zoveel mogelijkheden, dat die nieuwe rol met beide handen aangepakt zal worden. HoreCARE is de kans voor de horeca

Binnen zorg wordt een onderscheid gemaakt tussen cure en care. Gezondheidsinstellingen vullen de cure taken in - maken patiënten beter - terwijl de care voorzorg en nazorg - buiten de gezondheidszorg om ook verzorgd kan worden door de horeca. De behoefte aan zorg en de manier waarop deze wordt ingevuld is aan grote veranderingen onderhevig. De herziening van de zorgsector naar een vraaggestuurd stelsel, komt o.a. door vergrijzing en de stijgende koopkracht van steeds kritischer en zelfstandiger wordende senioren. Horecaondernemers springen hier nu al met hun creativiteit en innovatief handelen op in, zegt directeur Jeu Claes van Koninklijk Horeca Nederland, maar we hadden het gevoel dat er nog veel meer mogelijkheden waren. Daarom hebben we Horwath Consulting gevraagd een onderzoek te doen naar de kansen van zorg in de horeca en naar horeca in de zorg. Er blijkt heel veel mogelijk te zijn voor de traditionele horeca. In het rapport worden per horecasector diverse voorbeelden gegeven. Denk daarbij aan een hotel waar je weer op krachten komt na een operatie. Dure ziekenhuisbedden komen weer beschikbaar, omdat het hotel over voldoende capaciteit beschikt om patiënten van goede zorg te voorzien.

Gezondheidszorg gaat steeds meer van cure naar preventie en beleving, zoals saunas, afslankprogrammas, arrangementen om te ontstressen, relaxweekends, beautyweekends, pedicure, manicure etc. In woonzorgcomplexen zien we een uitdrukkelijke rol voor het gastvrijheidaspect van de professionele horecaondernemer. De bestaande horecabedrijven bieden veel zorgmogelijkheden. Restaurants kunnen bijvoorbeeld op de nieuwe kansen inspelen door de verzorging van maaltijden aan huis voor alleenstaanden, hulpbehoevenden en bejaarden (tafeltje dekje of tafeltje dekje plus met luxe maaltijden en menus). Het aanschuiven aan de maaltijd in restaurants is een sociale invulling van de zorgzame samenleving.

Koninklijk Horeca Nederland gaat binnen en buiten de vereniging aandacht schenken aan pilots en best-practices, maar zal ook discussies starten met potentiële partners (zorgverzekeraars, ouderenverenigingen, cateraars, overheden, zorginstellingen en anderen).

---

Noot voor de redactie