Ministerie van Economische Zaken


http://www.minez.nl

MINEZ: Consument moet kritisch shoppen

Ministerie van Economische Zaken
persbericht
9 november 2004

De consument moet zijn verantwoordelijkheid nemen en zijn voorkeur uitspreken voor duurzame producten. Dit kunnen zij doen door kritisch te shoppen. Uiteindelijk heeft de consument het laatste woord. Dit zei Karien Van Gennip tijdens de driedaagse Europese conferentie over MVO in Maastricht. Niet alleen bedrijven hebben de verantwoordelijkheid om in hun bedrijfsvoering aandacht te besteden aan mens, milieu en economie, ook de consument heeft verantwoordelijkheid voor een duurzame economie. Maar ook werden de lidstaten van de EU aangesproken op hun verantwoordelijkheid. De lidstaten zouden in hun rol als consument duurzaam moeten inkopen. De conferentie trok 700 deelnemers bestaande uit vertegenwoordigers van bedrijven, maatschappelijke organisaties, vakbonden, overheden en academische wereld.

Karien Van Gennip heeft ook opgeroepen tot een Europees netwerk van Kenniscentra om het MVO onder het MKB te stimuleren. Nederland opent op 24 november het eigen kenniscentrum Maatschappelijk verantwoord ondernemen. EU lidstaten zouden dit voorbeeld moeten volgen zodat ook in de EU best practices kunnen worden uitgewisseld.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen loont. Maatschappelijk verantwoord ondernemen levert een bedrijf duurzame groei, vertrouwen van beleggers en aandeelhouders en een betere concurrentiepostitie. Dit was een van de belangrijkste boodschappen van staatssecretaris Van Gennip. MVO is niet langer een achterhoede gevecht van NGOs maar het hoort thuis in de corebusiness van elk bedrijf. De conclusies van de conferentie zal zij ook inbrengen in de Europese Raad voor het Concurrentievermogen. MVO zou een vast agendapunt van deze Raad moeten zijn, aldus Van Gennip. MVO is een pijler in strijd om concurrentiekracht. MVO is een van de middelen om de Lissabondoelstelling te bereiken. Want MVO is een innovatieve vorm van ondernemen die leidt tot duurzame economische groei.

Transparantie is een sleutelbegrip in het verantwoord ondernemen van bedrijven. Zonder transparantie is er geen vertrouwen van beleggers, consumenten en overige belanghebbenden. Met behulp van onder andere maatschappelijke verslaggeving is hier vooruitgang te boeken. Dit jaar is het ministerie begonnen met het benchmarken van de maatschappelijke jaarverslagen van de 175 grootste Nederlandse bedrijven. Tijdens de conferentie heeft Van Gennip gepleit voor benchmarking in alle EU lidstaten. Hierdoor wordt internationaal zichtbaar hoe bedrijven gestalte geven aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Tijdens de slotmanifestatie van de conferentie overhandigde Van Gennip een estafette stokje aan een vertegenwoordiger van het jongerenforum. Want juist deze generatie heeft een belangrijke rol om het debat voort te zetten in het streven naar een duurzame toekomst.

De conclusies van de conferentie en de speech van Karien van Gennip kunt u vinden op www.ez.nl of www.csr2004.nl

Meer informatie
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51, telefoon 0800 - 6463951, e-mail: ezinfo@postbus51.nl. Voor journalisten: mevr. J. Thompson-Sepmeijer, persvoorlichter, telefoon (070) 379 6174, e-mail:
C.J.Thompson-Sepmeijer@minez.nl

09 nov 04 15:46