Nationale Ombudsman


Den Haag, 8 november 2004

www.nationaleombudsman.nl vernieuwd

De Nationale ombudsman heeft zijn website vernieuwd. De vormgeving is anders en de structuur is aangepast, zodat iedereen nu nog makkelijker zijn weg kan vinden. In november en december wordt via radiospots en webvertising gewezen op het bestaan van de Nationale ombudsman en de nieuwe website. Deze acties zijn nodig omdat slechts 17% van de Nederlandse bevolking weet waarvoor de Nationale ombudsman kan worden ingeschakeld.

www.nationaleombudsman.nl biedt onder meer informatie over hoe en wanneer een klacht kan worden ingediend. Het is bijvoorbeeld mogelijk om via de website een klacht in te dienen. Een klacht bij de Nationale ombudsman moet altijd schriftelijk worden ingediend. Dat kan in een brief, maar ook met behulp van een elektronisch klachtenformulier dat op de website staat. In 2003 werd een vijfde van de klachten die de Nationale ontvangt via de elektronische weg ingediend. Op de website worden ook alle rapporten van de Nationale ombudsman openbaar gemaakt. Per dag bezochten in 2003 1470 bezoekers de website. Na een gebruikersonderzoek bleek de site echter voor verbetering vatbaar. Met name de navigatie leverde problemen op.

Enkel over de overheid

De Nationale ombudsman behandelt alleen klachten over de overheid. In praktijk merkt hij echter dat hij vaak verward wordt met andere ombudsmannen en dat het niet duidelijk is met welke klachten je waar terecht kunt. Slechts 17% van de Nederlandse bevolking weet dat de Nationale ombudsman er alleen is voor klachten over de overheid. Om te voorkomen dat mensen tevergeefs de moeite nemen hem een brief te schrijven, worden mensen gestimuleerd altijd eerst te bellen met een gratis telefoonnummer 0800 - 33 55555. Medewerkers van de Nationale ombudsman kunnen dan als het nodig is mensen eenvoudig en snel naar de juiste instantie doorverwijzen.

In 2003 ontving de Nationale ombudsman ruim 10.000 klachten. 16% daarvan viel buiten zijn bevoegdheid omdat de klachten bijvoorbeeld geen betrekking hadden op de overheid. Het merendeel van de klachten ging over het gebrek aan voortvarendheid van de overheid.