Groen!

Brussel, 9 november 2004

Luchthaven Deurne: Vlaamse regering kiest voor het asfalt, niet voor de mensen

"De Vlaamse regering van minister-president Leterme heeft geen geld voor voldoende extra plaatsen voor gehandicapten en volgend jaar schrapt ze 800 jobs in het onderwijs. Maar intussen investeert ze wel meer dan 15.000.000 euro in een vliegveld zonder economische toekomst." Zo reageert Vlaams volksvertegenwoordiger Mieke Vogels (Groen!) op de mededeling van de Vlaamse regering dat ze overheidsgeld wil steken in de luchthaven van Deurne.

"Minister Peeters (CD&V) en Van Mechelen (VLD) willen een beslissing rond de uitbouw van de luchthaven van Deurne inclusief de ondertunneling van de Krijgsbaan op korte termijn forceren," zegt Mieke Vogels (Groen!). "De hele Vlaamse regering geeft zo aan dat een verlenging van de startbaan van de luchthaven van Deurne blijkbaar een beleidsprioriteit is."

De Vlaamse regering (en de provincie) wil op korte termijn alleen al voor de intunneling liefst 15.000.000 euro ophoesten. Daarbovenop komen nog miljoenen euro's voor een bedrijvenzone nabij de luchthaven.

"En dat op een moment dat diezelfde Vlaamse regering op zowat alles zit te besparen," reageert Vogels. "De regering schrapt de aanleg van fietspaden en het verkeersveilig maken van zwarte punten op onze wegen. Ze snoeit in de aankopen van bos en natuur, er is onvoldoende geld om te investeren in het wegwerken van wachtlijsten voor gehandicapten, ze snoeit in het onderwijs en vermindert de voorzieningen voor jongeren. Maar 15.000.000 euro investeren in het vliegveld van Deurne? Neen, daarop wil deze regering niet besparen!"

Groen! kan zich alleen maar verbazen over het gemak waarmee ineens omgesprongen wordt met de budgettaire krapte van deze Vlaamse regering, aldus Vogels. Vlaams milieuminister Peeters heeft de voorbije dagen uitgebreide jammerklachten gelanceerd over het feit dat hij te weinig geld heeft voor het onderhoud en dus veilig houden van wegen. Een tolheffing lijkt de minister de enige oplossing om noodzakelijke wegeninvesteringen betaalbaar te houden. Maar voor de intunneling van de Krijgsbaan in Deurne heeft minister Peeters wel geld over. "Terwijl deze tunnel de veiligheid op de R11 zeker niet zal bevorderen, integendeel," stelt Vogels. Zij twijfelt er bovendien aan dat deze investering ook effectief veel tewerkstelling zal creëren. "Indien het vliegveld van Deurne echt rendabel zou zijn, had men niet zo lang naar private investeerders moeten zoeken. De officiële statistieken leren ons dat sinds het topjaar 2001 (273.208 passagiers) de luchthaven meer dan 100.000 passagiers verloor (168.283 in 2003). Als er nu interesse is van de privé, dan is het omwille van de mogelijkheden die geboden worden om temidden van woonzones nieuwe bedrijventerreinen te ontwikkelen. Intussen vragen stellen omtrent de gevolgen voor de leefbaarheid van het stedelijk gebied rond het vliegveld, mag blijkbaar niet meer. Vragen stellen rond de toename van het vrachtverkeer doorheen de woonzones evenmin. Groen! kiest voor een leefbare stad, de Vlaamse regering geeft haar geld duidelijk liever aan beton en asfalt."