Unicef

UITNODIGING VOOR DE MEDIA

Dinsdag 9 november 2003, 12:30 - 13:30 uur
Euromast, Parkhaven 20, Rotterdam

Start Unicef-campagne tegen wereldwijde kindersterfte

VIP'S SPRINGEN VAN EUROMAST VOOR UNICEF

Den Haag, 5 november 2004 ­ De ambassadeurs en vrienden van Unicef, Monique van de Ven, Paul van Vliet, Trijntje Oosterhuis, Rintje Ritsma en Sipke Jan Bousema, zetten op 9 november vanaf de Rotterdamse Euromast met diverse vervoersmiddelen een symbolische estafette van vaccins in. Schaatser Ritsma en TV-maker Bousema springen daartoe, uitgerust met koelboxen, langs een diagonaal gespannen kabel 100 meter naar beneden. De vaccin-estafette, die vervolgd wordt per brommer en boot, symboliseert de "cold chain", de vervoersketen van gekoelde vaccins waarmee Unicef dagelijks tienduizenden kinderen wereldwijd weet te bereiken. De actie is de start van Unicef's campagne tegen de hoge kindersterfte. Jaarlijks sterven 11 miljoen kinderen onder de 5 jaar, waarvan 6 miljoen aan simpel te voorkomen of bestrijden oorzaken. Unicef roept publiek en politiek op om meer geld beschikbaar te stellen voor het vaccineren van kinderen, een zeer effectieve en goedkope manier om de kindersterfte drastisch terug te dringen.

Uit een recent Unicef-rapport blijkt dat het aantal kinderen dat voor zijn vijfde verjaardag sterft vergeleken met 1960 drastisch is teruggedrongen, van 1 op 5 naar 1 op 12 nu. Tegelijkertijd constateert het rapport dat die vooruitgang inmiddels in de helft van de landen is gestagneerd. De mondiale dekkingsgraad van vaccins is dalende en het VN-doel om de kindersterfte voor 2015 met tweederde terug te dringen dreigt onhaalbaar te worden.

Unicef, 's wereld grootste vaccinatie-organisatie, is al decennia voortrekker in de strijd tegen de kindersterfte. Met grootschalige vaccinatie-campagnes over de hele wereld, met massale verspreiding van muskietennetten en middelen tegen diarree en met wereldwijde promotie van borstvoeding en zorg rond zwangerschap en bevalling. Unicef koopt jaarlijks zo'n 2 miljard doses vaccin in tegen de 6 belangrijkste dodelijke kinderziekten en verspreidt die, in samenwerking met honderden partnerorganisaties, continu gekoeld over de hele wereld. Om ook kinderen in de meest afgelegen gebieden te bereiken worden talloze vormen van vervoer gebruikt, van vliegtuigen, auto's, brommers en boten tot ezels en kamelen. Bij grootschalige vaccinatie-campagnes worden in korte tijd miljoenen kinderen inge*nt. Zo krijgen op dit moment alleen al 80 miljoen kinderen in 23 Afrikaanse landen binnen enkele weken een polio-inenting. In nog eens 20 landen elders ter wereld vinden dit najaar massale campagnes plaats, waarbij ruim 70 miljoen kinderen worden inge*nt. Dergelijke massale campagnes hebben de afgelopen twintig jaar naar schatting 20 miljoen kinderlevens gered.

Tijdens de persconferentie op de Euromast zal Edward Hoekstra, een van Unicef's hoogst verantwoordelijken voor het mondiale vaccinatie-programma, een toelichting geven op de wereldwijde situatie en Unicef's aanpak. Daarna doen Unicef-ambassadeurs Paul van Vliet en Monique van de Ven verslag van hun bezoeken aan vaccinatiecampagnes in respectievelijk Mali en Madagaskar. Vervolgens starten de Unicef-ambassadeurs en ­vrienden de campagne officieel, door het inzetten van de vaccin-estafette, vanaf de Euromast tot op de Maas.

Unicef Nederland zal tijdens de campagne aandacht vragen voor de strijd tegen kindersterfte via onder andere TV- en radiospots, een spreekbeurtactie waar ruim 1000 basisscholen aan meedoen, televisieprogramma's bij de TROS en NCRV, een actie via consultatiebureaus en een speciale internetgame voor kinderen, de 'Cool Chain Game'. De Euromast zal de gehele maand november ingepakt zijn in een 50 meter hoog doek met daarop een oproep de Unicef-campagne te steunen. Het campagne-doek en de ­start zijn mogelijk gemaakt dankzij financi*le steun van Blow-Up Media, Scarlet Telecom, Avery Dennison, Centraal Beheer Achmea, Height Specialist en de Euromast.

Voor meer informatie en aanmelding:
Media zijn van harte uitgenodigd de actie op en rond de Euromast bij te wonen en kan zich aanmelden via Unicef Nederland ­ Maarten Bijl (persvoorlichter): 070-3339336 / 06-512 82 198. Voor meer informatie over de 'Cool Chain Game' (presentatie 15 november) en de Nationale Spreekbeurtactie (19 november): Unicef Nederland ­ Roy van der Ploeg (persvoorlichter): 070-3339332 / 06-53840098.

Unicef, de kinderrechtenorganisatie van de Verenigde Naties, heeft hulpprogramma's in circa 160 landen en komt wereldwijd op voor de rechten van kinderen. Met als motto 'Kinderen eerst' geeft Unicef Nederland voorlichting over dit werk en werft daar fondsen voor.