Gemeente Dordrecht


---

B&W geeft basismaatregelen vrij voor inspraak

Het college van B&W heeft besloten over de beleidsuitgangspunten voor de uitwerking van het wijkverkeersplan 19e eeuwse Schil. Hierbij is rekening gehouden met de reacties van burgers op en na de bijeenkomsten in januari en juni dit jaar. Op basis van de beleidsuitgangspunten is bepaald welke maatregelen minimaal moeten worden genomen om het doel van het verkeersplan te bereiken. Doel is het creëren van een leefbare woonomgeving voor bewoners en bereikbaarheid van de diverse functies in de 19e eeuwse Schil en de historische binnenstad. Op 12 november start de inspraak over de basismaatregelen.

Het vastleggen van de uitgangspunten en de daarop gebaseerde basismaatregelen is een belangrijke stap op weg naar het uiteindelijke verkeersplan. Daarom worden de basismaatregelen vrijgegeven voor inspraak en liggen van 12 november tot 9 december ter inzage op het stadskantoor. Bewoners en belanghebbenden in de 19e eeuwse Schil worden deze week geïnformeerd via een brief en een samenvatting van de rapportage met beleidsuitgangspunten en basismaatregelen. De samenvatting en complete rapportage staan vanaf 12 november ook op www.dordrecht.nl.

Vervolg procedure
Het is de bedoeling dat het college van B&W na het afwegen van de inspraakreacties een besluit neemt in februari 2005. Dan volgt behandeling door de commissie Ruimte en Economie in maart 2005. Definitieve vaststelling door de gemeenteraad staat in mei 2005 gepland. Ondertussen werkt de sector Stadsontwikkeling aan het definitieve verkeersplan 19e eeuwse Schil. Daarin komt een maatregelenkaart, waarop per straat wordt aangegeven welke ingreep waar komt. Ook deze maatregelenkaart wordt eerst voorgelegd aan B&W en de gemeenteraad en besproken met bewoners en belanghebbenden. Pas daarna wordt tot uitvoering overgegaan.

De beleidsuitgangspunten

1. Parkeren bewoners. Goede parkeervoorzieningen in de buurt van de woning. Bij voorkeur parkeren op eigen terrein (zeker bij nieuwbouw). Als dat niet mogelijk is, is parkeren op straat het uitgangspunt.

2. Parkeren werkenden/bezoekers. De groei van het bezoekersparkeren opvangen via parkeren aan de flank (Energiehuis/Weeskinderendijk, waarbij moet worden gezorgd voor transport van en naar de binnenstad) en parkeergarages in Schil en historische binnenstad. Aan de winkelstraten in de Schil moeten voldoende bezoekersplaatsen blijven bestaan.

3. Leefbaarheid. De leefkwaliteit in de Schil staat voorop. Uitgangspunt is dat de milieunormen voor lucht en geluid niet overschreden worden. Het doorgaande verkeer, dat geen relatie heeft met Binnenstad of Schil, wordt geconcentreerd op de hoofdroutes.

4. Verkeersveiligheid. Eén van de hoofddoelstellingen is het verbeteren van de verkeersveiligheid. De 8 `black spots' in de Schil (kruispunten waar in de periode 1999-2003 meer dan 6 letselongevallen hebben plaatsgevonden) worden aangepakt. In de wegenstructuur wordt een onderscheid gemaakt tussen 30 km/u in verblijfsgebieden en 50 km/u op hoofdwegen.
5. Fietsroutes. De fiets is één van de belangrijkste vervoersmiddelen naar de Binnenstad. De hoofdfietsroutes zullen voldoende kwaliteit moeten hebben met waar nodig aparte fietsvoorzieningen.
6. Autostructuur. Doorgaand verkeer concentreren op de hoofdwegen.
7. Afbakening Verkeersplan Schil. Door de groei van het verkeer zullen op de hoofdstructuur knelpunten ontstaan, die niet alleen binnen het Verkeersplan Schil op te lossen zijn. Het betreft de Oranjelaan, Sumatraplein, Oranjepark/Toulonselaan en mogelijk de Burgemeester de Raadtsingel. De doorstroming van het verkeer (ook openbaar vervoer) zal via het Mobiliteitsplan Dordrecht worden geregeld. (opmerking: aan het Mobiliteitsplan wordt op dit moment gewerkt. Naar verwachting wordt de nota in de loop van 2005 in de politiek behandeld)

De basismaatregelen

1. Parkeeroverlast voor bewoners in de Schil tegengaan. O.a. door beter benutten van beschikbare parkeerruimte en op langere termijn aanscherpen van beleidsregels en mogelijke herindeling van de vergunningssectoren in de historische binnenstad en Schil.
2. Hoofdwegen 50 km/uur; overige wegen onder 30 km/uur regime laten vallen.

3. `Black spots' aanpakken (kruispunten waar in de periode 1999-2003 meer dan 6 letselongevallen hebben plaatsgevonden)
4. Stil asfalt aanbrengen op de Achterhakkers.
5. Verkeerslichtenregeling van kruispunten op hoofdwegen efficiënter afstellen (bevordert verkeersveiligheid en doorstroming).
6. Afsluiten C. de Wittstraat en Wilhelminastraat.
7. Afsluiten Groenedijk, aan de zijde van de Oranjelaan.
8. In Schil-oost zoeken naar een geschikte locatie voor als er een nieuwe garage nodig is.

Kaartje Basismaatregelen Verkeersplan 19e eeuwse Schil

Onderschrift bij kaartje Basismaatregelen verkeersplan 19e eeuwse schil:

Op dit kaartje zijn de basismaatregelen ingetekend. Of de hoofdstructuur voldoende uitgebreid is, wordt nog bezien door de brandweer. Mogelijk is een extra verbinding met een maximale rijsnelheid van 50 km nodig tussen de Oranjelaan en het Kromhout. Dit, om in het geval van calamiteiten op tijd ter plaatse te zijn.