AutoRai

10-11-2004

Mazda boekt uitstekend resultaat in eerste helft 2004

Mazda Motor Corporation heeft in de eerste helft van het financiële jaar 2004 een bijzonder sterke stijging van het bedrijfsresultaat gerealiseerd, zo is vandaag bekendgemaakt.

Dit zorgt ervoor dat de Japanse automobielfabrikant het financiële jaar 2004 naar alle waarschijnlijkheid in de boeken kan schrijven als het allerbeste jaar ooit. In de eerste helft van het boekjaar 2004, dat eindigde op 30 september jl., kende Mazda een stijging van alle resultaten. De geconsolideerde omzet in deze periode bedroeg 1.320,6 miljard yen ( 9,6 miljard), een stijging van 9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijfsresultaat steeg met 53% naar 43,5 miljard yen ( 317,5 miljoen), terwijl de netto winst vergeleken met vorig jaar met 68% groeide naar 18,7 miljard yen ( 136,5 miljoen). Deze groei in de resultaten werd grotendeels gerealiseerd door een groeiende omzet dankzij een continu sterke verkoopkracht in Europa. Dit werd op zijn beurt veroorzaakt door de verkoop van succesvolle modellen als de Mazda3 en door de continue inspanningen van de onderneming tot kostenreductie via het Achieve Best Cost (ABC) plan. Mazda Representative Director en Chief Financial Officer Gideon Wolther: Ik ben bijzonder verheugd dat ik opnieuw een zeer gunstig financieel resultaat mag presenteren. Sterke impulsen in de eerste helft van dit boekjaar geven ons het vertrouwen dat ook de resultaten over het gehele boekjaar zullen stijgen. We zijn hard op weg om het beste resultaat ooit in de geschiedenis van Mazda te halen, een bedrijfsresultaat van 78 miljard yen ( 569,3 miljoen). En daarbij moet ik dan ook nog opmerken dat de laatste keer dat we bijna een dergelijk resultaat behaalden, in 1985, 1 dollar 245 yen waard was.

Financiële resultaten 1e helft boekjaar 2004
De geconsolideerde omzet was 1.320,6 miljard yen ( 9,6 miljard), een toename van 111,1 miljard yen ( 810,8 miljoen) ten opzichte van de 1e helft van 2003. Het bedrijfsresultaat bedroeg 43,5 miljard yen ( 317,5 miljoen), een stijging t.o.v. vorig jaar met 15,1 miljard yen ( 110,2 miljoen). De genormaliseerde winst was 36,9 miljard yen ( 269,3 miljoen), 17,9 miljard ( 130,6 miljoen) meer dan in de 1e helft van 2003, met een stijging van de netto winst van 7,5 miljard yen ( 54,7 miljoen) naar 18,7 miljard yen ( 136,5 miljoen). De geconsolideerde cash flow was negatief op 14 miljard yen ( 102,2 miljoen). De netto schuld nam toe met 5,2 miljard yen ( 37,9 miljoen) tot 363,3 miljard yen ( 2,6 miljard) vergeleken met het eind van het financiële jaar 2003. De verhouding vreemd geld / eigen vermogen verbeterde met 10% punten naar 151%.

Financiële prognose boekjaar 2004
Mazda kondigde tevens een toename aan van het resultaat over het hele boekjaar 2004, waaronder een verwacht bedrijfsresultaat van 78 miljard yen ( 569,3 miljoen), wat een historisch record zal betekenen. De verwachting is dat alle resultaten aan het eind van het boekjaar 2004 hoger zullen zijn dan einde boekjaar 2003.
De verwachting is dat de verkoopopbrengsten over het hele boekjaar 2004 ongeveer 2.710 miljard yen ( 19,8 miljard) zullen bedragen, een toename van 5% ten opzichte van het boekjaar 2003. Dit is exclusief de invloed van de verandering van het boekjaar bij overzeese activiteiten in 2003.
De verwachting is dat het bedrijfsresultaat zal eindigen op 78 miljard yen ( 569,3 miljoen), een toename van 7,8 miljard yen ( 56,9 miljoen) ten opzichte van het financiële jaar 2003 en een toename van 8 miljard yen ( 58,4 miljoen) ten opzichte van eerdere prognoses. Ook de prognoses voor de genormaliseerde winst en de netto winst in het boekjaar 2004 zijn hoger dan voorheen.

Nieuwe prognoses financiële resultaat boekjaar 2004 Verkoopopbrengsten: 2.710 miljard yen ( 19,8 miljard), een stijging van 135 miljard yen ( 985,3 miljoen) ten opzichte van het boekjaar 2003, exclusief de invloed van de erandering van het boekjaar Bedrijfsresultaat: 8 miljard yen ( 569,3 miljard), een toename van 7,8 miljard yen ( 56,9 miljoen) t.o.v. boekjaar 2003 Genormaliseerde winst: 74 miljard yen ( 540,1 miljoen), een stijging van 16 miljard yen ( 116,8 miljoen) t.o.v. boekjaar 2003 Netto winst: 37 miljard yen ( 270,0 miljoen), een toename van 3,1 miljard yen ( 22,6 miljoen) t.o.v. boekjaar 2003

Mazda Momentum
Tegelijkertijd met de bekendmaking van de half jaar cijfers en de prognoses voor het financiële jaar 2004 heeft het management van Mazda Motor Corporation ook aangegeven dat het verdere steun geeft aan wat genoemd wordt het Mazda Momentum. In dit businessplan voor de middenlange termijn is de visie verwerkt waar de onderneming over 10 jaar wil staan. Ook staan hierin de plannen voor de basis van waaruit Mazda op grote schaal verder wil groeien, terwijl het tegelijkertijd de huidige, positieve resultaten en verkoopcijfers wil vasthouden. Onder het motto Mazda Momentum heeft het managementteam nieuwe plannen ontwikkeld, waarin alle energie van de onderneming is gericht op het handhaven van het met hard werken verdiende huidige momentum zegt Hisakazu Imaki, President en CEO van Mazda Motor Corporation. We hebben een significante vooruitgang doorgemaakt, maar toch ben ik nog niet helemaal tevreden. We moeten het momentum dat we nu hebben verder uitbouwen. De komende periode zal heel cruciaal voor ons zijn. We hebben een duidelijk idee waar we willen zijn over 10 jaar, maar voorlopig moeten we eerst goede resultaten neerzetten, onze positie op de belangrijkste markten verder verstevigen, meer investeren in R&D, wereldwijd meer efficiëntie zien te vinden en onze human resources optimaliseren aldus Imaki. Mazda Momentum bevat ook de meest belangrijke corporate doelstellingen voor het boekjaar 2006. Eén doelstelling is het vestigen van een nieuw record met het bedrijfsresultaat, dat boven de 100 miljard yen ( 729,8 miljoen) moet komen te liggen. De verwachting is dat dit resultaat behaald wordt met de verkoop (wholesales) van 1,25 miljoen eenheden, 120.000 meer dan er aan het eind van het boekjaar 2004 verwacht worden. Mazda richt zich daarnaast ook op het terugdringen van de verhouding vreemd geld / eigen vermogen van de huidige 151% naar minder dan 100% aan het eind van het boekjaar 2006.
Om deze financiële en ondernemingsdoelstellingen te halen ligt het accent op de volgende vier maatregelen:

* Versterken van de belangrijkste markten;
* Versterken van Research & Development;

* Verbeteren van wereldwijde efficiëntie en synergie;
* Optimaliseren Human Resources.

Meer specifiek zullen de acties op de verschillende markten er op gericht zijn om de klanttevredenheid te vergroten en zullen er voor die markten speciale nieuwe modellen worden ontwikkeld, waaronder drie SUV/cross-over modellen, in eerste instantie bedoeld voor de Noord-Amerikaanse markt. De plannen omvatten verder een grotere investering in R&D en wel met 30% aan het eind van het boekjaar 2006. Ook zal het tempo waarin nieuwe productintroducties plaatsvinden, worden versneld: tot aan het eind van 2006 staan er totaal 16 belangrijke productintroducties gepland op de meest belangrijke markten.
In Mazda Momentum staan verder plannen voor het verder verbeteren van de wereldwijde efficiëntie en synergie op het gebied van R&D, productie en logistiek. Ook de persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers staat centraal, in navolging van het succes op dit gebied in de afgelopen vier jaar. Het Mazda Business Leadership Development programma (MBLD) zal hierbij nog steeds een belangrijke rol spelen. De uitdaging van mijn managementteam is het vinden van de juiste verhouding tussen investeren in de toekomst en het vasthouden van het huidige momentum volgens Imaki. Ik denk dat het een heel uitdagende periode zal worden voor Mazda, een periode met fundamentele veranderingen. Maar we zullen moeten bouwen aan een stevige basis en zorgen voor een onafgebroken momentum. Een volledig committment aan deze doelstellingen en aan een zorgvuldige uitvoering van de bijbehorende taken zal de hoeksteen vormen van Mazda Momentum.


* 1 euro = 137,02 yen (koers van 30 september 2004).