Cito

Arnhem, 10 november 2004

Webbased zelfbeoordelinginstrument voor peuterleidsters en onderbouwleerkrachten
Citogroep en PiMedia ontwikkelen Bekwaamheidsspiegel Piramide

Begin november is de Bekwaamheidsspiegel Piramide, ontwikkeld door de Citogroep en PiMedia, online beschikbaar. De Bekwaamheidsspiegel Piramide is een webbased zelfbeoordelingsinstrument. Het geeft peuterleidsters en onderbouwleerkrachten die werken met de Piramide methode inzicht in hun functioneren binnen de klas. Na het beantwoorden van een set digitale vragenlijsten presenteert het programma direct scoreprofielen op het scherm. Ook kan een uitgebreid rapport worden aangevraagd dat via e-mail bij de leidster of leerkracht binnenkomt. Op basis van dat rapport kan een leidster of leerkracht besluiten om samen met zijn of haar Piramide trainer een begeleidingstraject in te gaan.

De Bekwaamheidsspiegel is in te zetten als begin- en vervolgmeting in een periode van training, nascholing en coaching. Of als hulpmiddel bij het nadenken over het effect van de sterke en minder sterke kanten van een leidster of leerkracht. Uitgangspunt in de online vragenlijsten is het handelen van de leidster of leerkracht in verschillende situaties en hoe dat door werkt op het gedrag van de kinderen. Het instrument is in samenwerking met Piramide trainers tot stand gekomen en sluit dus nauw aan op de dagelijkse praktijk. De steunpunten Piramide, waar de Piramide trainers werkzaam zijn, verstrekken licenties op de Bekwaamheidsspiegel.

Pedagogisch-didactische bekwaamheden
Met de Bekwaamheidsspiegel kan een leidster of leerkracht zeven pedagogische en didactische bekwaamheden onderzoeken: plannen en voorbereiden van een speel-/leerprogramma, plannen en voorbereiden van leerlijnen op verschillende ontwikkelingsgebieden, voorbereiden van de speel-/leeromgeving, klassenmanagement, instructie, begeleiden van zelfstandig spelen en werken en begeleiden van een doen-alsof spel. Het programma bestaat uit de onderdelen Vluchtig en Nauwkeurig Kijken. Voor Vluchtig Kijken reageert een leidster of leerkracht op een vijftigtal uitspraken over een breed scala aan onderwijssituaties. Zo krijgt de leidster of leerkracht op een efficiënte manier een betrouwbare indruk van de mate waarin hij of zij de onderscheiden bekwaamheden beheerst. Nauwkeurig Kijken gaat dieper in op de verschillende bekwaamheden.

Rapportage
Direct na de afname van Vluchtig Kijken berekent de Bekwaamheidsspiegel in hoeverre de leidster of leerkracht de zeven bekwaamheden beheerst en drukt dit uit in een percentage per bekwaamheid. Na alle vragen over een bekwaamheid te hebben beantwoord bij het onderdeel Nauwkeurig Kijken, ontvangt de leidster of leerkracht binnen vierentwintig uur een rapport met daarin een beschrijving van de bekwaamheid en van de gevolgen van het wel of niet beheersen ervan, de weergave van de persoonlijke scores en alle persoonlijke grafieken die eerder op het beeldscherm zijn weergegeven.

Piramide methode
Piramide is een educatieve methode om de ontwikkeling van drie- tot zesjarigen te stimuleren. Door een combinatie van spelen, werken en leren kunnen leidsters en leerkrachten met de Piramide methode jonge kinderen effectief ondersteunen in hun ontwikkeling. De methode richt zich op acht gebieden die een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van een kind, uiteenlopend van denk- en taalontwikkeling tot creatieve-, persoonlijkheids- en sociaal-emotionele ontwikkeling.