Provincie Gelderland

|                                            |Nr.   |2004-491       |
|                                            |Arnhem|10 november    |
|                                            |,     |2004           |
VERZAMELPERSBERICHT GS 9 NOVEMBER 2004

Besteding geld uit MIG voor reconstructie (A6) In het Meerjarig Investeringsfonds Gelderland (MIG) is 15 miljoen euro gereserveerd (oorspronkelijk 11,5 maar bij amendement opgehoogd tot 15) voor de uitvoering van de reconstructie. Het Gelders Parlement heeft besloten in 2004 en 2005 jaarlijks 5 miljoen euro beschikbaar te stellen en in 2006 en 2007 jaarlijks 2,5 miljoen. Voor de uitvoeringskosten was oorspronkelijk 10% van 11,5 miljoen uitgetrokken. Het dagelijks bestuur van de provincie stelt in een nieuw voorstel aan PS voor om de uitvoeringskosten te verhogen met 450.000 euro en de gereserveerde 15 miljoen te verminderen met het bedrag aan al beschikte projecten (1.353.200,- euro). Het bestedingsgebied wordt uitgebreid met de gemeenten Wageningen, Renkum, Arnhem (ten noorden van de Nederrijn), Rozendaal en Rheden. De gemeenten Ubbergen en Millingen aan de Rijn (Ooijpolder) krijgen geen geld meer uit het MIG omdat daar al veel doelstellingen uit de Reconstructiewet zijn gerealiseerd.

Provincie werkt aan nieuwe bekostigingssystematiek Jeugdzorg (C9) De provincie Gelderland is druk bezig met de voorbereidingen voor de nieuwe Wet op de Jeugdzorg die per 1 januari 2005 in werking treedt. Belangrijkste doelstelling voor het Gelders jeugdbeleid is een integrale aanpak. Een van de zaken waar de afgelopen maanden hard aan is gewerkt is het op orde krijgen van de financiële afronding van verstrekte subsidies aan instellingen in de jeugdzorg. Dit nu is gelukt. Sinds 1997 tot 2002 was een achterstand ontstaan in de financiële (technisch-administratieve) afhandeling van verstrekte subsidies aan instellingen. De achterstand kon ontstaan omdat in deze periode in overleg met de betreffende instellingen prioriteit werd gegeven aan acute problemen en knelpunten (waaronder reorganisaties, fusies, ombouwoperaties, de vorming van de Stichting Bureaus Jeugdzorg). In overleg met de branche is deze achterstand nu in korte tijd opgelost. Alle dossiers zijn doorgenomen en de afspraken rond subsidies zijn getoetst en beoordeeld. Een relatief klein bedrag wordt teruggevorderd; namelijk ca. 1.9 miljoen euro van de in totaal uitgekeerde 500 miljoen. Voor de meeste organisaties komt dit niet als verrassing omdat ze hier al rekening mee hebben gehouden in hun financiële administratie. Het teruggevorderde geld wordt gebruikt om huidige knelpunten in de jeugdzorg op te lossen. Ondertussen werkt de provincie samen met de branche aan een nieuwe bekostigingssystematiek. Deze financieringssystematiek is zo veelbelovend dat ze landelijk als pilot gaat dienen. Provinciaal jaarverslag 2003 Kunst en Cultuurbeleid (C11) Streektaal is in. In 2003 rinkelde de streektaaltelefoon in de Achterhoek 250 keer met vragen of ideeën over streektaal. Gestaag werd in 2003 ook verder gewerkt aan de Gelderse streektaalwoordenboeken: een over dialecten van de Veluwe en het Gelders rivierengebied en een woordenboek van Achterhoekse en Liemerse dialecten. Bovenstaande blijkt uit het provinciaal Jaarverslag 2003 Kunst en Cultuurbeleid Verbindingen dat vandaag in GS is vastgesteld. Opvallend in het jaarverslag is het grote aantal gesubsidieerde projecten dat zich geheel of gedeeltelijk richt op jongeren. In 2003 waren dat 37 projecten. Dit is 60% van het totale aantal gesubsidieerde projecten en 10% meer dan vorig jaar. Cultuureducatie, speciaal gericht op het basis- en voortgezet onderwijs, is ook een van de speerpunten van provinciaal beleid. Edu-art is de instelling die dit namens de provincie verzorgd. Zo werden in 2003 culturele routes en cultuurdagen verzorgd waardoor leerlingen zich meer bewust worden van hun culturele omgeving. In 2003 werden 117 scholen voor voortgezet onderwijs bereikt. Dit is 69% van het totaal. Andere zaken die in het jaarveslag aan bod komen zijn het succes van het zogenaamde gebiedsgerichte cultuurbeleid in Rivierenland en Noordwest Veluwe, de toegenomen aandacht van cultuurmakers om andere publieksgroepen te bereiken en de veelbelovende start van het Centrum Beeldende Kunst Gelderland, een samenwerkingsverband tussen de gemeente Arnhem en de provincie. In 2003 is aan cultuur ongeveer 12 miljoen euro uitgegeven. Het jaarverslag is te vinden op de provinciale website (www.gelderland.nl, doorklikken naar beleid en daarna cultuur). U kunt ook een exemplaar opvragen bij het secretariaat cultuur: (026) 359 9276.

Statennotitie 'Glastuinbouwgebied Bergerden' (C12) Een aantal leden van het Gelders Parlement heeft in september j.l. een werkbezoek gebracht aan het glastuinbouwgebied Bergerden, nabij Huissen. Naar aanleiding hiervan hebben de Staten vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten (GS). Deze vragen gaan o.a. over de provinciale betrokkenheid, de mogelijkheden tot ondersteuning en de uitbreiding en ontsluiting van het gebied. GS hebben de beantwoording van deze vragen in de Statennotitie 'Glastuinbouw Bergerden' opgenomen. Hoofdpunten hierin zijn: . GS vinden dat de provincie Bergerden blijft ondersteunen, zoals dat tot nu toe is gebeurd. Dat betekent o.a. het genereren van middelen door functiewijziging. . GS vinden dat Bergerden niet mag uitbreiden naar het westen, want daar komt het Park Over-Betuwe. Bovendien is voor uitbreiding het gebied tussen de veiling en Kamervoort al sinds 1996 beschikbaar. . GS vinden het ongewenst om Bergerden te ontsluiten via de A325, omdat deze weg al zeer druk is. Bovendien biedt de bestaande ontsluiting via de N839 voldoende garantie voor de bereikbaarheid van Bergerden. Het standpunt over uitbreiding van Bergerden is door GS ook kenbaar gemaakt aan de Dienst Landelijk Gebied van het Ministerie van LNV. Deze dienst koopt nl. de gronden aan voor de realisatie van het Park Over-Betuwe. Nieuw Stedelijke Vernieuwingsbeleid (ISV-2) voor Gelderland gaat de inspraak in (C14) In 2005 begint een nieuwe vijfjarige periode van het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV-2). De ISV-gelden zijn bedoeld om stedelijke vernieuwingsprojecten en programma's financieel te ondersteunen. De Wet Stedelijke Vernieuwing en een nieuw beleidskader ISV-2 van het Rijk vormen de basis voor ISV-2. De provincie Gelderland geeft hieraan een Gelderse invulling in de beleidsbrieven Stedelijke vernieuwing voor projectgemeenten en voor programmagemeenten en legt dit uiteindelijk vast in de Verordening Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing Gelderland 2005. De beleidsbrief voor de 12 Gelderse programmagemeenten is afgelopen voorjaar al in concept door GS vastgesteld. 6 van deze gemeenten maken deel uit van het Gelders Stedelijk Ontwikkelingsbeleid. Projectgemeenten zijn gemeenten, die incidenteel met stedelijke vernieuwing te maken hebben. Zij kunnen voor specifieke projecten bij GS een aanvraag doen voor een ISV-bijdrage. Jaarlijks verdelen GS de ISV-gelden over de ingediende aanvragen op grond van een aantal criteria. In de nieuwe beleidsbrief voor projectgemeenten nemen de gewijzigde verdelingscriteria een belangrijke plaats in. De gemeenten zijn bij de voorbereidingen van ISV-2 via informatie- en discussiebijeenkomsten betrokken. GS hebben nu de beleidsbrief voor de projectgemeenten en de Verordening in concept vastgesteld. Beide worden voor inspraak voorgelegd aan gemeenten en betrokkenen. Tot 12 december 2004 krijgen zij de gelegenheid te reageren. Op 4 januari 2005 vindt de definitieve vaststelling in GS plaats en op 23 februari 2005 in Provinciale Staten.