Gemeente neem je vrijheid!
Een congres over de gemeentelijke beleidsruimte
11 november WTC te Rotterdam Inschrijven
Een congres voor gemeenteambtenaren, burgemeesters, wethouders,
raadsleden, gemeentesecretarissen en raadsgriffiers
In ons staatsbestel hebben gemeenten een autonome positie naast
provincies en Rijk. Door met name Europese en rijksregelgeving wordt
de gemeentelijke beleidsvrijheid ingeperkt. VNG en gemeenten zijn
voortdurend alert in het bewaken van deze vrijheid. Daarnaast is het
soms ook moeilijk om deze vrijheid goed te kennen en te gebruiken. De
VNG organiseert daarom donderdag 11 november 2004 het congres Gemeente
neem je vrijheid!, een congres over de gemeentelijke beleidsruimte. De
sector bestuurlijke en juridische zaken (BJZ) van de VNG presenteert
zich aan de leden van de VNG door het organiseren van deze
bijeenkomst. Op deze dag wordt u in workshops bijgepraat over de
actuele ontwikkelingen die spelen op het terrein van openbare orde en
veiligheid, bestuurlijke vernieuwing en juridische zaken.
In interactieve workshops worden deze actuele themas nader bekeken
waarbij de nadruk ligt op praktijkervaring. Daarom zullen naast
VNG-beleidsmedewerkers en wetenschappers ook gemeenteambtenaren uit
verschillende gemeenten afreizen naar het World Trade Center in
Rotterdam om hun praktijkervaringen met u te delen. Ook wordt ingegaan
op de rol die Europa speelt op het terrein van de gemeentelijke
regelgeving. Een congres bedoeld voor met name ambtenaren, maar ook
interessant voor burgemeesters, wethouders, en raadsleden, waar u de
verhalen uit de praktijk hoort, uw kennis wordt bijgewerkt en u
waardevolle contacten kunt opdoen. Tevens zal er een informatiemarkt
zijn waar u over de verschillende onderwerpen kennis kunt vergaren.
Programma
10.00 10.30 uur Ontvangst met koffie en thee
10.30 10.40 uur Opening door drs. Corien Pels Rijcken, directeur van
de VNG-sector BJZ
10.40 11.15 uur
Vrije gemeenten besturen in een onvrije wereld, plenaire inleiding
door prof. dr. Willem Konijnenbelt, lid van de Raad van State en
hoogleraar staats- en bestuursrecht aan de Universiteit van Amsterdam
11.15 - 12.15 uur Eerste ronde workshops
12.15 13.30 uur Lunch
13.30 14.30 uur Tweede ronde workshops
14.30 15.00 uur Pauze
15.00 16.00 uur Derde ronde workshops
16.00 16.30 uur Borrel en afsluiting
Workshops
Tijdens het congres kunt u drie workshops volgen. Elke workshop wordt
in beginsel drie keer gehouden. Hieronder treft u een korte
omschrijving van de workshops aan. U wordt verzocht bij uw
inschrijving aan te geven welke workshops u wilt volgen.
1. Kaderstelling
2. Benchmarking
3. Kwaliteitshandvesten
4. Standplaatsen- en marktbeleid
5. Europese regels: lust of last?
6. Mediation, een panacee voor alle geschillen in uw gemeente?
7. Effectief verordenen
8. Publiekrechtelijke beperkingen aan gemeentelijke contractsvrijheid
9. Kernbeleid Veiligheid
10. Wet BIBOB
1. Kaderstelling
De zoektocht naar wat kaderstelling in de praktijk betekent en hoe
raden en fracties die rol kunnen invullen, is in volle gang. Raden
formuleren kaderstellende notities, verzoeken het college hierom of
worden hiertoe door het bestuur uitgedaagd. Die zoektocht gaat niet
zonder slag of stoot. Raden, fracties en hun colleges worstelen nog
volop met de vraag wat kaderstelling eigenlijk is en wanneer en op
welke wijze de raad in de dagelijkse praktijk deze kaders moet
stellen. De workshop beoogt gemeenteambtenaren praktische suggesties
te geven voor het vormgeven van de kaderstellende rol van de raad en
de rol die het college daarbij kan spelen. Tijdens de plenaire
discussie zal ter sprake komen welke ondersteuning griffie, college en
ambtelijke apparaat kunnen bieden aan de kaderstelende raad.
Door: Will Scheepens en mr. Henk Westra, regioconsulenten
Vernieuwingsimpuls
2. Benchmarking
Aan de hand van prestatievergelijking (benchmarking) kunnen gemeenten
hun prestaties verklaren, verantwoorden en waar nodig verbeteren.
De VNG bouwt samen met gemeenten aan een benchmarkinstrumentarium voor
gemeenten, bestaande uit 2 delen:
- een standaardfamilie aan benchmarks (w.o. de benchmark publiekzaken,
de benchmarks WWB, de benchmark WMO etc.).
- dé website met vergelijkingsinformatie over prestaties van
gemeenten.
In deze workshop wordt bediscussieerd bij welke concrete
benchmarkinformatie ambtenaren, raadsleden, burgemeesters en
wethouders in hun dagelijks werk baat zouden hebben, bijvoorbeeld bij
het opstellen van een programmabegroting, bij doelmatigheidsonderzoek
in het kader van art. 213 Gemeentewet, bij het verbeteren van
werkprocessen of bij het opstellen van een burgerjaarverslag.
Aan de hand van een dummy van de website bekijken we welke
vergelijkingsinformatie wanneer voor de verschillende doelgroepen op
de website www.watdoetjegemeente.nl terug te vinden is.
Door: Arjen Rijsdijk, technisch beleidsadviseur gemeente Delft en
raadslid van Gorinchem, drs. Wim Blok, directeur Publieksdiensten
gemeente Dordrecht en drs. Nancy Bakker, beleidsmedewerker VN
3. Kwaliteitshandvesten
In deze workshop wordt ingegaan op de ervaringen van gemeenten die
werken met kwaliteitshandvesten. Kenmerkend voor kwaliteitshandvesten
ook wel servicenormen, burgerhandvesten of simpel weg garanties
genoemd is dat deze helder geformuleerde meetbare normen weergeven
waarop klanten zich kunnen beroepen. De normen genoemd gaan verder dan
het weergeven van rechten van de burger: zij geven aan wat de klant
mag verwachten van de organisatie. Door de verwachtingen scherp te
stellen is de klant kritischer en de organisatie weet beter welke
verwachting waargemaakt moet worden. Lukt het de gemeente niet om de
belofte, bijvoorbeeld antwoord op een brief binnen vier weken of
reparatie van verlichting binnen een dag, waar te maken, dan krijgt de
burger compensatie. De briefschrijver ontvangt een boekenbon of de
klager mag aangeven dat de overheid een bedrag aan een goed doel moet
overmaken.
Door: Annemieke Hoogeveen, beleidsmedewerker VN
4. Standplaatsen- en marktbeleid
In de eerste ronde wordt het standplaatsenbeleid van Delft besproken,
in de tweede ronde het beleid van Groningen tot markverplaatsing bij
evenementen en de derde ronde is een combinatie van beide workshops.
Delft: Standvastig standplaatsenbeleid. Recentelijk heeft de gemeente
Delft een nieuw standplaatsenbeleid opgesteld ten behoeve van de
verkoop van goederen en de levering van diensten in de openbare
ruimte. In deze workshop wordt toegelicht hoe dit beleid tot stand is
gekomen, welke afwegingen zijn gemaakt en worden praktische
aandachtspunten belicht.
Groningen: marktverplaatsing bij evenementen. In Groningen is in 1995
evenementenbeleid ontwikkeld en daarna meermalen aangepast (voor het
laatst de in 2003 aangenomen nota Feesten in balans). Het beleid omvat
duidelijke regels ten aanzien van de verplaatsing van de markt op de
Grote Markt/Vismarkt ten behoeve van evenementen. In de workshop wordt
ingegaan op de verschillende belangen en spanningen die bestaan tussen
de gevestigde markthandelaren en de organisatoren van evenementen.
Door: Wout Oudega, hoofd markt en milieudienst gemeente Groningen en
drs. René Blanken, beleidsmedewerker sector Toezicht openbare ruimte,
vakteam vergunningen en ontheffingen gemeente Delft
5. Europese regels: lust of last?
In deze workshop wordt ingegaan op de werking van het Europees recht
voor gemeenten. Valkuilen, beperkingen maar ook mogelijkheden zullen
worden besproken. Nadrukkelijk zal worden stil gestaan bij het
kabinetsstandpunt over niet-naleving van Europees recht door
decentrale overheden en de daarbij behorende maatregelen die het
kabinet wil hanteren om gemeenten te dwingen de Europese regels beter
toe te passen.
Door: Frank Hilterman MA, VNG-contactfunctionaris Europa
6. Mediation, een panacee voor alle geschillen in uw gemeente?
De overheid wil ontbureaucratiseren, de-juridiseren en de eigen
verantwoordelijkheid van burgers stimuleren. De huidige bezwaar- en
beroepsprocedures zijn traag en burgers geven daarmee ook de regie uit
handen. Met mediation kunnen partijen proberen om zelf het geschil op
te lossen. Meestal is dat sneller, goedkoper en bevredigender voor
beide partijen. Sinds 2001 experimenteert de provincie Overijssel met
mediation als alternatieve vorm van geschillenbeslechting bij de
overheid. De rechtelijke macht onderzoekt sinds 1997 of het
doorverwijzen naar mediation voor burgers, overheid en de rechtbank
positieve effecten heeft. Na een korte inleiding over de ervaringen
met mediation bij de provincie en de rechtbank, denken de deelnemers
aan de hand van een concreet voorbeeld na over de kansen en valkuilen
van mediation bij de overheid.
Door: mr. Frans van Arem, rechter, lid Landelijk Projectteam Mediation
naast Rechtspraak en mediator en drs. Dicky van Keulen,
Projectsecretaris Projectbureau Mediation provincie Overijssel en
mediator
7. Effectief verordenen
De wetgeving van het Rijk neemt mede door Europa gestaag in omvang
toe. En mede dankzij het Rijk neemt de hoeveelheid gemeentelijke
regelgeving in omvang toe. Europa en het Rijk knibbelen daarbij aan de
gemeentelijke beleidsvrijheid. Bovendien betekent de toenemende omvang
van de regelgeving dat in gemeenteland regelgeving niet meer het
domein is van enkele specialisten. Dit dwingt tot maatregelen om toch
de kwaliteit te garanderen. Kwaliteit is enerzijds rechtsstatelijkheid
en anderzijds effectiviteit.
Effectiviteit is mede afhankelijk van handhaafbaarheid en draagvlak.
Door: prof. dr. Wim Voermans, hoogleraar staats- en bestuursrecht aan
de Universiteit Leiden en mr. Ger Krol, hoofd afdeling Centrale
Juridische Zaken van de gemeente Nijmegen
8. Publiekrechtelijke beperkingen aan gemeentelijke contractsvrijheid
De gemeente is bevoegd om rechtshandelingen naar privaatrecht te
verrichten. Zo kan de gemeente grond uitgeven, contracten sluiten en
via het privaatrecht kosten verhalen. De vrijheid van de gemeente in
het privaatrecht is echter bepaald niet onbegrensd. Algemene
beginselen van behoorlijk bestuur en de grondrechten vormen de nadere
normen voor het privaatrechtelijk overheidshandelen. Ook de leer van
de onaanvaardbare doorkruising en het legaliteitsbeginsel verzetten
zich tegen onbeperkte toepassing van het privaatrecht. Mag de gemeente
bij de verkoop van kavels aan verschillende kopers verschillende
prijzen berekenen? Mogen bij een dergelijke verkoop bouwtechnische
voorschriften worden opgelegd? Wanneer is de planschade weer via
overeenkomst te regelen? Aan de hand van een aantal concrete zaken uit
de gemeentelijke praktijk worden enige hoofdlijnen geschetst en enkele
dos and donts besproken.
Door: Mr. Gerrit van der Veen, Advocaat bij AKD Prinsen Van Wijmen te
Breda.
9. Kernbeleid Veiligheid
Veiligheid is een breed thema dat speelt in alle gemeenten.
Veiligheidsonderwerpen liggen zowel op het terrein van de fysieke als
de sociale veiligheid. Denk maar aan problemen met jeugd, de kwaliteit
van de rampenbestrijding, geweld op straat en rondom uitgaan. Stuk
voor stuk onderwerpen van groot maatschappelijk belang waar veel
verschillende partijen een bijdrage aan kunnen leveren en dat vaak ook
al doen. In deze workshop wordt ingegaan op de methode Kernbeleid
Veiligheid. Deze methode vormt een goed hulpmiddel om op een
gestructureerde, planmatige manier tot integraal veiligheidsbeleid te
komen. Kernbeleid Veiligheid vormt een kapstok, waar de gemeente de
voor haar relevante veiligheidsonderwerpen aan kan ophangen.
Door: drs. Lourens Burgers, onderzoeker SGBO, Onderzoeks- en
adviesbureau van de VNG
10. Wet BIBOB
De gemeente Zandvoort zal uiteen zetten welk beleid zij ten aanzien
van de Wet BIBOB voert. Ook wordt aandacht besteed aan de vrijheid die
gemeenten op dit punt hebben en tegen welke knelpunten Zandvoort is
aangelopen. Hierbij wordt ingegaan op de beleidsmatige en de
uitvoeringsaspecten.
Door: Julia de Ryp, beleidsmedewerker Juridische Zaken gemeente
Zandvoort en drs. Alexandra van Brummen, senior beleidsmedewerker
Juridische zaken en veiligheid gemeente Zandvoort
Datum en locatie
Het congres vindt plaats op 11 november 2004 in WTC Rotterdam,
Beursplein 37 te Rotterdam.
Doelgroep
Het congres is uitsluitend bestemd voor beleidsambtenaren,
burgemeesters, wethouders, raadsleden, gemeentesecretarissen en
raadsgriffiers.
Kosten
De kosten voor deelname bedragen 195,00. Dit bedrag is exclusief 19%
BTW.
Na het congres ontvangt u een factuur.
Inschrijving
Indien u zich voor deze informatiebijeenkomst wilt inschrijven kunt u
dit doen bovenaan deze pagina. U kunt daarop aangeven aan welke
workshops u wilt deelnemen. U kunt ook een vierde keus aangeven, voor
het geval dat een workshop al vol is.
Ongeveer één week voor de conferentie ontvangt u een bevestiging.
Uw inschrijving is bindend.
Registratie in verband met WBP aangemeld bij het CPB 24-7-2002,
meldingsnummer m-1026707.
Annulering
Annulering van de inschrijving kan alleen schriftelijk (per brief, fax
of e-mail) tot uiterlijk vijftien dagen voor de bijeenkomst. Indien
annulering niet vijftien dagen voor de bijeenkomst is doorgegeven,
bent u het volledige inschrijfbedrag verschuldigd.
Voor inlichtingen
Congres- en Studiecentrum VNG
Postbus 30435
2500 GK DEN HAAG
Tel. 070- 3738458
Fax: 070- 3738743
E-mail: cs@vng.nl
Congres-en Studiecentrum VNG