Gemeente IJsselstein


Programmabegroting 2005 in kort bestek

Met deze beknopte publicatie informeren wij u over de Programmabegroting 2005. De belangrijkste beleidsvoornemens voor volgend jaar worden aangestipt. Een compleet overzicht staat in de Programmabegroting 2005 die u kunt inzien bij de afdeling Publiekszaken of op www.ijsselstein.nl.
De begrotingsvoorstellen worden in de raadscommissies (op 25, 26, 27 en 28 oktober en 1 november as.) besproken.
In de gemeenteraad op donderdag 11 november as. worden de definitieve besluiten genomen. U bent hierbij van harte uitgenodigd.

IJsselstein, 12 oktober 2004
Programmabegroting 2005 in kort bestek

Inhoud

Bezuinigingen in Programmabegroting 2005........................................ 3 Algemeen bestuur/veiligheid ............................................................ 4 Ruimtelijke en economische ontwikkeling ........................................... 6 Milieu en mobiliteit ........................................................................ 7 Woon- en leefomgeving ................................................................... 8 Werk en inkomen ............................................................................ 9 Welzijn ........................................................................................ 10 Educatie, sport, cultuur .................................................................. 11 Belastingen in 2005 ...................................................................... 12 Overzicht begrote lasten en baten diverse programma's........................ 13


---
Programmabegroting 2005 in kort bestek

Voorwoord:

Bezuinigingen in Programmabegroting 2005

In 2005 moet een bezuinigingsoperatie belastingen gekeken onder het motto `De plaatsvinden die inwoners en organisaties gebruiker betaalt' en `kostendekkendheid'. raakt. De bezuinigingen zijn ingegeven door
enerzijds minder inkomsten uit het Daarmee creëren we nog méér dan voorheen Gemeentefonds en anderzijds de steeds een evenwichtige en aanvaardbare begroting. nadrukkelijkere rol van het beheer na een Kritisch het kostenpatroon in het oog houden lange periode van groei. Een derde geldt ook voor de organisaties die een ontwikkeling die hiertoe leidt zijn nieuwe subsidie ontvangen. Een aantal heeft dezelfde landelijke voorschriften op het gebied van subsidie als dit jaar; een aantal van hen Begroting en Verantwoording. ontvangt minder subsidie. Instellingen Lag in 2003 en 2004 de nadruk van het moeten zélf bepalen: geld besparen of voor college op voortzetting, cohesie en op (méér) inkomsten zorgen. verdieping van ingezet beleid; voor 2005
worden bezuinigingen doorgevoerd. Bij de
afweging ligt de nadruk op het behoud van de
kwaliteit van de primaire processen, de
uitvoering van het collegeprogramma en het
nakomen van contractuele en wettelijke
verplichtingen.
Onze interne organisatie wordt bij de
ombuigingen niet ontzien. Door terug-
houdender om te gaan met de `inhuur van
personeel van derden' en met het invullen van
vacatures nog kritischer om te gaan, wordt
een aanzienlijke ombuiging gerealiseerd. Deze
maatregelen beperken de flexibiliteit (inhuur)
en de productiviteit in het algemeen.
Enerzijds moet door ons nog efficiënter
gewerkt worden, anderzijds worden productie
(s) getemporiseerd. Primaire bedrijfsprocessen
ontzien we daarbij zoveel mogelijk.
Direct voor u, onze inwoners, is
waarneembaar dat het onderhoud van
openbaar groen en wegen kritisch wordt
bekeken. Een deel van het openbaar groen
wordt in 2005 omgevormd met als doel een
eenvoudige en onderhoudsarme
groenvoorziening. Gekeken wordt ook naar
het aantal bomen in relatie tot de
beschikbare ruimte bij volle wasdom: er komt
volgend jaar een plan voor het beheer van
ons omvangrijke bomenbestand.
Vinden aan de ene kant ombuigingen plaats,
aan de andere kant komen er meer inkomsten.
Het gaat hierbij niet alleen om hogere leges
voor de afgifte van vergunningen, in 2005
wordt naar uitbreiding van de gemeentelijke

---
Programmabegroting 2005 in kort bestek

Algemeen bestuur/veiligheid

ingebroken. In 2005 worden bewoners Het bevorderen van de veiligheid vraagt om
rondom een woning waar ingebroken is, actief een systematische, gezamenlijke en
door de politie benaderd voor een gecoördineerde inspanning van gemeente,
beveiligingsadvies. politie, brandweer, welzijnswerk, de
woningbouwvereniging, horeca, winkeliers,
Een wettelijke taak is een goede wijk- en buurtorganisaties, verzekeraars,
rampenbestrijding en crisisbeheersing: beveiligingsbedrijven, scholen en uiteraard de
hiervoor is de veiligheidsregio Utrecht in bewoners. Op basis van de Veiligheids-
oprichting: een samenwerkingsverband tussen rapportage (jaarlijks bijgewerkt aan de hand
de organisaties op het gebied van actuele ontwikkelingen/verwachtingen) wordt
rampenbestrijding en crisisbeheersing in onze eveneens jaarlijks een actieplan gemaakt (zie
regio; regionale brandweer en politie, verder bij Wijkgericht werken).
geneeskundige hulpverlening en gemeenten. Hiermee bundelen we de capaciteit en De aandacht gaat het komend jaar vooral naar
deskundigheid op het gebied van de bestrijding van jeugdoverlast, van
rampenbestrijding en crisisbeheersing. gezamenlijk rondhangen op plaatsen waar de
Bij de brandweer worden in 2005 de tweede omgeving teveel overlast van ondervindt,
tankautospuit en het hulpverleningsvoertuig vernielingen en baldadigheid tot het
vervangen. Daarnaast wordt de nodige bestrijden van criminele activiteiten. Verder
aandacht besteed aan realistisch oefenen en zijn de aanpak van inbraken in woningen en
de (bij)scholing van de vrijwilligers. auto's, uitgaansgeweld in de binnenstad,
Bedrijven, instellingen en evenementen zijn - huiselijk geweld en rampenbestrijding leidend
waar vereist - voorzien van een vergunning in het optreden. De gemeente investeert extra
brandveilig gebruik. Ze worden minimaal elk in het toezicht door de financiering van drie
jaar gecontroleerd op brandveiligheid en waar politiesurveillanten, in te zetten voor
nodig wordt gehandhaafd. Door deelname in wijktoezicht, uitgaansavonden in de
het Dagelijks Bestuur en het Regionaal binnenstad en bij evenementen. Verder zijn
Management Beraad is onze stad goed de stadswachten op vrijdagavond en zaterdag
vertegenwoordigd in de nieuwe Brandweer in de binnenstad inzetbaar.
Regio `Utrechts Land' die dit jaar is ontstaan. Om jeugdoverlast binnen de woonomgeving in
te perken biedt de IJSW (die drie
Door in het gemeentelijk beleid structureler jongerenwerkers inzet in wijken waar veel
aandacht te schenken aan (de wijze van) jeugd op straat rondhangt) hen een
communicatie wordt de betrokkenheid van alternatief om de vrije tijd anders te
belanghebbenden consequenter vormgegeven. besteden. In overleg met jongeren wordt
Ook het toepassen van de verordening bekeken of de inrichting van extra
Burgerparticipatie draagt hiertoe bij: hangplekken een oplossing kan zijn. Maken
inwoners worden meer en beter betrokken bij zij zich toch schuldig aan strafrechtelijke
het bestuur van de stad. feiten, dan krijgen zij zoveel mogelijk een
taakstraf. Bureau Halt begeleidt hen bij het
Dit gebeurt ook onder meer door het uitvoeren hiervan waarbij het vooral gaat om
verstrekken van meer bestuurlijke informatie het zoveel mogelijk voorkomen van verdere
via de internetsite www.ijsselstein.nl. misstappen. De voorlichting van Bureau Halt
Agenda's, vergaderstukken en notulen van op basisscholen - `Doe effe normaal' ­ krijgt
raads- en commissievergaderingen en de een andere vorm.
openbare besluitenlijsten van vergaderingen van het college zijn in te zien. Het gaat Steeds meer woningen in onze stad hebben
hierbij dus ook om documenten als (concept) het politiekeurmerk Veilig Wonen dat eraan
plannen en notities. In 2005 wordt de bijdraagt dat er minder in woningen wordt
website verder uitgebouwd: het aanbieden
---
Programmabegroting 2005 in kort bestek

van (aanvraag)formulieren die inwoners

kunnen downloaden en printen en kunnen
inleveren of mailen. Ook onder meer het
gebruiksgemak (toegang voor motorisch en
visueel gehandicapten) en verbetering van
zoekstructuur hebben in 2005 de aandacht.
Erg praktisch is het toevoegen van de digitale
Stadsgids 2005.
Om de dienstverlening te verbeteren is inzicht
nodig, niet alleen in het uiteindelijke oordeel
over de dienstverlening, maar ook in de
organisatie ervan. Op basis van de uitkomsten
van een klanttevredenheidsonderzoek
worden aanbevelingen gedaan de dienst-
verlening te optimaliseren.
De telefonische bereikbaarheid is van grote
invloed op de manier waarop een beller de
kwaliteit van de organisatie beoordeelt.
Daarom is dit jaar het project `Verbetering
telefonische bereikbaarheid' in gang gezet en
is begonnen met het oplossen van enige
knelpunten.
Burgers betrekken bij de verdere verbetering
van hun woon- en leefomgeving is het doel
van Wijkgericht werken. In alle wijkgebieden
zijn platforms waarin bewoners en
instellingen samenwerken aan de leefbaarheid
en kwaliteit. Het gaat hierbij om onderwerpen
als verkeer, veiligheid, groen, speelplaatsen
en overige voorzieningen. Plannen,
voornemens en maatregelen die van direct
belang zijn voor de leefbaarheid in de wijken
(bijvoorbeeld speelruimtes en
verkeersveiligheid) worden via Wijkgericht
werken vormgegeven. In 2005 komen er
wijkveiligheidsplannen, een eerste
wijkperspectief- en programma en een verdere
inbedding van het wijkgerichte werken bij de
gemeente.


---
Programmabegroting 2005 in kort bestek

Ruimtelijke en economische ontwikkeling

Er wordt verder gewerkt aan het plan Er is vooruitgang geboekt met de bouw van `Verbeter de Binnenstad' in nauwe appartementen op het terrein van het samenspraak met een klankbordgroep met voormalige stadskantoor. Eigenaar IJWBV wil vertegenwoordigers van verschillende in 2005 ca. tachtig appartementen realiseren maatschappelijke organisaties. Het plan die in een carré worden gebouwd rond een beschrijft de ruimtelijke ontwikkeling van de gezamenlijke binnentuin. Dit plan aan de historische binnenstad voor de komende Planetenbaan past binnen de nota jaren. Een belangrijk onderdeel hiervan is het Bouwhoogten, die dit jaar werd vastgesteld. zogeheten `winkelachtje', waardoor de Een deel van de bebouwing (in elf, Koningshof en de Schuttersgracht worden respectievelijk twaalf bouwlagen) heeft een opgenomen in de route van het winkelend afgesloten parkeergarage. De publiek. Het plan is tevens `prikkel' voor inspraakprocedure leidde tot het opnieuw marktpartijen om deelgenoot te worden van indelen naastgelegen bestaande de ontwikkelingen. parkeerterrein en (extra) parkeerplaatsen In 2004 is de riolering in de Benschopper- (geldt ook voor parkeerterrein bij Mercurius). straat gerenoveerd. Tevens staat een proef- Ook het buitenterrein wordt heringericht en strook met nieuwe bestrating gepland als er komt een voetbrug over de stadsvijver. eerste uitwerking van de plannen. In 2005
wordt begonnen met de algehele her-
inrichting: het vernieuwen van bestrating en Eind 2004 wordt begonnen met de verlichting. Met name in de Benschopper- planvorming voor woningen in het Groene straat, de Utrechtsestraat, de Plaats, Balkon (IJsselstein-Zuid). Dit is mogelijk Kerkstraat en het Molenplantsoen met als omdat dit jaar een structurele oplossing voor doel een aantrekkelijk winkelgebied voor de zendmasten is gevonden. voetgangers en het reguleren van parkeren
voor de bewoners van de binnenstad. In de Structuurvisie wordt beschreven hoe Medio dit jaar is in de binnenstad de blauwe onze stad over tien tot vijftien jaar invulling zone van kracht geworden, waardoor een zal geven aan wonen, werken, natuur en betere afwikkeling van het verkeer en het recreatie. Hierbij is gebruik gemaakt van parkeren kan worden gewaarborgd. Het ideeën en een klankbordgroep van inwoners uiteindelijke doel is het gebruik van de auto en vertegenwoordigers van in de binnenstad terug te dringen. belangenorganisaties. De visie is voor de gemeente een goed instrument voor onder Voortgang andere locaties: oplevering meer de IJsselsteinse inbreng bij het nieuwbouwwoningen `Waterrijck' opstellen van het Streekplan (provincie) en (Utrechtseweg); `Ringoven' is na inspraak op het Regionaal Structuurplan van het BRU. de plannen aangepast. `Baegen/Achtersloot' Belangrijke aandachtspunten voor 2005 zijn en de `Franse Poort' komen in 2005 verder de ontwikkeling van het Groot gedeeltelijk tot realisatie. Voor terrein Jan Groengebied en de ingebruikneming van de Bunnikschool (Noord IJsseldijk) wordt jachthaven aan de Noord IJsseldijk. gedacht aan particulier opdrachtgeverschap.
Naast de uitbreiding van de stad en de
aandacht die de binnenstad vraagt, krijgen de
bestaande woonwijken de nodige aandacht.
Via het ontwikkelingsprogramma `Meer goed
Nieuws uit IJsselstein' (ISV-II) komen er
activiteiten die de kwaliteit van de
woonomgeving bevorderen. Met de IJWBV
wordt veelvuldig overleg gevoerd.

---
Programmabegroting 2005 in kort bestek

Milieu en mobiliteit energie en energiebesparing: zo krijgen scholen in 2005 zonnepanelen. Ons milieubeleid is gericht op het realiseren
van een duurzaam leefmilieu. Het verlenen en
actualiseren van vergunningen is een
gemeentelijke taak, daarnaast vinden er
regelmatig controles plaats. Vanwege de
landelijk vastgestelde kwaliteitscriteria moet
de gemeentelijke milieuhandhaving met
ingang van 1 januari 2005 aan deze criteria
voldoen. Voor de regelgeving met betrekking
tot bouwen, ruimtelijke ordening en
gebruiksvergunning (brandweer) geldt
hetzelfde; dit in het kader van de beleidsnota
Integrale Handhaving. Dit heeft de nodige
consequenties in de uitvoering van de
handhaving die de inwoners gaan ervaren.
In het kader van verkeer en vervoer is het
veilig gebruik van de openbare ruimte een
belangrijk onderdeel van het beleid voor
2005. De rotonde Willem van Oranjeplein is
halverwege 2004 gereed gekomen, begonnen
is met het Drostplein (kruising Baronie-
weg/Schepenensingel/Heemradenlaan). In
2005 volgt de aanpassing van het
weggedeelte Baronieweg tussen de rotondes;
deze wordt ingericht als een lokale weg.
In 2004 zijn Achterveld en Het Hart volgens
het principe van Duurzaam Veilig ingericht;
in het Kasteelkwartier zijn de laatste
aanpassingen uitgevoerd. Voor 2005 staan de
wijken Oranje- en Europakwartier op het
programma. Daarna maken we een aanvang
met de planvorming voor de inrichting van
IJsselveld.
In 2005 wordt een uitwerkingsplan opgesteld
voor het door de raad vastgestelde
Fietsbeleidsplan waarin staat aangegeven op
welke wijze het fietsgebruik kan worden
gestimuleerd.

Klimaatverandering is een belangrijk
onderwerp uit het milieubeleid. Klimaatbeleid
is een verbreding van het traditionele
energiebeleid: naast energiebesparing ligt de
nadruk op de toepassing van duurzame
energievormen, duurzaam wonen en werken
en duurzame mobiliteit. In 2005 investeren
we in projecten op het gebied van duurzame

---
Programmabegroting 2005 in kort bestek

deze vraagt tevens om een verdergaande

scheiding en efficiëntere afvalopslag, daarom Woon- en leefomgeving
wordt bekeken of de werf kan worden verplaatst. De zorg en aandacht voor een goede openbare
ruimte blijft van groot belang omdat dit
meetelt bij de keuze voor een plek om te De riolering gaat optimaler functioneren: bij wonen, te werken of te recreëren. Een deel verwachte hevige regenval maken tevoren de van het openbaar groen moeten we aanpassen rioolpompen het stelsel leeg zodat er ruimte met als doel een eenvoudige maar nette voor het water vrijkomt. Hierdoor is er minder groenvoorziening tegen een lagere prijs. kans op plasvorming/overstroming. Verder Twintig procent van de heesters wordt krijgt in 2005 het buitengebied (buiten de vervangen door gras; hagen worden bebouwde kom; binnen de stadsgrenzen) een verwijderd. Waar mogelijk worden riolering, dit alles komt voort uit het bermstroken minder gemaaid. Eenvoudiger Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP). groen betekent eenvoudiger onderhoud, dus
minder menskracht. De direct betrokken
bewoners worden hierover geïnformeerd. De uitbreiding van begraafplaats de Hoge Openbare ruimte vergt niet alleen een Akker - nodig vanwege de groei van de stad - zorgvuldige planning bij de aanleg van wijken
is gerealiseerd. De beplanting is aangebracht en buurten, maar ook zorgvuldig onderhoud.
zodat deze zich ontwikkelt vóórdat de Wegen, paden, bruggen, groen- en
uitbreiding in 2005/2006 nodig is. Op het speelvoorzieningen zijn aan slijtage
nieuwe deel is tevens de mogelijkheid tot onderhevig. Ze moeten worden aangepast aan
islamitisch begraven. Vanwege de de eisen van verkeer en veiligheid. Voor
toenemende vraag wordt binnenkort een muur wegen bestaande uit klinkers willen we
opgericht waarin urnen kunnen worden andere criteria hanteren dan voor geplaatst. asfaltwegen. Klinkerwegen zijn minder Advisering over bouwplannen gebeurt aan de `kritisch': het zijn meestal hand van transparante en toetsbare criteria buurtontsluitingswegen. We willen die dit jaar in de nieuwe Welstandnota zijn ombuigingen vinden in het onderhoud bij vastgelegd. In 2005 komt de nota op de deze wegen. internetsite waardoor inwoners zélf makkelijk Planmatig beleid wordt ook volgend jaar de inzage krijgen in de criteria die voor hun rode lijn in het beheer van de openbare specifieke woonomgeving gelden. ruimte. Zo is voor het onderhoud van
speeltoestellen en speelplaatsen een Bij het gemeentelijke huisvestingsbeleid meerjaren onderhoud- en vervangingsplan (en dat van de IJsselsteinse woning- opgesteld: via inspecties wordt de veiligheid bouwvereniging, IJWBV) staan de inwoners van spelende kinderen gewaarborgd. centraal die in het algemeen niet zelfstandig Voor het opruimen van zwerfvuil is een apart in een woning kunnen voorzien: huishoudens team geformeerd. met een inkomen tot ongeveer modaal en/of behorend tot specifieke doelgroepen van De hulp van inwoners bij het voorkomen van beleid zoals jongeren, ouderen, zwerfvuil kan natuurlijk niet worden gemist. gehandicapten en vluchtelingen: ongeveer Om de inzameling van huishoudelijk afval één kwart van de bevolking van IJsselstein. efficiënter te kunnen uitvoeren en ter De aanwezigheid van voldoende betaalbare vermindering van het zwerfvuil en verbetering huurwoningen (`kernvoorraad') is van belang. van het straatbeeld wordt een begin gemaakt We werken hieraan samen met de IJWBV. met het plaatsen van ondergrondse Met tal van organisaties in de stad wordt een containers bij de hoogbouw. gezamenlijke visie ontwikkeld voor een of De hoeveelheid afval die naar de meer `woonservicezones': gebieden waarin gemeentewerf wordt gebracht, neemt toe. Op voor o.a. ouderen en mensen met een zich een verheugende ontwikkeling, maar functiebeperking zorg, wonen en welzijn
---
Programmabegroting 2005 in kort bestek

toegankelijk en bereikbaar zijn'. Ouderen

kunnen hierdoor langer in de eigen omgeving
blijven wonen. Dit is belangrijk; ook wanneer
ze ziek of ouder worden. Ten noorden van de
Hollandse IJssel wordt zo'n zone gerealiseerd.


---
Programmabegroting 2005 in kort bestek

Werk en inkomen

Chronisch zieken en gehandicapten met een IJsselstein is sinds 1 januari jl. volledig inkomen of uitkering tot maximaal 110% van financieel verantwoordelijk voor de bijstand de voor hem/haar geldende bijstandsnorm en reïntegratie van onder meer bijstands- kunnen in aanmerking komen voor categoriale cliënten met het ingaan van de Wet Werk en bijstand (sinds de laatste maanden van dit Bijstand (WWB). Hiermee is het extra van jaar): bedoeld om `verborgen kosten' die zij belang dat zij uitstromen naar werk. Er is hebben (gedeeltelijk) op te vangen. nogal wat ruimte voor eigen beleid dat in Schuldhulpverlening blijft een belangrijk 2004 grotendeels is vormgegeven, in 2005 is onderdeel van het minimabeleid. vooral aandacht voor de verdere uitvoering. Er
is vooral aandacht voor het bevorderen van We willen inwoners graag betrekken bij de uitstroom naar werk. In het kader van `Work ontwikkeling van het gemeentelijk beleid. Zo First' gaan personen die direct aan het werk is een cliëntenraad voor de bijstand in kunnen, zo snel mogelijk aan het werk. Zij oprichting; in december 2004 wordt de krijgen meteen een traject naar werk wettelijk verplichte verordening van kracht. aangeboden, soms ook via een stage. In 2005 wordt inhoud gegeven aan goede Niet voor iedereen is een betaalde baan samenwerking met deze raad. Regelmatig weggelegd (bijvoorbeeld wegens ziekte). Toch wordt al overlegd met het Platform is het belangrijk dat iedereen betrokken blijft voorzieningen Gehandicapten. bij de maatschappij. Wij begeleiden die
mensen bij het zoeken van een activiteit die
voor hen én de maatschappij zinvol is en dat
kan heel goed (zeker de eerste tijd)
vrijwilligerswerk zijn. Onze werkwijze is op de
nieuwe situatie afgestemd: vanaf eind 2004 is
er een intaketeam dat de aanvragen voor een
uitkering behandelt die bij het Centrum voor
Werk en Inkomen (CWI) zijn ingenomen.
Nadat de uitkering is toegekend krijgen de
cliënten bij ons een vast contactpersoon
(casemanager).
Het gesubsidieerd werk wordt afgebouwd (ID-
banen/WIW-banen); zoveel mogelijk cliënten
worden in 2005 aan regulier werk geholpen.
Minima
Door de invoering van de WWB zijn de
mogelijkheden voor de gemeente beperkt om
iets extra's te doen voor minima. Het is in dat
kader nog wél toegestaan een collectieve
ziektekostenverzekering aan te bieden. Sinds
eind 2004 kan iedere inwoner met een
inkomen of uitkering tot maximaal 110% van
de voor hem/haar geldende (bijstands)norm
deelnemen aan een collectieve
ziektekostenverzekering; de gemeente betaalt
een deel van de premie. Hierdoor wordt voor
deze groepen deze verzekering voordeliger
dan hun huidige.
10 Programmabegroting 2005 in kort bestek

Welzijn

medewerker bezoekt de wijken met een bus Dit jaar is de integratienota `Kleurrijk en interesseert jongeren tot sport en spel. Samenleven' vastgesteld, aansluitend wordt Onder meer het welzijnswerk, een plan van aanpak geschreven. Tevens is in vrijwilligersbeleid en de Wet Voorzieningen 2004 de Multiculturele Aviesraad in werking Gehandicapten worden in 2005 heroverwogen getreden die bij integratievraagstukken omdat het kabinet ernaar streeft op 1 januari wordt betrokken. 2006 deze beleidsterreinen te heroverwegen. Getracht wordt het vrijwilligerswerk verder te
professionaliseren en te komen tot een
vrijwilligerssteunpunt, sinds 2004 gevestigd
bij de IJsselsteinse Stichting Welzijn (IJSW).
Hierdoor kunnen vrijwilligers bij bijvoorbeeld
organisaties en instellingen voor ouderen
worden geschoold.
Er is begonnen met `Activerend huisbezoek'
waarvoor een groep enthousiaste vrijwilligers
is getraind waardoor ouderen wat vaker
worden bezocht en hierdoor worden begeleid
ondersteund.
Volgend jaar houden we in overleg met de
belangrijkste partners een heroriëntatie op de
prioriteiten binnen het ouderenwerk, mede
gezien de ombuigingen.
In 2005 wordt naar verwachting de Wet
Kinderopvang van kracht die de kwaliteit en
financiering van de kinderopvang regelt.
Uitgangspunt is dat kinderopvang een zaak is
van ouders, werkgevers én overheid. Voor al
deze betrokkenen gaan er zaken veranderen:
werkende ouders die van kinderopvang
gebruik willen maken, kunnen een
tegemoetkoming van het rijk krijgen,
daarnaast dragen zij bij in de kosten.
Werkgevers betalen ook een bijdrage, maar
zijn hiertoe niet verplicht. Voor ouders zónder
werkgever, betalen wij (of UWV) in sommige
gevallen de ontbrekende werkgeversbijdrage
(bijv. in geval van verplichte
inburgeringcursussen en
reïntegratietrajecten).
De ontwikkeling en ontplooiing van jongeren
krijgt nadrukkelijk de aandacht via onder
andere een opvoedkundig spreekuur waardoor
(beginnende) problemen bij jongeren zoveel
mogelijk vroegtijdig worden opgemerkt.
Het project Breedtesportstimulering wordt
door stichting De Brede School uitgevoerd
waarbij jongeren worden gestimuleerd tot
deelname aan sport; een buurtsport-

---
Programmabegroting 2005 in kort bestek

Educatie, sport, cultuur

Bij de basisscholen in Achterveld worden
tijdelijke lokalen vervangen door permanente
voor renovatie van sportzaal Poortdijk. Voor lokalen. Ook komen er ruimtes voor
de nieuw te bouwen sporthal op sportpark buitensschoolse kinderopvang (BSO). Met
Groenvliet zijn met de te verwachten ingang van schooljaar 2005/2006 is de
gebruikers een voorlopig ontwerp gerealiseerd Trekvogel gehuisvest in een nieuw gebouw.
en informatiebijeenkomsten gehouden. Basisschool de Opstap maakt dan gebruik van
Bij de buitensport zijn de kleedkamers van de verbouwde, voormalige Trekvogel en de
voetbalvereniging VVIJ ingrijpend huidige Opstap. De buitenschoolse opvang
gerenoveerd. Sportpark Groenvliet krijgt dit komt in het Trekvogelgebouw. Basisschool de
najaar een kunstgrasveld waardoor de Brug (locatie het Polderheem) krijgt een
wedstrijdcapaciteit wordt uitgebreid (2e lokaal erbij en twee nevenruimtes. Aan de
kunstgrasveld is vanwege de financiën niet Aalbersestraat (IJsselstein-Zuid) is het
aan de orde). complex voor drie basisscholen dit schooljaar
in gebruik genomen. Diverse scholen krijgen
Bij promotie en toerisme worden bestaande de beschikking over meer nevenruimtes
evenementen in de stad ­waar dat kan ­ met waardoor ze beter zijn toegerust voor het
elkaar gecombineerd om deze voor inwoners huidige onderwijs.
en bezoekers aantrekkelijker te maken. De VVV heeft de krachten in de regio gebundeld Kinderen met een onderwijsachterstand
om de recreatieve en toeristische krijgen in 2005 extra ondersteuning op de
aantrekkelijkheid en de bekendheid van peuterspeelzaal en in de eerste twee jaren
IJsselstein in de omgeving verder te van het basisonderwijs. Er is extra taal-
vergroten. Daarom is de VVV in 2004 ondersteuning om taalachterstand te
gefuseerd in Utrecht Toerisme en Recreatie verkleinen; er zijn ook projecten ter
(UTR) met de VVV's in Nieuwegein, Utrecht en voorkoming van schooluitval en
Amersfoort leesbevordering.
Op het Cals College wordt een functionaris
Er wordt nader gekeken naar de toekomstige belast met de coördinatie van de zorg voor
functies en de huisvesting van de leerlingen die regelmatig lessen verzuimen.
bibliotheek in combinatie met VVV, mede in De handhaving van de leerplicht heeft in
relatie tot het project `Verbeter de 2005 de aandacht door middel van het
Binnenstad' en de mogelijke vormen van opzetten van een adequate administratie,
samenwerking met bibliotheken in onze regio. waardoor gerichter actie wordt ondernomen.
Bekeken wordt wat de mogelijkheden zijn om Jongeren tot 23 zijn verplicht onderwijs te
tot een servicepunt voor cultuureducatie te volgen, in ieder geval tot zij een voldoende
komen. startkwalificatie voor de arbeidsmarkt
hebben. Vanuit de Leerplichtwet wordt
De eerste honderden bezoekers hebben dit opgetreden bij een leerling die hieraan niet
jaar genoten van de aantrekkelijke nieuwe voldoet.
inrichting van het Stadsmuseum. In 2005 worden de mogelijkheden voor een andere Het plan voor de binnensportaccommodaties
organisatievorm bekeken. komt tot uitvoering. In overleg met onder
Door de omvorming tot een stichting van het meer het onderwijs, sportverenigingen en
Cultureel Platform is dit nog beter in staat horeca is een programma van eisen opgesteld
een onafhankelijke positie in te nemen naar het culturele veld en externe financiers te interesseren voor een bijdrage aan de activiteiten. 12 Programmabegroting 2005 in kort bestek

Belastingen in 2005

Om het lokale voorzieningenniveau van onze Bij de rioolrechten en de afvalstoffen- groeiende stad op een passend niveau te heffing bestaat een direct verband tussen de houden worden forse investeringen gepleegd kosten die gemaakt worden voor op het gebied van bijvoorbeeld veiligheid, respectievelijk het onderhoud van het scholen, verkeersveiligheid, wegen, gemeentelijk rioolstelsel en het ophalen van groenvoorziening, binnenstad, het huisvuil: buurtbemiddeling en het wijkgericht werken. De lasten voor het inzamelen en verwerken De extra kosten die daarmee gepaard gaan, van huishoudelijk afval stijgen ten opzichte worden gedeeltelijk gedekt door het van 2004. Maar door uitbreiding van het Gemeentefonds; andere inkomstenbronnen aantal woningen (gezinnen die meebetalen zijn de gemeentelijke belastingen. aan de afvalstoffenheffing) blijven de tarieven gelijk aan die van 2004. Ondanks de vele voorzieningen behoort Met betrekking tot de rioolrechten is in 2004 IJsselstein sinds jaren tot de zeventig een nieuw Gemeentelijk Rioleringsplan goedkoopste gemeenten als het om de opgesteld. Hieruit vloeit voort dat in de woonlasten gaat. Voorgesteld wordt de komende jaren grote investeringen aan onroerende zaakbelastingen (OZB) met 3,5% onderhoud en vervanging van het rioolstelsel te laten stijgen. Van dit percentage wordt worden gepleegd. Gevolg: het tarief per 2,5% veroorzaakt door een direct aan de kubieke meter afgenomen water stijgt tot en uitvoering van de wet WOZ toe te rekenen met 2010 met 30%. stijging van de lasten. Daarnaast wordt een Het kabinet is van plan de `Zalmsnip' (lokale inflatiecorrectie toegepast (1%). lastenverlichting) per 1 januari 2005 af te De hondenbelasting stijgt 1% schaffen; hierover wordt binnenkort meer (inflatiecorrectie). bekend. Belasting Stijging Reden Onroerende-zaakbelastingen 3,5% 2,5% uitvoeringskosten en 1% inflatiecorrectie Hondenbelasting 1% Inflatiecorrectie Afvalstoffenheffing 0% Geen stijging Rioolrechten 31% 30% door investeringen rioolstelsel (vervanging en onderhoud); inflatiecorrectie 1% Marktgelden 10% Door stijging lasten een verhoging van 10% Lijkbezorgingrechten 10% Door stijging lasten een verhoging van 10% Woonlasten van 2001 t/m 2005 gezin met huurwoning (2 of meer personen): Jaar OZB* Afvalstoffen- Rioolrecht* Zalmsnip Totaal heffing*
2001 105,61 213,74 53,17 -45,38 327,14 2002 109,74 222,24 60,45 -45,38 347,05 2003 112,10 255,48 70,22 -45,38 392,42 2004 112,52 283,20 100,00 -45,38 450,34 2005 116,58 283,20 131,00 Afgeschaft 530,78 OZB*: Hierbij wordt uitgegaan van gemiddelde waarde woning: 133.000,-. Rioolrecht*: Voor het verbruik per m3 uitgegaan van jaarlijks 250 m3 per gezin. 13 Programmabegroting 2005 in kort bestek

Overzicht begrote lasten en baten van de diverse programma's:

PROGRAMMA'S Lasten Baten Saldo Dualisering en bestuurlijke vernieuwing 682 0 682 Bestuur en organisatie 3.847 1.211 2.636 Openbare orde en veiligheid 1.741 83 1.658 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting 6.403 5.073 1.330 Economische zaken 96 24 72 Milieu 886 8 877 Mobiliteit 4.244 1.466 2.778 Woon- en leefomgeving 11.511 7.499 4.011 Werk en inkomen 8.686 6.809 1.877 Welzijn 6.139 1.279 4.860 Onderwijs 12.925 9.415 3.510 Sport 2.261 590 1.671 Kunst en cultuur 1.557 26 1.530 Bedragen x 1.000-,

Gemeente IJsselstein
Overtoom 1
3401 BK IJsselstein
Tel. (030) 686 16 11
14 Programmabegroting 2005 in kort bestek