Administratieve lasten: Amsterdam doet het goed, maar Huffnagel is nog
niet tevreden
Verminderen administratieve lasten prioriteit voor wethouder EZ
10 november 2004 - Corine Lindhot
De gemeente Amsterdam heeft deelgenomen aan het project
`Inventariserend onderzoek Administratieve Lasten' van het ministerie
van Financiën en het ministerie van Binnenlandse Zaken. Tijdens het
onderzoek zijn de administratieve lasten van twaalf proefgemeenten in
kaart gebracht. Amsterdam is een van die gemeenten.
Uit de cijfers blijkt dat Amsterdam het goed doet in vergelijking tot
de andere onderzochte gemeenten.
De wethouder Economische Zaken Frits Huffnagel is blij met de
uitkomsten van het onderzoek. "Ik ben verheugd met de uitkomsten van
het onderzoek, maar ik ben nog niet tevreden. Ondernemers hebben veel
last van tegenstrijdige regels. Amsterdam kan veel meer doen om de
administratieve lasten te verminderen en daar werken we hard aan."
Naar aanleiding van het rapport zijn door Economische Zaken (EZ) drie
acties ingezet om de administratieve lasten in Amsterdam te reduceren.
Als eerste het ontwikkelen en verder uitbouwen van het digitale
Ondernemersloket. Hier kunnen ondernemers 24 uur per dag informatie
opvragen en vergunningen aanvragen. Verder zal het gebruik van
vooringevulde en eenduidige formulieren worden bevorderd, waardoor
ondernemers slechts eenmalig noodzakelijke informatie hoeven aan te
leveren (personalisatie). EZ zal hiervoor samen met de Kamer van
Koophandel en de Belastingdienst meewerken aan een authenticatie-pilot
om interactieve gegevensuitwisseling tussen gemeente en ondernemer
mogelijk te maken. Ook is EZ bezig met het opzetten van het Meldpunt
Strijdige Regels, dat in januari 2005 van start zal gaan. Ondernemers
die last hebben van bovenmatig hinderlijke, strijdige regelgeving
kunnen dat hier voorleggen. Waar mogelijk en effectief zal EZ hierop
actie ondernemen.
Het rapport wordt op donderdag 11 november in de Raadscommissie voor
Financiën en Economische Zaken besproken.
Pb-185
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam