BURGER@OVERHEID

Kwaliteitskeurmerk voor digitale dienstverlening overheid

Burger@overheid presenteert Handvest digitale contacten

Tijdens het 7e eNederland Congres in Zeist, heeft voorzitter Marjet van Zuijlen van Forum burger@overheid de opzet van het Handvest digitale contacten gepresenteerd. Van Zuijlen introduceerde het Handvest digitale contacten als instrument voor de zelfredzame burger. Daarnaast gaf zij aan positief te staan ten aanzien van het initiatief van Tweede Kamerlid Fierens om te bekijken in hoeverre een keurmerk voor gemeenten mogelijk is.

Onder het motto Welke eisen stellen mondige burgers aan een slimme overheid, benadrukte Van Zuijlen de gevolgen van een steeds verder terugtrekkende overheid. De burger moet daardoor steeds vaker zijn eigen boontjes doppen. En als het aan het kabinet ligt, wordt die zelfredzaamheid onder meer bereikt met behulp van ICT. Dat op dit terrein nog veel te winnen valt, voerde burger@overheid recentelijk aan in een brief aan minister Donner. Burger@overheid verwijt de overheid haar digitale informatie- en communicatievoorziening onvoldoende serieus te nemen. Hiermee verwijst burger@overheid naar een actie van een groep Nederlandse computerkrakers waardoor een aantal overheidssites bijna een week lang uit de lucht is geweest. Duizenden burgers zijn de dupe geworden doordat zij niet terecht konden bij overheidsinformatie.

Met het Handvest digitale contacten levert burger@overheid een concrete handreiking aan zowel burgers als overheid. In dit Handvest ligt besloten hoe overheidsorganen kwaliteitscontracten voor normen van dienstverlening kunnen sluiten met hun afnemers. Hiermee past het Handvest 100% bij de doelstelling van minister De Graaf en zijn actieprogramma Andere Overheid waardoor een betere rolverdeling tussen overheid en samenleving tot stand moet komen.

Van Zuijlen: 'De komende tijd zullen we het Handvest onder de aandacht brengen bij degenen die met het Handvest aan de slag moeten. Samen met burgemeesters, gemeenteambtenaren, kwaliteitsmanagers, burgers en mensen uit de politiek en journalistiek bekijken we op welke wijze het Handvest het beste kan worden aangereikt. Vanzelfsprekend nemen we de suggestie van een kwaliteitskeurmerk voor dienstverlening mee in onze discussies want deze past prima in de lijst van onze 11 prioriteiten.'

Burger@overheid zet zich in voor verbetering van de digitale overheid door wensen van burgers te inventariseren en overheden daarover te adviseren. De onafhankelijkheid van dit initiatief van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wordt gewaarborgd door een Forum. Burger@overheid is onderdeel van ICTU, de overheidsorganisatie voor ICT en overheid.Voor meer informatie zie: www.burger@overheid.nl

Noot voor de redactie,