Gemeente 's-Hertogenbosch

11-11-2004

College stimuleert parkeren op transferia

Het college wil de dienstregeling van de pendelbus voor de transferia en de openingstijden beter laten aansluiten op de behoefte van de werknemers in de binnenstad. Dit past binnen het parkeerbeleid dat erop is gericht de bestaande beperkte parkeerfaciliteit in de binnenstad meer in te zetten voor de bewoners en bezoekers (de kortparkeerder) van de stad. Om op langere termijn parkeervoor-zieningen mogelijk te maken én te financieren wordt de raad voorgesteld de tarieven voor het parkeren in 2005 aan te passen. Dit is nodig om een blijvende gezonde exploitatie van het parkeren mogelijk te maken.

In het voorjaar heeft de raad al besloten tot een algehele tariefsverhoging met zes procent. Daarnaast heeft de raad tot een pakket ombuigingsmaatregelen besloten, waarvoor een verhoging van de tarieven noodzakelijk is. De gemeenteraad behandelt de voorstellen van het college in de raadsvergadering van 21 december aanstaande.

Transferia
Vanaf 23 november 2004 worden de werkingstijden van de transferia verruimd. Insteek van het college is daarbij dat het gebruik van de transferia door bezoekers van en met name werkers in de binnenstad, toeneemt. Weten veel bezoekers de transferia al te vinden, het parkeren van werkers op transferia vindt nog in beperkte mate plaats. Om een en ander daadwerkelijk te realiseren, wordt voorgesteld een marketingstrategie en communicatieplan voor de langere termijn te ontwikkelen. In het eveneens voorliggende commissievoorstel 'Uitgangspunten en planning marketing en communicatie transferia' wordt dit toegelicht.
Vooruitlopend daarop wordt nog dit jaar (eind november - eind december), in overleg met de ondernemingsvereniging Hartje 's-Hertogenbosch, een reclamecampagne gevoerd voor het parkeren op de transferia. Met deze campagne worden de werknemers in de binnenstad en de bezoekers van de binnenstad uit de (verre) regio gewezen op de aantrekkelijkheid van het parkeren op de transferia in onze stad. Voor ⬠2,00 kan op de transferia een hele dag worden geparkeerd, inclusief gratis vervoer van vier personen naar de binnenstad en terug.

Parkeren
's-Hertogenbosch kent vier tariefgroepen voor het parkeren op straat. De parkeertarieven voor 2005 bedragen ⬠0,50, ⬠1,00, ⬠1,50 en ⬠2,00 per uur. Het tarief stijgt naarmate er dichter bij het centrum wordt geparkeerd. Zo wordt bijvoorbeeld op de Parade ⬠2,00 betaald en aan de Copernicuslaan slechts ⬠0,50 per uur. Omgerekend naar parkeertijd kan de bezoeker in 2005 vijftig minuten voor deze bedragen parkeren. Daarnaast wordt voor de parkeergarages een avondtarief van ⬠2,50 ingevoerd. Voor dit bedrag kan vanaf winkelsluitingstijd tot 2.00 uur 's nachts worden geparkeerd. Voor het parkeren in de avonduren op het Vonk- en Vlamterrein en de Prins Bernardstraat gaan dezelfde tarieven gelden als overdag. Voor de parkeerterreinen met cameratoezicht - in verband met auto-inbraken - geldt bovendien een opslag van ⬠0,05 per uur.

Parkeervergunningen
Een bewonersvergunning voor de binnenstad gaat in 2005 ⬠42,15 per drie maanden kosten. Het tarief voor de woonwijken wordt ⬠8,75. Voor bedrijven in de binnenstad kost in 2005 een vergunning tussen de ⬠59,50 en ⬠93,00 per kwartaal. Bedrijven in de woonwijken betalen dan ⬠16,75. De tarieven voor vergunningen zijn overigens voor het laatst in 1998 aangepast aan de kostenontwikkeling.

Abonnementen
De abonnementen voor de parkeergarages stijgen met zes procent. Het college wil de tarieven voor de parkeergarage Paleiskwartier hiervan uitzonderen, vanwege een verwachte negatieve ontwikkeling van de exploitatie van deze garage. Bovendien kunnen binnenstad-bewoners, die op de wachtlijst voor een vergunning staan, hier tijdelijk een abonnement krijgen tegen een aangepast tarief. Een tariefsverhoging zou voor deze groep een extra drempel opwerpen.

De algehele tariefsverhoging leidt naar verwachting tot een hogere opbrengst op jaarbasis van ⬠716.000,-. De meeropbrengsten worden gestort in de reserve verkeersvoorzieningen. Hieruit worden de parkeervoorzieningen, zoals transferia en parkeergarages gefinancierd. De ombuigingsmaatregelen leveren ruim ⬠647.000,- per jaar op. Deze gelden worden gebruikt om het begrotingstekort af te dekken.