Maatregelen railveiligheid
Vandaag heeft minister Peijs van Verkeer en Waterstaat de nota
"Veiligheid op de rails" naar de Tweede Kamer gestuurd. Daarin licht
zij nieuwe initiatieven toe om de veiligheidssituatie van het
railvervoer te verbeteren. Met de nota wil minister Peijs een hoog
duurzaam veiligheidsniveau garanderen en streven naar permanente
verbeteringen voor de jaren 2004 tot en met 2010.
De afgelopen jaren is een stijgende trend te zien van het aantal
gevallen waarbij een rood sein is gepasseerd. Daarom heeft het
ministerie van Verkeer en Waterstaat in maart 2004 het initiatief
genomen om met alle betrokken partijen deze problematiek voortvarend
aan te pakken. Hiervoor is 40 miljoen euro extra in de begroting
uitgetrokken. De spoorsector is verantwoordelijk voor de uitvoering
van de maatregelen. Wat direct uitgevoerd kan worden, wordt direct
uitgevoerd. Die maatregelen die de grootste effecten hebben op
risicovermindering, worden zoveel mogelijk als eerst opgepakt. Er
worden pilots uitgevoerd met mogelijke oplossingen om (de gevolgen
van) het rijden door een rood sein te beperken. Zo zijn er analyses
gemaakt van emplacementen - die leiden tot een verbetering van de
plaatsing van seinen - , worden zogeheten dwergseinen hoger geplaatst,
worden bepaalde type seinen van een groter achtergrondscherm, een
grotere lens en een betere lamp voorzien en onduidelijkheden ter
plekke aangepakt. Tevens worden er maatregelen genomen gericht op het
gedrag van machinisten en treindienstleiders.
Naast het rijden door rood sein blijken de huidige veiligheidsrisico's
voor baanwerkers en rangeerders nog steeds onaanvaardbaar hoog. Daarom
zijn er door het ministerie en Prorail maatregelen afgesproken, zoals
het buitendienst stellen van werksporen, het afschermen van de
werkplek ten opzichte van het treinverkeer en technische
beveiligingsmaatregelen.
Het spoorvervoer heeft tevens te maken met toenemend vandalisme. Met
een gecoördineerde aanpak van betrokken partijen als NS, Prorail,
spoorwegpolitie KLPD en gemeenten zijn en worden maatregelen genomen
zoals het beperken van de toegankelijkheid van het spoor, het
intensiveren van het toezicht op het spoor, schoonmaak van baanvakken
en het aanspreken van aannemers op het ordelijk achterlaten van
bouwlocaties aan het spoor. Tevens is het noodzakelijk dat NS, Prorail
en de Inspectie Verkeer en Waterstaat beter inzicht krijgen en kunnen
verschaffen in de omvang en de ernst van de incidenten en de
herstelkosten. Daarom wordt gewerkt aan de interoperabiliteit van hun
databanken.
Verdere initiatieven uit de nota betreffen:
- veiligheid van de overwegen,
- reizigersveiligheid,
- suïcide op het spoor,
- veiligheid tram en metro,
- nieuwe vervoersconcepten,
- sociale veiligheid openbaar vervoer en beveiliging,
- veiligheidsmanagement,
- veiligheidsmonitor.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat