Maatregelen voor verbetering railveiligheid
De veiligheid van het spoorvervoer moet beter, zo blijkt uit de nota
`Veiligheid op de rails', die vandaag naar de Tweede Kamer is
gestuurd. Met name het rijden door rood sein, het toenemende
vandalisme op en rond het spoor en de hoge veiligheidsrisico's voor
baanwerkers en rangeerders worden op korte termijn aangepakt. Met de
totale plannen uit de nota moet een hoog duurzaam veiligheidsniveau
worden gegarandeerd en worden gestreefd naar permanente verbeteringen
voor de jaren 2004 tot en met 2010.
De veiligheidsrisico's voor baanwerkers en rangeerders blijken nog
altijd onaanvaardbaar hoog. Om die reden heeft Verkeer en Waterstaat
samen met Prorail maatregelen afgesproken, zoals onder meer het buiten
dienst stellen van werksporen en het afschermen van de werkplek ten
opzichte van het treinverkeer. Daarnaast heeft het spoorvervoer te
maken met toenemend vandalisme. Door een gecoördineerde aanpak van de
betrokken partijen, zoals NS, spoorwegpolitie en gemeenten, zijn en
worden diverse maatregelen genomen. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om
een intensivering van het toezicht op en een beperking van de
toegankelijkheid van het spoor.
Verder is de afgelopen jaren het aantal gevallen waarbij een rood sein
is gepasseerd, toegenomen. In maart van dit jaar werd al besloten 40
miljoen euro extra uit te trekken om dit probleem snel aan te pakken.
Inmiddels lopen er enkele pilots waarmee mogelijke oplossingen worden
getest om (de gevolgen van) het rijden door rood licht te verminderen.
Behalve deze plannen bevat de nota veel initiatieven die onder meer
ingaan op de veiligheid van de overwegen, reizigersveiligheid,
zelfmoord op het spoor en sociale veiligheid van het openbaar vervoer.
Meer informatie is te vinden in de Kamerbrief en de nota.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat