Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Maatregelen voor verbetering railveiligheid

De veiligheid van het spoorvervoer moet beter, zo blijkt uit de nota `Veiligheid op de rails', die vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd. Met name het rijden door rood sein, het toenemende vandalisme op en rond het spoor en de hoge veiligheidsrisico's voor baanwerkers en rangeerders worden op korte termijn aangepakt. Met de totale plannen uit de nota moet een hoog duurzaam veiligheidsniveau worden gegarandeerd en worden gestreefd naar permanente verbeteringen voor de jaren 2004 tot en met 2010.

De veiligheidsrisico's voor baanwerkers en rangeerders blijken nog altijd onaanvaardbaar hoog. Om die reden heeft Verkeer en Waterstaat samen met Prorail maatregelen afgesproken, zoals onder meer het buiten dienst stellen van werksporen en het afschermen van de werkplek ten opzichte van het treinverkeer. Daarnaast heeft het spoorvervoer te maken met toenemend vandalisme. Door een gecoördineerde aanpak van de betrokken partijen, zoals NS, spoorwegpolitie en gemeenten, zijn en worden diverse maatregelen genomen. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om een intensivering van het toezicht op en een beperking van de toegankelijkheid van het spoor.

Verder is de afgelopen jaren het aantal gevallen waarbij een rood sein is gepasseerd, toegenomen. In maart van dit jaar werd al besloten 40 miljoen euro extra uit te trekken om dit probleem snel aan te pakken. Inmiddels lopen er enkele pilots waarmee mogelijke oplossingen worden getest om (de gevolgen van) het rijden door rood licht te verminderen. Behalve deze plannen bevat de nota veel initiatieven die onder meer ingaan op de veiligheid van de overwegen, reizigersveiligheid, zelfmoord op het spoor en sociale veiligheid van het openbaar vervoer.

Meer informatie is te vinden in de Kamerbrief en de nota.