11-11-2004
De nieuwe Audi A6 Avant
Audi voegt een nieuw hoofdstuk toe aan het succesverhaal van de Avant:
de nieuwe Audi A6 Avant biedt een unieke combinatie van design en
dynamiek, van rijplezier en functionaliteit.
Kenmerkend voor de nieuwe A6 Avant zijn ook de talrijke innovaties,
hoogwaardig comfort en een luxe uitrusting.
Krachtige TDI- en benzinemotoren met maximaal acht cilinders en 246 kW
(335 pk) vormen de basis voor de suprematie van de nieuwe A6 Avant.
Voorwielaandrijving of de quattro permanente vierwielaandrijving zorgt
dat het beschikbare vermogen altijd in optimale tractie wordt omgezet.
Ongekende power, die dankzij het geavanceerde ontwerp van de
wielophanging en de grote carrosseriestijfheid, de grenzen van de
rijdynamiek opnieuw verlegt.
De hoge kwaliteit van materialen en afwerking is kenmerkend voor Audi-
interieurs. Het interieur van de A6 Avant straalt sportieve flair uit
en is ergonomisch perfect. Uit alles blijkt dat de bestuurder
maatgevend is geweest voor de indeling en de vormgeving van de
bestuurdersruimte.
Ook de bagageruimte van de nieuwe A6 Avant is hoogwaardig en
innovatief. Uitgekiende bevestigingsmogelijkheden, met veel slimme
oplossingen, zorgen voor ongekende veelzijdigheid en een grote mate
van flexibiliteit.
In het voorjaar van 2005 wordt de nieuwe A6 Avant op de Nederlandse
markt verwacht. Prijzen zijn nog niet bekend.
Ontwerp
Een wagen uit één stuk: de nieuwe toon die de Audi A6 Avant zet,
tekent zich direct af in de 4,93 m lange, 1,86 m brede en 1,46 m hoge
carrosserie. Het lijnenspel combineert de herkenbare en kenmerkende
Audi-stijl met andere essentiële elementen van een nieuw,
vooruitstrevend ontwerp van het merk.
Aan de voorzijde is dat te zien aan de trapeziumvorm van de grille,
waarmee de A6 Avant direct te herkennen is als representant van de
nieuwe Audi-generatie. Achter het heldere glas van de koplampen is
uiterst moderne lichttechniek zichtbaar. Als optie beschikt de nieuwe
A6 Avant over adaptive light: meedraaiende verlichting met
high-intensity Xenon plus lampen en dagverlichting.
Ook een blik in het interieur maakt meteen duidelijk dat de auto tot
een geheel nieuwe serie modellen behoort. De hoge en brede
middenconsole met een bedieningspaneel direct binnen bereik benadrukt
de sportieve lay-out die optimaal op de bestuurder is afgestemd.
Veelzijdig en hoogwaardig: de bagageruimte
De vlakke en ruim een meter brede bagagevloer (doorlaadbreedte 1,05 m)
van alle nieuwe A6 Avants is aan de zijkant standaard voorzien van
twee bevestigingsrails met in totaal vier verschuifbare, verstelbare
en vergrendelbare bevestigingsogen. Samen met het standaard bagagenet
zijn de meest uiteenlopende zaken afzonderlijk vast te zetten. Alle A6
Avants hebben in de bagageruimte ophanghaken voor tassen en er is een
extra bagagenet aan de zijkant. Optioneel is een afsluitbaar zijvak
voor het uit het zicht opbergen van spullen.
De laadvloer kan omhoog worden geklapt en in verschillende standen
worden gezet om de bagageruimte variabel in te delen. Op deze manier
zijn voorwerpen veilig op te bergen tussen de achterbankleuning en de
opgeklapte vloer. Bovendien zit er onder de vloer een grote
kunststofbak met ruimte voor allerhande extra spullen.
Aandrijving
De nieuwe Audi A6 Avant komt op de markt met maar liefst vijf in
lengterichting geplaatste motoren: drie benzinemotoren en twee TDIs.
Alle motoren beschikken over een voor hun klasse indrukwekkend hoog
vermogen en koppel:
* 4.2 V8 met 246 kW (335 pk), 420 Newtonmeter
* 3.2 V6 FSI met 188 kW (255 pk), 330 Newtonmeter
* 2.4 V6 met 130 kW (177 pk), 230 Newtonmeter
* 3.0 V6 TDI met 165 kW (225 pk), 450 Newtonmeter
* 2.7 V6 TDI met 132 kW (180 pk), 380 Newtonmeter
Alle motoren voldoen aan de emissienorm EU4. Voor de TDI-motoren wordt
een dieselroetfilter leverbaar.
Optioneel: adaptieve luchtvering
De nieuwe A6 Avant is evenals de A6 Limousine optioneel leverbaar met
adaptieve luchtvering, die we al kennen van de A8. Deze combinatie van
luchtvering en een elektronisch geregelde schokdemping zorgt voor de
perfecte balans tussen een uiterst sportieve wegligging en een op
comfort gerichte ophanging.
Via het centrale commandocentrum Multi Media Interface (MMI) kan de
bestuurder naar wens kiezen uit drie verschillende
dempingsinstellingen: van zeer sportief tot comfortabel.
De automatic modus is de perfecte allroundinstelling. Bij een snelheid
van meer dan 120 km/h zakt de carrosserie 15 millimeter. Deze
niveauwijziging zorgt allereerst voor een lager zwaartepunt. Bovendien
vermindert de lagere carrosserie bij hogere snelheden de
luchtweerstand en dus ook het brandstofverbruik. Als de snelheid onder
de 70 km/h daalt, brengt de luchtvering de koets weer op de normale
hoogte.
Adaptieve cruise control
Net als de Audi A8 krijgt ook de nieuwe A6 Avant en gelijktijdig ook
de A6 Limousine optioneel een intelligente reisgenoot: de tweede
generatie radargestuurde adaptieve cruise control. Als uitbreiding van
de optionele cruise control vergroot dit systeem het rijcomfort
aanzienlijk, omdat het de snelheid van het voertuig automatisch
aanpast aan de vooraf ingestelde afstand tot voorliggers.
Meedraaiende koplampen en dagverlichting
Achter het heldere glas van de koplampen van de A6 Avant bevinden
zich, net als bij de A6 Limousine, uiterst geavanceerde technieken: de
dynamische technologie van meedraaiende koplampen en dagverlichting in
combinatie met Xenon plus technologie dit is uniek in de markt.
Standaard maximale veiligheid
De standaard aanwezige veiligheidsvoorzieningen van de nieuwe A6-serie
zijn indrukwekkend. Voor de actieve veiligheid is er de nieuwe
generatie ESP met uitgebreide eigenschappen, aanhangerstabilisator,
noodstopwaarschuwing en aanzienlijk uitgebreide onderstuurcompensatie.
Ook voor de Limousine wordt gelijktijdig het ESP met deze extra
functies geïntroduceerd.
In het kort:
De nieuwe Audi A6 Avant :
* nieuw, uiterst sportief design van carrosserie en interieur
* afmetingen: 4,93 m x 1,86 m x 1,46 m (lxbxh); wielbasis 2,84 m (+
83 mm)
* méér ruimte voor alle inzittenden
* laadruimtecapaciteit 565 liter (+110 liter) en 1.660 liter bij
ingeklapte achterbank (+ 70 liter)
* nieuw laadruimtebevestigingsconcept met in de laadvloer
geïntegreerde rails
* krachtige 6- en 8-cilinder TDIs en benzinemotoren:
* 4.2 V8 met 246 kW (335 pk), 420 Newtonmeter
* 3.2 V6 FSI met 188 kW (255 pk), 330 Newtonmeter
* 2.4 V6 met 130 kW (177 pk), 230 Newtonmeter
* 3.0 V6 TDI met 165 kW (225 pk), 450 Newtonmeter
* 2.7 V6 TDI met 132 kW (180 pk), 380 Newtonmeter
* handgeschakelde transmissie met zes versnellingen, of zestraps
tiptronic of traploze multitronic automaat
* voorwielaandrijving of quattro permanente 4-wielaandrijving
* Audi dynamic suspension met vierpunts-voorwielophanging met vier
draagarmen en meesturende trapezium achterwielophanging bij
uitvoeringen met voorwielaandrijving of quattro
optioneel:
adaptieve luchtvering
* snelheidsafhankelijke servotronic-besturing
* hoogwaardig remsysteem met elektronische remhulp
* elektromechanische parkeerrem
* optioneel: controlesysteem bandenspanning
* adaptive light meedraaiende koplampen met Xenon plus en
dagverlichting (optioneel)
* uitgebreide nieuwe generatie ESP
* optioneel: radargestuurde afstandsregeling adaptieve cruise
control
* licht- en regensensoren
* mistlampen
* Standaard: Multi Media Interface MMI met monochroom display
* optioneel: ontgrendelen en starten met behulp van advanced key
* dual zone deluxe automatische airconditioning
AutoRai