Ministerie van Buitenlandse Zaken

Aan de Voorzittervan de TweedeKamerderStaten-Generaal

Binnenhof4

Den Haag


- Directie Azië en Oceanië

Afdeling Zuid-Oost Azië en Oceanië

Bezuidenhoutseweg 67

Postbus 20061

2500 EB Den Haag


Datum


- 11 November 2004

Behandeld


- Max Valstar


Kenmerk


- DAO/0920-04

Telefoon


- 070 - 348 7061


Blad


- 1/1

Fax


- 070 - 348 5323


Bijlage(n)


- 1


- max.valstar@minbuza.nl


Betreft


- Beantwoording vragen vanhet lidVan Velzen over de de Indonesische marine en piraterij

Graag - bied iku hierbij- de antwoorden aan op de schriftelijke vragen gesteld door - het lid- Van Velzenover - de Indonesische marine en piraterij. Deze vragen werden ingezonden op - 20 oktober 2004met kenmerk - 2040502070.


- De Minister van Buitenlandse Zaken,

Dr. B.R. Bot

Antwoord van de heer Bot, minister van Buitenlandse Zaken, op vragen van het lid Van Velzen (SP) over de Indonesische marine en piraterij.

Vraag 1
Is de uitslag van het onderzoek van de International Maritime Organization (IMO) in de zaak van de aanklacht van piraterij door de bemanning van een Indonesisch fregat al aan u bekend gemaakt? Zo ja, wat is het resultaat? Zo neen, wilt u informeren bij de IMO hoe de stand van zaken is? Hebt u antwoord gekregen van de Indonesische autoriteiten over deze zaak? Wat was de uitslag? 1)

Antwoord
Zoals reeds aangegeven in het antwoord op de vragen die door de heer Van Bommel en u zijn gesteld (Aanhangsel-Handelingen nr. 1728, vergaderjaar 2003-2004), heeft het International Maritime Bureau (IMB) in Kuala Lumpur de Indonesische autoriteiten om uitleg over deze kwestie gevraagd. Van het Piracy Reporting Centre van IMB heb ik inmiddels vernomen dat het ging om een aanklacht van de kapitein van de Maleisische vrachtvaarder die zou zijn aangehouden door de Indonesische marine en om geld zou zijn verzocht. De Indonesische autoriteiten gaven echter aan dat het juist de kapitein zelf was die gepoogd had de marine om te kopen. Hierop heeft de kapitein zijn aanklacht ingetrokken en is de zaak geseponeerd.

Vraag 2
Is het waar dat het Indonesische marineschip Kri Hasan Basri op zondag 19 september jl. nabij het eiland Atauro in de wateren van Oost-Timor een schip met toeristen wilde aanhouden of "boarden"? 2)

Vraag 3
Wat was, indien dit bericht waar is, de reden dat de Indonesische marine in de wateren van Oost-Timor was?

Vraag 4
Wat was de officiële reactie van de Oost-Timorese autoriteiten op dit incident?

Vraag 5
Is het naar uw mening gerechtvaardigd dat de Indonesische marine in de kustwateren van een andere staat een boot met toeristen tracht te "boarden"? Zo ja, waarom? Zo neen, beoordeelt u dit als een daad van intimidatie tegen Oost-Timor? Kunt u uw antwoord toelichten?

Antwoord
Ik heb kennis genomen van de berichten dat het Indonesische marinevaartuig het schip met toeristen in de territoriale wateren van Oost-Timor zou hebben gevolgd.

De Oost-Timorese autoriteiten vermoeden dat de Indonesische marine moet hebben gedacht dat het schip met toeristen in de Indonesische kustwateren had gevaren. Oost-Timor heeft Indonesië om opheldering gevraagd, maar gaf daarbij aan het niet als een groot incident te zien.

Ik beschouw dit voorval als een bilaterale zaak tussen Oost-Timor en Indonesië.

Vraag 6
Hebt u vernomen van de "boarding" door een schip van de Indonesische marine van het Singaporese toeristenschip MV White Manta in de buurt van het Pulau Tioman in de Zuid Chinese Zee? 3) Zo ja, welk schip is het en wat is haar opdracht?

Vraag 7
Is het waar dat de bemanning van het Indonesische marineschip geld eiste van de toeristen op straffe van uitzetting uit Indonesië? Zo ja, vindt u dat de Indonesische autoriteiten een einde moeten maken aan deze illegale praktijken door de marine? Kunt u uw antwoord toelichten?

Antwoord
De berichten over dit voorval lopen uiteen, maar volgens de media zou het gaan om de onderzeeboot Bintang Explorer. Evenals in het hogergenoemde voorval zou het hier gaan om onduidelijkheid over de vraag of het betrokken toeristenschip in de Indonesische kustwateren zou hebben gevaren.

In deze regio is onduidelijkheid over de afbakening van de maritieme zones van de betrokken landen niet ongebruikelijk.

In algemene zin geldt natuurlijk dat corruptie en afpersing door geen enkel land behoren plaats te vinden. Ook in dit geval zou ik echter willen stellen dat het vooral een kwestie is tussen Singapore en de landen waar de opvarenden van de MV White Manta vandaan kwamen en Indonesië.

Indonesië ondervindt veel internationale druk om maatregelen te nemen tegen het ernstige piraterijprobleem in deze wateren. In dat perspectief is het op zich een goede zaak als de Indonesische marine haar toezicht op de vaarbewegingen verscherpt.


1) Antwoord op vraag 2 en 3, Aanhangsel-Handelingen nr. 1728, vergaderjaar 2003-2004


2) "Jakarta warship threatens tourists", 22 september jl. Mark Dodd:


3) "S'poreans on dive trip detained in Bintan. Indonesian navy said to be holding them for illegal entry", 13 oktober jl., Ben Nadarajan:

===