Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Leidschendam, 11 november 2004

Internet belangrijke rol bij winkelen

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) heeft onderzoek laten uitvoeren naar het belang van internet als oriëntatiekanaal en de invloed van internet op consumentenbestedingen binnen de detailhandel. Met de uitkomsten van de Multi Channel Monitor wil de RND de aangesloten ondernemingen en branches in de detailhandel van waardevolle marktinformatie voorzien.

Belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat een groot deel van de internetters in de winkel koopt, maar zijn aankopen via het internet voorbereidt. "Internetwinkelen" is voor een grote groep Nederlanders oriënteren op internet en kopen in de winkel.

Van de 8,7 miljoen actieve internetters gebruikt 93% internet bij aankoop als oriëntatiekanaal. Van deze groep weet 76% door zich online te oriënteren beter welk product men wil kopen. De tevredenheid van het gebruik van internet als oriëntatiemiddel is hoog: 85% is hierover tevreden. Daarmee is internet een belangrijke actor geworden naast andere media zoals bijvoorbeeld reclamefolders. Het afgelopen half jaar heeft 39% van de internetters online in één of meerdere productgroepen een aankoop gedaan. Er zijn grote verschillen waar te nemen ten aanzien van kopen en oriënteren binnen de verschillende productgroepen binnen de detailhandel.

Het vernieuwende aspect van de Multi Channel Monitor is gelegen in de specifieke focus op de detailhandel (winkels, postordering en internetverkoop); vooralsnog is de rol van internet in het koopproces in de detailhandel onderbelicht.

Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Blauw Research. De resultaten van het onderzoek worden voor het eerst gepresenteerd tijdens het eNederland congres van 11 november te Zeist. De heer F. de Moor, voorzitter Raad van Bestuur Macintosh Retail Group N.V. en tevens voorzitter van de stuurgroep eBusiness van de RND, zal het onderzoek presenteren. De RND zal ook in de toekomst een bijdrage blijven leveren aan de verdere ontwikkeling van eBusiness in de detailhandel.

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) is een overkoepelende werkgeversorganisatie. De bij de RND - via de brancheverenigingen - aangesloten detailhandelsondernemingen vertegenwoordigen ruim 12.000 vestigingen, 230.000 werknemers en een jaarlijkse omzet van 32 miljard euro. De RND behartigt de gemeenschappelijke economische en sociale belangen van zijn leden.