Politie Gelderland-Zuid

Verkeershandhavingsteam Gelderland-Zuid best draaiende team

Regionaal 11-11-2004 - (03)

Vandaag, donderdag 11 november 2004, hebben de korpsbeheerder van de politieregio Gelderland-Zuid, de fungerend hoofdofficier van Justitie, de landelijk verkeersofficier namens het College van Procureurs-Generaal en de waarnemend korpschef een convenant getekend om de werkzaamheden van het team Verkeershandhaving, dat op 13 maart 2000 is gestart, voor twee jaar voort te zetten. Na deze twee jaar wordt dit automatisch met 2 jaar verlengd. Het team wordt gefinancierd door het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (BVOM) en richt zich op de vijf speerpunten in het verkeershandhavingsbeleid, namelijk snelheid, rood licht, rijden onder invloed, autogordel en valhelm. Deze zijn voor het grootste deel oorzaak van de ernst van het letsel bij de verkeersongevallen. Het team Verkeershandhaving verricht zijn taken boven op de reguliere politie-inspanningen op het gebied van verkeer.

Bij de ondertekening sprak landelijk verkeersofficier, dhr. K. Spee, lovende woorden over het team Verkeershandhaving in onze regio. "Dit handhavingsteam is het best draaiende team in het land en boekt goede resultaten. Het team is goed opgezet en in de organisatie ingebed en heeft vorig jaar intern zelfs een kwaliteitsprijs Verkeersofficier van Justitie Spee en Korpsbeheerder Ter Horst ondertekenen het convenant gekregen. Zowel de korpsleiding, korpsbeheerder als Hoofdofficier van Justitie draagt het team een warm hart toe en de samenwerking met het Openbaar Ministerie verloopt goed. Op de wegen waar intensief wordt gecontroleerd wordt langzamer gereden en vallen minder verkeersslachtoffers."

Doelstelling
Doelstelling van het project Verkeershandhaving is onveranderd het bijdragen aan het vergroten van de verkeersveiligheid en het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers. In het jaar 2010 moet het aantal verkeersdoden ten opzichte van 1986 zijn gedaald met 50% en het aantal ziekenhuisgewonden met 40%. Dit streven betekent voor de regio Gelderland-Zuid dat in het jaar 2010 het aantal verkeersdoden tot maximaal 27 en het aantal ziekenhuisopnamen tot maximaal 245 moet zijn teruggebracht.

Evaluatie
De afgelopen maanden zijn de activiteiten van het Team Verkeershandhaving geëvalueerd. Daaruit is onder meer gebleken dat het draagpercentage van de gordel in de regio is gestegen van 89% in 2000 tot 95,5 % in 2003. Ook het alcoholgebruik in het verkeer is in deze projectperiode gedaald van 3,2 naar 2,9%. Het landelijke gemiddelde bedraagt 4,3%.
Het aantal geregistreerde letselongevallen daalde in de regio met 13% en op de projectwegen met 17%. Het aantal dodelijke aanrijdingen daalde met 6%. Hoewel de verkeersveiligheid slechts voor een deel door handhaving wordt beïnvloed is er voldoende reden om de komende vier jaar het project voort te zetten.

Subjectieververkeersonveiligheid
Tot nu toe is de inzet van het team Verkeershandhaving, naar tijd en plaats, gebaseerd op objectieve criteria die voortkomen uit de analyse met betrekking tot verkeersongevallen. Nieuw element in de verkeershandhaving in de komende periode is dat ook aandacht besteed gaat worden aan signalen van subjectieve onveiligheid. Dit heeft dan betrekking op klachten vanuit de buurt, waar niet noodzakelijk sprake moet zijn van veel ernstige ongevallen. Subjectieve onveiligheid kan verschillende achtergronden hebben. De onveiligheidsgevoelens kunnen worden gegenereerd door:
* de aanwezigheid van jongeren op bepaalde plekken, * door het weggedrag van een specifieke groep verkeersdeelnemers, * door ongewenst snelheidsgedrag als gevolg van de inrichting van de infrastructuur etc.

Voor de aanpak van deze subjectieve verkeersonveiligheid heeft BVOM 2 ftes beschikbaar gesteld boven op het huidige aantal van 28 fte.

Meldpunt
Om inhoud te geven aan de aanpak van subjectieve verkeersonveiligheid zal binnenkort een meldpunt worden ingesteld. Daar kan men situaties melden die als onveilig worden ervaren. De politie zal de klachten analyseren en advies uitbrengen voor de inzet van handhavingscapaciteit. Wanneer een structurele oplossing van het probleem andere verkeersmaatregelen noodzakelijk maakt, zal ook hierover worden geadviseerd. Deze maatregelen kunnen dan door, of samen met, de wegbeheerder worden genomen. In ieder geval zal terugkoppeling plaatsvinden aan de melders.
Na een jaar zal de genoemde werkwijze worden geëvalueerd.