Politie Gelderland-Zuid
Verkeershandhavingsteam Gelderland-Zuid best draaiende team
Regionaal 11-11-2004 - (03)
Vandaag, donderdag 11 november 2004, hebben de korpsbeheerder van de
politieregio Gelderland-Zuid, de fungerend hoofdofficier van Justitie,
de landelijk verkeersofficier namens het College van
Procureurs-Generaal en de waarnemend korpschef een convenant getekend
om de werkzaamheden van het team Verkeershandhaving, dat op 13 maart
2000 is gestart, voor twee jaar voort te zetten. Na deze twee jaar
wordt dit automatisch met 2 jaar verlengd. Het team wordt gefinancierd
door het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (BVOM)
en richt zich op de vijf speerpunten in het verkeershandhavingsbeleid,
namelijk snelheid, rood licht, rijden onder invloed, autogordel en
valhelm. Deze zijn voor het grootste deel oorzaak van de ernst van het
letsel bij de verkeersongevallen. Het team Verkeershandhaving verricht
zijn taken boven op de reguliere politie-inspanningen op het gebied
van verkeer.
Bij de ondertekening sprak landelijk verkeersofficier, dhr. K. Spee,
lovende woorden over het team Verkeershandhaving in onze regio. "Dit
handhavingsteam is het best draaiende team in het land en boekt goede
resultaten. Het team is goed opgezet en in de organisatie ingebed en
heeft vorig jaar intern zelfs een kwaliteitsprijs Verkeersofficier van
Justitie Spee en Korpsbeheerder Ter Horst ondertekenen het convenant
gekregen. Zowel de korpsleiding, korpsbeheerder als Hoofdofficier van
Justitie draagt het team een warm hart toe en de samenwerking met het
Openbaar Ministerie verloopt goed. Op de wegen waar intensief wordt
gecontroleerd wordt langzamer gereden en vallen minder
verkeersslachtoffers."
Doelstelling
Doelstelling van het project Verkeershandhaving is onveranderd het
bijdragen aan het vergroten van de verkeersveiligheid en het
terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers. In het jaar 2010
moet het aantal verkeersdoden ten opzichte van 1986 zijn gedaald met
50% en het aantal ziekenhuisgewonden met 40%. Dit streven betekent
voor de regio Gelderland-Zuid dat in het jaar 2010 het aantal
verkeersdoden tot maximaal 27 en het aantal ziekenhuisopnamen tot
maximaal 245 moet zijn teruggebracht.
Evaluatie
De afgelopen maanden zijn de activiteiten van het Team
Verkeershandhaving geëvalueerd. Daaruit is onder meer gebleken dat het
draagpercentage van de gordel in de regio is gestegen van 89% in 2000
tot 95,5 % in 2003. Ook het alcoholgebruik in het verkeer is in deze
projectperiode gedaald van 3,2 naar 2,9%. Het landelijke gemiddelde
bedraagt 4,3%.
Het aantal geregistreerde letselongevallen daalde in de regio met 13%
en op de projectwegen met 17%. Het aantal dodelijke aanrijdingen
daalde met 6%. Hoewel de verkeersveiligheid slechts voor een deel door
handhaving wordt beïnvloed is er voldoende reden om de komende vier
jaar het project voort te zetten.
Subjectieververkeersonveiligheid
Tot nu toe is de inzet van het team Verkeershandhaving, naar tijd en
plaats, gebaseerd op objectieve criteria die voortkomen uit de analyse
met betrekking tot verkeersongevallen. Nieuw element in de
verkeershandhaving in de komende periode is dat ook aandacht besteed
gaat worden aan signalen van subjectieve onveiligheid. Dit heeft dan
betrekking op klachten vanuit de buurt, waar niet noodzakelijk sprake
moet zijn van veel ernstige ongevallen. Subjectieve onveiligheid kan
verschillende achtergronden hebben. De onveiligheidsgevoelens kunnen
worden gegenereerd door:
* de aanwezigheid van jongeren op bepaalde plekken,
* door het weggedrag van een specifieke groep verkeersdeelnemers,
* door ongewenst snelheidsgedrag als gevolg van de inrichting van de
infrastructuur etc.
Voor de aanpak van deze subjectieve verkeersonveiligheid heeft BVOM 2
ftes beschikbaar gesteld boven op het huidige aantal van 28 fte.
Meldpunt
Om inhoud te geven aan de aanpak van subjectieve verkeersonveiligheid
zal binnenkort een meldpunt worden ingesteld. Daar kan men situaties
melden die als onveilig worden ervaren. De politie zal de klachten
analyseren en advies uitbrengen voor de inzet van
handhavingscapaciteit. Wanneer een structurele oplossing van het
probleem andere verkeersmaatregelen noodzakelijk maakt, zal ook
hierover worden geadviseerd. Deze maatregelen kunnen dan door, of
samen met, de wegbeheerder worden genomen. In ieder geval zal
terugkoppeling plaatsvinden aan de melders.
Na een jaar zal de genoemde werkwijze worden geëvalueerd.