Provincie Zuid-Holland

Vergadering GS 9 november 2004

Dit is een populaire samenvatting van een selectie van onderwerpen uit de vergadering van Gedeputeerde Staten (GS) van 9 november 2004. De vastgestelde besluitenlijst van deze GS-vergadering wordt één week na de vergadering op www.zuid-holland.nl gepubliceerd. De reeds gepubliceerde besluitenlijsten en agenda's van de GS-vergadering vindt u ook op deze website onder 'Stateninformatie'.

Goede nazorg voor gesloten stortplaatsenNa beëindiging van het storten van afvalstoffen op stortplaatsen waarop of na 1 september 1996 afvalstoffen zijn gestort, geeft de provincie een sluitingsverklaring af. Hierna is de provincie bestuurlijk, financieel en organisatorisch verantwoordelijk voor de uitvoering van de 'nazorg'. Deze nazorg houdt in dat een gesloten stortplaats geen, of zo min mogelijk nadelige gevolgen voor het milieu veroorzaakt. Daarom is het van groot belang dat de provincie invloed heeft op de nabestemming van de locatie. In de afgelopen jaren is zowel in interprovinciaal verband als binnen de provincie Zuid-Holland gewerkt aan de invulling van deze verantwoordelijkheid t.a.v. de nabestemming van gesloten stortplaatsen. Door een wijziging van de Provinciale Milieuverordening (PMV) in februari 2004 kan de provincie een ontheffing en een instructieregeling voor een gesloten stortplaats afgeven. Bij de afgifte van een dergelijke ontheffing worden voorwaarden opgenomen waardoor de nazorg goed uitgevoerd kan worden. Om de regels in de PMV goed uit te voeren, is de uitvoeringsnota Nabestemming gesloten stortplaatsen gemaakt.

Goedkeuren bestemmingsplan "Geluidszone Rotterdam Airport" (gemeente Bergschenhoek)Op 17 oktober 2001 is door de minister van Verkeer en Waterstaat het besluit genomen tot 'Aanwijzing luchtterrein Rotterdam Airport'. In dit besluit zijn de vliegbewegingen en de geluidszones rond Rotterdam Airport vastgesteld. In reactie hierop moeten de betrokken gemeenten hun bestemmingsplannen binnen de geluidszones aanpassen en zonodig bouw- en gebruiksbeperkingen opnemen. Tevens is in verband met de externe veiligheid de contour voor individueel risico op de plankaart vastgelegd. Binnen deze zone zijn nieuwe kwetsbare bestemmingen uitgesloten. De Provinciale Planologische Commissie (PPC) en de Afdeling Ruimtelijke Beheer van de provincie Zuid-Holland adviseren beide om in dit kader het bestemmingsplan van de gemeente Bergschenhoek goed te keuren.

Zuid-Hollandse economie trekt aanDe Zuid-Hollandse economie begint voorzichtig weer aan te trekken. Dat concluderen GS uit de Economische Monitor Zuid-Holland 2004 die in de GS-vergadering werd gepresenteerd. De werkloosheid is met 4 procent afgenomen, het aantal openstaande vacatures is met 68 procent toegenomen en de uitgifte van bedrijventerreinen groeit ook weer, naar verwachting tot ruim 90 hectare in 2004 tegenover 74 hectare in 2003. Dat ondernemers weer gaan investeren wijst eveneens op terugkerend vertrouwen in de Zuid-Hollandse economie. Lees het persbericht.

Notitie Stand van zaken Nota Mobiliteit en Verlengd MIT 2011-2014Recent is de ontwerptekst van de nota Mobiliteit van het ministerie van Verkeer & Waterstaat uitgekomen. Volgens plan wordt deze na inspraak en overleg met de regio's medio 2005 vastgesteld. Tegelijkertijd met de Nota Mobiliteit is een verlenging tot 2014 en doorkijk tot 2020 van het MIT (Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport) gepresenteerd. De notitie Stand van zaken Nota Mobiliteit en Verlengd MIT 2011-2014 is ervoor bedoeld om de Statencommissie MKE (Mobiliteit, kennis en Economie) op de hoogte te brengen van de voortgang van de Nota Mobiliteit en de provinciale betrokkenheid daarbij. Geldgebrek noodzaakt heroverweging saneringenGS beperken de uitvoering van bodemsaneringen in de periode 2005 tot en met 2009 tot de meest urgente locaties. Dat staat in het werkprogramma bodemsanering 2005 tot en met 2009. Gebrek aan voldoende geld van het rijk maakt dit noodzakelijk en mogelijk. Lees het persbericht.

Energieprojecten: uitvoering centraal GS hebben in het kader van de Nota Energie- en Klimaatbeleid 2000 - 2010 het uitvoeringsprogramma energie- en klimaatbeleid 2005 - 2006 vastgesteld. Vier uitvoeringsgerichte projecten staan daarbij centraal: Energietransitie R3, Windenergie, Energie in de glastuinbouw en uitvoering van de Stimuleringsregeling Duurzame Energie. Ook wordt in het programma bijvoorbeeld aandacht besteed aan het ontwikkelen van aanvullend beleid voor koude/warmte opslag en verwerking van biomassa. Lees het persbericht.

Thuisloze jongerenIn Nederland zijn er ongeveer 4.500 thuisloze jongeren. Het gaat om jongeren die in drie maanden tijd op drie of meer verschillende woonplekken verbleven en die problemen hebben op meerdere leefgebieden, zoals wonen, geld, scholing en werk. De provincie is verantwoordelijk voor jongeren tot 18 jaar, daarna zijn zij aangewezen op gemeentelijke voorzieningen. Centrumgemeenten - in Zuid-Holland zijn dat Dordrecht, Gouda en Leiden - hebben een centrale taak voor thuislozen die niet zijn ingeschreven bij een andere gemeente, bij familie en kennissen of bij een opvanginstelling.

Op 12 november 2003 namen Provinciale Staten (PS) de motie aan om de opvang van thuisloze jongeren in Zuid-Holland te verbeteren. De Notitie Thuisloze Jongeren laat zien welke stappen inmiddels zijn gezet:- er zijn regionale overleggen opgezet voor de vroegtijdige signalering van thuisloosheid;- er is een project opgezet voor thuisloze jongeren in Zuid-Holland Noord (Leiden, Alphen aan den Rijn) door jeugdzorgaanbieder Cardea en opvangorganisatie Binnenvest (provinciale bijdrage 120.000 euro);- het Thuislozen Team en het Entree-project in Dordrecht zijn operationeel (provinciale bijdrage 230.000 euro);- in Leiden en Dordrecht is met inhoudelijke en financiële steun van de provincie een start gemaakt met het meerjarige preventieprogramma 'Veilig opgroeien in Zuid-Holland' (Communities that Care);- de jeugdzorgaanbieders Trivium en Cardea doen mee aan projecten voor de bevordering van de zelfstandigheid van jongeren op het gebied van wonen, werken en scholing;- de problematiek maakt deel uit van de convenanten Aansluiting Jeugdbeleid - Jeugdzorg die de provincie met regio's sluit.

Onderwerp: Beleidsnota WaterHet 'waterveld' verandert. Door fusies ontstaan grotere waterschappen, de Europese Kaderrichtlijn Water stelt eisen aan het waterbeheer in Nederland en het rijk is bezig met de voorbereiding van de Integratie Waterwetgeving. In een motie heeft PS verzocht om een provinciale positiebepaling. De contourennota vormt als discussienota de opmaat voor de provinciale positiebepaling in het veranderende waterveld. De hoofdlijnen voor het nieuwe beleid uit de contourennota zullen worden besproken met externe partijen om tijdig feedback te krijgen op en draagvlak te krijgen voor het nieuwe beleid.

Installatie DeltaraadDe Deltawerken die na de watersnoodramp van 1953 zijn uitgevoerd hebben ook een keerzijde. Gebleken is dat de afgesloten zeegaten problemen veroorzaken m.b.t. de waterkwaliteit, ecologische achteruitgang, erosie van zandplaten en blauwalgengroei. Dit zorgt voor maatschappelijke overlast en economische schade, maar is bovendien in strijd met Europese regelgeving. Die regelgeving stelt bepaalde normen ten aanzien van de kwaliteit van het oppervlaktewater. Een oplossing wordt gezocht in de zogenaamde 'estuariene' dynamiek, waarbij zoet-zout overgangen hersteld worden en getijdendynamiek ge(her)introduceert wordt. Er lopen verschillende initiatieven om deze intentie te realiseren. Ten behoeve van de samenhang, communicatie en ter voorkoming dat er lacunes ontstaan in de verschillende processen in de Delta is gekozen voor het creëren van een raad: de Deltaraad zal op 26 november 2004 geïnstalleerd worden. Lenie Dwarshuis zal namens de provincie Zuid-Holland zitting nemen in de Deltaraad.

Rechtmatigheidstoets 2004Met ingang van het jaar 2004 moet de accountant niet alleen een oordeel geven over de getrouwheid van de gemeentelijke en provinciale jaarrekeningen, maar ook over de rechtmatigheid. Het gaat om het oordeel of het gevoerde financiële beleid in overeenstemming is met de geldende wet- en regelgeving. De rechtmatigheidstoets wordt gefaseerd ingevoerd. De lijn is als volgt: Eerst stellen PS de kaders voor rechtmatigheid en verstrekken de accountant opdracht voor de controle op de jaarrekening. Vervolgens toetst de accountant de rechtmatigheid op basis van de gestelde kaders. GS zijn verantwoordelijk voor het rechtmatige beheer en de adequate administratieve organisatie en interne controle. Het toetsingskader voor rechtmatigheid in 2004 bevat goede waarborgen voor rechtmatig handelen, het is nadrukkelijk géén minimumscenario. Vanuit een risicoanalyse zijn negen vitale processen geselecteerd die in de rechtmatigheidstoets 2004 worden meegenomen. Hiermee worden de risico's goed afgedekt. GS stellen aan PS voor om de volgende negen processen te selecteren: Subsidieverstrekking, Subsidiebaten, Investeringen, Salarissen, Formatiebeheer, Inkopen en aanbesteden, Prestatielevering, Betalingsverkeer, Begrotingsuitvoering en budgetbeheer. De rechtmatigheidstoets 2004 wordt in de decembervergadering van PS besproken.

Voortgang convenant onderwijs arbeidsmarkt Het gaat goed met de voortgang van het convenant onderwijs arbeidsmarkt (getekend in maart 2004). Dit convenant heeft als doelstellingen het verhogen van de arbeidsparticipatie van instromers en het verhogen van het aantal jongeren dat met een afgeronde startkwalificatie het onderwijs verlaat. Er zijn reeds resultaten geboekt:- de drie Regionale Platforms Arbeidsmarkt (RPA's) in Zuid-Holland (RPA Haaglanden, RPA Rijnmond en RPA Rijn-Gouwe) hebben zich ontwikkeld naar een coordinerende en stimulerende actor in hun regio.- In de drie regio's is een actieprogramma onderwijs arbeidsmarkt gerealiseerd.- Ook het beroepsonderwijs is vertegenwoordigd in de RPA's.

Verder wordt geprobeerd o.a. meer samenhang tussen de projecten aan te brengen en wil men subsidie aanvragen om voortijdig schoolverlaten te voorkomen en een kennismakelaar voor de regio aan te stellen.

Veiligheid buisleidingenGS hebben in een brief aan de Minister van Verkeer en Waterstaat verzocht 'op korte termijn een sluitend systeem van regelgeving voor buisleidingen op te stellen'. Verder hebben GS in de brief bij de minister aangedrongen om 'op korte termijn haar stellingname met betrekking tot de beschikbaarstelling van de Risicoatlas Buisleidingen te heroverwegen'. GS geven aan bereid te zijn om met de minister in overleg te treden om dit verzoek nader toe te lichten en om medewerking te verlenen bij het opstellen van de gevraagde regelgeving. Een afschrift van de brief is gezonden aan de minister van EZ, de minister van VROM, de minister van BZK, het IPO en de fractiewoordvoerders Milieu in de Tweede Kamer.

Met name op het punt van milieukwaliteit in het algemeen en externe veiligheid in het bijzonder moet in de ontwerpfase van ruimtelijke plannen creatief gezocht worden naar duurzame oplossingen om stagnatie te voorkomen en een optimale leefomgevingskwaliteit te scheppen. Buisleidinginformatie is daarbij onontbeerlijk. Het ontbreken daarvan, en het ontbreken van een sluitend systeem van regelgeving hierover, kan volgens GS enkel tot de conclusie leiden dat de problematiek rond buisleidingen bij de rijksoverheid geen prioriteit heeft. Ongeacht het feit dat al langere tijd van veel kanten aandacht wordt gevraagd voor allerlei veiligheidsaspecten van buisleidingen. 'Tegen deze achtergrond is het veelzeggend dat in de Vierde voortgangsrapportage extern veiligheidsbeleid (7-9-2004) met betrekking tot buisleidingen slechts wordt gemeld dat er een (technisch) onderzoek plaatsvindt naar de oorzaak van de recente ramp met een hogedrukgasleiding in het Belgische Ghislenghien.', aldus het college van GS.

Verlening werkingsduur en wijziging Monumenten verordening Zuid-HollandGS hebben besloten om de werkingsduur van de Monumenten verordening te verlengen tot eind 2008. Dit stellen zij aan PS voor. Doel hiervan is de reeds aangewezen provinciale monumenten voort te zetten en de aanwijzing van nieuwe mogelijk te maken. GS zullen de aanwijzing van nieuwe provinciale monumenten beperken tot urgent bedreigde cultuurhistorische waardevolle objecten. De Monumenten verordening Zuid-Holland dateert van 1989 en is nadien meermalen verlengd. Eind 2003 is besloten tot evaluatie van de verordening in 2004 en verder te betrekken bij de vaststelling van het Cultuurplan 2005-2008.

De ambities van Zuid-Holland in nationale project Nieuwe Hollandse Waterlinie De provincie heeft in 2003 zich verbonden aan de realisatie het project Nieuwe Nationale Hollandse Waterlinie. GS hebben nu hun voorwaarden vastgesteld te verbinden aan de bestuursovereenkomst die het Rijk met de betrokken provincies voornemens zijn met elkaar aan te gaan. Zo zal er een goede afstemming moeten zijn tussen het project en het Groene Hart en mogen de verdere uitwerkingen van dit plan niet strijdig zijn met het streekplan.

Schriftelijke vragen van de SP over bestrijdingsmiddelen muskusratten (nr. 1917)De heer P.L. Vermeulen (SP) heeft vragen gesteld over de bestrijdingsmiddel tegen muskusratten. In september hebben GS besloten muskusrattenbestrijders de mogelijkheid te bieden om muskus- en beverratten die levend worden gevangen met een luchtdrukpistool te doden als alternatief voor het doden door verdrinking. De heer Vermeulen vroeg zich onder andere af of dit gebruik wel toegestaan was opgrond van de Flora- en Faunawet. GS antwoorden dat het gebruik van het luchtdrukwapen mogelijk is op grond van een machtiging die de Minister van LNV aan de provincie Zuid-Holland heeft verstrekt om levende muskus- en beverratten te doden.

De volledige antwoorden op PS-vragen staan uiterlijk een week na vaststelling van de antwoorden op www.zuid-holland.nl onder Stateninformatie.

Controle badinrichtingen en zwemgelegenhedenDe provincie Zuid-Holland controleert de hygiëne en veiligheid van badinrichtingen en zwemgelegenheden. Badinrichtingen en zwemgelegenheden zijn verplicht tijdens hun openstellingsperiode hun water te laten onderzoeken door een erkend laboratorium. Gedurende de hele openstellingsperiode moet 40% van de onderzoeken in de eerste openstellingsperiode van die inrichting plaatsvinden en 40% in de tweede openstellingsperiode. De provincie controleert of badinrichtingen en zwemgelegenheden hieraan voldoen. De volgende badinrichtingen en zwemgelegenheden voldeden hier niet aan en krijgen een last onder dwangsom opgelegd:


- zwembad Aarweide in Ter Aar- Magna Aqua in Den Haag-Carlton Oasis Hotel in Spijkenisse-Sportfondsenbad in Noordwijk-zwemgelegeheid De Boogerd in Oud-Beijerland-Sportfondsen in Delft-De Hoge Kamp in Hoogblokland-De Tweesprong in Roelofsarendsveen-'t Centrum in Klaaswaal-De Doetse Kom in Giessenburg-Sauna Vierpolders in Brielle-De Duikelaar in Hardinxveld-Giessendam-Sportcentrum in Alphen aan den Rijn-Sauna Blue River in Den Haag-'t Wilgenrak in Schoonhoven-De Trefkuil in Gouda-zwemgelegeheid Zuid-Hollandse Lichtbond in Reeuwijk-De Zeehond in Rozenburg

In totaal zullen voor ongeveer 70 badinrichtingen en zwemgelegenheden lasten onder dwangsom worden opgelegd.

Verleende subsidies- ¤ 519.580 aan het Nationaal Groenfonds voor het project 'Krimpenerwaard-56.38.98 ha'- ¤ 441.276 aan de gemeente Pijnacker-Nootdorp t.b.v. 'Pijnacker-Noord'- ¤ 381.313 aan de gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle t.b.v. 'dorpskern Zevenhuizen'- ¤ 167.500 aan de Stichting Stek in Gouda voor het zorgprogramma 'kinderen met medische problemen 2004'- ¤ 1.476.584 aan 'Ruimtelijke Inrichting Hoeksche Waard' voor het 'Hoeksche WaardVlietproject'

StatushoudersDe provincie heeft aan de gemeente Rijnwoude en Schoonhoven laten weten dat zij voor de uitvoering van de huisvestinginstaakstelling van statushouders alsnog aan de opgelegde taakstellingen moeten voldoen in 2004 en de eerste helft in 2005. Elk halfjaar wil de provincie een verslag met daarin het gevoerde beleid en het resultaat daarvan.