Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Utrecht, 1 november 2004

11 november 2004:

Debat over multiculturaliteit in nieuws- en actualiteitenrubrieken

De blinde vlek van de media

Is een nieuwsitem multicultureel als er een Irakees in voorkomt? Of als het over Marokkaanse criminele jongens gaat? Of kan een nieuwsitem ook multicultureel zijn als het over de prijzenoorlog in de supermarkten gaat? Wie interview je op straat, wie nodig je uit als deskundige? Deze vragen en meer staan centraal in het debat: De blinde vlek van de media. Multiculturaliteit in nieuws- en actualiteitenprogramma's. Onder leiding van Bernadette van Dijck (Wereldomroep) discussiëren o.a. Geralt Lammers (eindredacteur B&W) en Xavia Nabibaks (hoofdredacteur Contrast) met studenten en andere geïnteresseerden. Het debat is een gezamenlijk initiatief van Mira Media en de School voor Journalistiek.

De aanleiding van het debat is de multiculturele kijkerstoets, een interactieve vragenlijst die Mira Media onlangs heeft ontwikkeld. Wat maakt een programma multicultureel en evenwichtig en hoe scoort een programma op deze criteria? De multiculturele kijkerstoets, stelt kijkers in staat op een gerichte en genuanceerde manier het multiculturele gehalte van nieuws- en actualiteitenprogramma's te beoordelen. De resultaten bevorderen bovendien de communicatie tussen programmamakers en hun publiek. De bedoeling is om de resultaten regelmatig te bespreken met hoofdredacteuren, eindredacteuren, redacteuren, verslaggevers en met minderhedenorganisaties. Het doel: een meer genuanceerde, evenwichtige nieuwsgaring en berichtgeving. Meer info: www.kijkerstoets.nl

De toegang is gratis.

Datum : donderdag 11 november 2004

Tijd : 15.30 uur - 17.30 uur, vanaf 15.00 uur inloop. Borrel na afloop.
Plaats : Collegezaal 2F Faculteit Economie en Management, Hogeschool van Utrecht, Padualaan 101, Utrecht

Routebeschrijving

Mira Media
Mira Media streeft naar gelijkwaardige deelname van etnisch culturele minderheden in de audiovisuele media op alle functieniveaus. Daarnaast zet de organisatie zich in voor een kleurrijke programmering. Hiermee bedoelen we: een multicultureel programma-aanbod voor een breed, autochtoon en allochtoon publiek enerzijds, en een doelgroepprogrammering voor specifieke etnisch culturele minderheden anderzijds. Mira Media organiseert debatten, netwerkbijeenkomsten, conferenties en studiedagen, brengen publicaties uit waaronder digitale nieuwsbrieven en een magazine, evenals handboeken en datasheets met feiten & cijfers. Ook verzamelen en verspreiden we informatie over audiovisuele media en etnische minderheden, en fungeren we als kennisbank.

----------