Ingezonden persbericht


2,5 miljoen consumenten vinden online betalen onveilig

Thuiswinkel.org pleit voor digitale acceptgiro, automatische incassomachtiging en een landelijk meldpunt voor internet fraude

Het online betalingsverkeer in Nederland is volop in beweging. In het nieuwe position paper van Thuiswinkel.org wordt gesteld dat bijna 2,5 miljoen consumenten betalen via internet als onveilig percipiëren (bron: Blauw Research/Thuiswinkel.org). De door de banken toegezegde infrastructuur voor bankbetalingen via internet dient te worden gevolgd door de snelle introductie van een bankonafhankelijke en gestandaardiseerde digitale acceptgiro en automatische incassomachtiging via internet. Daarnaast wordt gepleit voor standaardisering van mobiele en microbetalingen in Nederland. Tevens pleit Thuiswinkel.org voor de oprichting van een landelijk meldpunt voor (bancaire) internet fraude.

De totstandkoming van een voor de consumenten en thuiswinkeliers heldere, toegankelijke, veilige en eenvoudige betaalinfrastructuur voor bankbetalingen via internet heeft lang op zich laten wachten. Met de introductie van een gemeenschappelijke betaalstandaard door de banken voor thuiswinkel betalingen via internet bankieren, wordt medio 2005 aan een belangrijke wens van Thuiswinkel.org tegemoet gekomen.

Voor andere vormen van via internet gefaciliteerde betalingen is van enige standaardisatie vooralsnog geen sprake. Zowel op het gebied van microbetalingen als mobiel betalen vallen aanbieders en standaarden nog altijd over elkaar heen. Er is voor consumenten geen digitale variant van de acceptgiro beschikbaar. Ook is van een gestandaardiseerde automatische incassomachtiging via internet nog altijd geen sprake, om van een grensoverschrijdende digitale euro nog maar te zwijgen. Authenticiteit bij kaartbetalingen blijft een probleem, zowel vanuit het perspectief van de consument als van de thuiswinkelier.

Het vertrouwen van consumenten in het betalen via internet stijgt langzaam, maar is nog steeds laag. De perceptie en de angst van consumenten voor fraude rond betalingsverkeer is onveranderd groot. Fraude vertaalt zich daarbij vanuit het perspectief van de consument o.a. in verlies van rekening/ kaartnummers, leidend tot onrechtmatige/onterechte afboekingen, aan betalingsverkeer gerelateerde privacy gegevens van de consument en de levering van bestelde producten en diensten. Fraude vanuit het perspectief van de thuiswinkeliers vertaalt zich o.a. in onvoldoende authenticiteit mogelijkheden bij creditcard betalingen en het niet beschikbaar zijn van landelijke informatie over fraudeurs, waardoor fraudepreventie wordt bemoeilijkt.

Voor bijna 2,5 miljoen consumenten op internet is het gebrek aan vertrouwen rond betalen op internet c.q. de angst voor internet gerelateerde fraude de belangrijkste reden om níet tot aankopen van producten of diensten over te gaan.

Juist in deze economisch mindere tijden bewijst het verkopen op afstand dat het een steeds grotere bijdrage levert aan de economische groei. De huidige stand van zaken rond online betalen is echter:


· Bij consumenten leeft nog altijd het gevoel dat betalen op internet niet veilig is.
· Thuiswinkeliers en consumenten hebben geen eenvoudige en laagdrempelige mogelijkheid fraude of pogingen tot fraude landelijk te melden.
· Consumenten maken niet of nauwelijks gebruik van micro of mobiele betaalsystemen.
· Door het gebrek aan standaarden is het aanbod van micro en mobiele betaaldiensten is zo groot dat zowel thuiswinkeliers als consumenten door de bomen het bos niet meer zien.
· Consumenten kunnen niet via een digitale acceptgiro betalen.

Probleemstelling

2,5 miljoen consumenten percipiëren betalen via internet nog altijd als onveilig

Standpunten Nederlandse Thuiswinkel Organisatie


1. De introductie van een bankonafhankelijk systeem voor online betalen is essentieel voor het vertrouwen van de consument in online betalen. Thuiswinkel.org roept de banken op het aangekondigde systeem voor gestandaardiseerde betalingen via internet bankieren in overleg en samenwerking met Thuiswinkel.org, binnen de gestelde termijn van medio 2005 te realiseren.


2. Voor micro en mobiele betalingen werken de verschillende aanbieders vooralsnog volstrekt langs elkaar heen. Van enige standaardisatie is geen sprake. Thuiswinkel.org roept de aanbieders op binnen de bestaande kaders in overleg te treden en op korte termijn te komen tot bankonafhankelijke standaardisering.


3. Thuiswinkel.org pleit al sinds haar oprichting in 2000 voor online betaalsystemen die voor de Nederlandse consument én thuiswinkelier herkenbaar, begrijpelijk en eenvoudig zijn en die worden vertrouwd. De digitale acceptgiro en de automatische incasso zijn voor de Nederlandse situatie onmisbare schakels in het pallet van betaalmogelijkheden. Thuiswinkel.org roept de banken op om niet individueel, maar in gezamenlijkheid te komen tot bankonafhankelijke standaardisering en snelle introductie van de digitale acceptgiro en een automatische incassomachtiging via internet.


4. Nederland loopt ver achter ten opzichte van buurlanden met betrekking tot het invoeren in de Nederlandse samenleving van een digitale handtekening. Versnelde invoering van een digitale handtekening is van belang voor de verdere ontwikkeling van gestandaardiseerde betaalinfrastructuren en zekerheid van authenticiteit.

Doelstellingen Thuiswinkel.org

Thuiswinkeliers willen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen bij de totstandkoming van online betalingsverkeer en hebben daartoe de volgende uitgangspunten en doelstellingen geformuleerd:

Uitgangspunten

· De thuiswinkel branche wil haar (mede)bepalende positie en vroegtijdige betrokkenheid bij maatschappelijke, politieke en bancaire discussies over de inrichting van het online betalingsverkeer zowel in Nederland als ook in Europees verband verder versterken en uitbouwen.


· De thuiswinkeliers branche wil meer openheid en transparantie met betrekking tot de inrichting van het online betalingsverkeer in termen van traffic, kosten en opbrengsten.


· De thuiswinkel branche wil betrokkenheid van en toezicht door derden op marktwerking en technologie, zowel nationaal als internationaal.

Doelstellingen

· Thuiswinkeliers willen een gestandaardiseerd betaalsysteem voor internet bankieren, microbetalingen en mobiele betalingen, die op korte termijn leidt tot een betaalsysteem welke voldoet aan de eisen die de consument in deze tijd stelt:
- eenduidig, over alle kanalen, bankinstellingen en banken heen
- veilig, betrouwbaar en geheim (privacy)
- eenvoudig, gebruiksvriendelijk en goedkoop voor consument en thuiswinkelier


· Thuiswinkeliers willen een gestandaardiseerde digitale acceptgiro, voor consument én thuiswinkelier herkenbaar, waarbij tegen lage kosten gegarandeerde betalingen kunnen plaatsvinden. Consumenten kunnen dan digitaal acceptgiro s ontvangen, bekijken en direct betalen.


· Thuiswinkeliers willen een gestandaardiseerde automatische incassomachtiging via internet. Consumenten kunnen dan digitaal, bijvoorbeeld via e-mail, thuiswinkeliers een elektronische machtiging afgeven voor betaalopdrachten.


· Thuiswinkeliers willen ten behoeve van bedrijven en consumenten een door de overheid beheerd landelijk meldpunt voor internet fraude, met bijzondere aandacht voor bancaire fraude. Leden van Thuiswinkel.org kunnen via dit meldpunt melding doen van internetoplichting, bancaire fraude of pogingen daartoe. Via een thuiswinkel brancheportaal hebben leden van de vereniging bovendien toegang tot relevante informatie die (bancaire) internet fraude doet afnemen. Via het brancheportaal dient het doen van aangifte te worden gefaciliteerd.

-EINDE PERSBERICHT-

THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (catalogus, internet, post, tv, etc.) verkopen aan consumenten.

Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels van Thuiswinkel.org zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumenten keurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, telefoon, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Consumenten kunnen bedrijven die zich hebben gecommitteerd aan deze gedragsregels herkennen aan het Thuiswinkel Waarborg logo. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond beëindigde Web Trader. De vereniging telt inmiddels meer dan 190 leden en stelt zicht ten doel als spreekbuis te fungeren voor haar leden en de zelfregulering binnen de branche te bevorderen. Daarnaast is het uitwisselen van kennis en informatie onder haar leden en met derden een belangrijke doelstelling.

Achtergrondinformatie (