SGP


Moord Van Gogh

Datum publicatie: 11-11-2004
Auteur: B.J. van der Vlies

Veenbrand
Brandstichting en vernielingen in moskeeën, scholen en kerken. Schietpartijen op klaarlichte dag en ondergedoken volksvertegenwoordigers. Het was tot voor kort ondenkbaar dat zulke taferelen met een etnische en religieuze achtergrond ook in Nederland zouden kunnen plaatsvinden. Maar Nederland zit er nu midden in. Wat al langer als een veenbrand smeulde aan gevoelens van haat, is nu opgelaaid naar aanleiding van de weerzinwekkende moord op Theo van Gogh. Wie (autochtoon of allochtoon) ook verantwoordelijk mogen zijn voor genoemde verschrikkelijke taferelen: dit mag nooit! Het is in deze situatie van het grootste belang om het hoofd koel te houden. Het kabinet moet als één man alles op alles zetten om deze noodtoestand te lijf te gaan. Ik ben blij dat de brief van beide ministers deze geest ook ademt. De politiek heeft thans een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de noodzakelijke stabiliteit in ons land. Het zou onverantwoord zijn als dit moment gebruikt wordt om elkaar vliegen af te vangen. Dàn vervreemden we de burgers écht van de Haagse politiek.

Terrorisme
De moord op Theo van Gogh, inclusief de dreigbrief aan Nederland met een uitdrukkelijke antisemitische toespitsing, bevestigt dat het islamitische terrorisme Nederland niet voorbij gaat. Het is zaak dit uitdrukkelijk te erkennen. Ons land kent meer dan een miljoen moslims. Daaronder bevindt zich een kleine radicale kern, die geweld tegen de âvijanden van Allahâ niet schuwt. Het is echter niet genoeg om oog te hebben voor de kern in netwerken van gewelddadige moslimextremisten. We moeten ook kijken naar de schil eromheen, van mensen die openlijk of heimelijk sympathiseren met dit gedachtegoed. Weet de regering hoe dik deze schil is? Hoe representatief zijn de mensen met wie minister Verdonk aan tafel zit?

Natuurlijk is niet iedere moslim een terrorist, maar veruit de meeste terroristen zijn wel moslim. Daarom alleen al is er alle reden om uiterst behoedzaam te reageren op een verdere islamisering van Nederland. Er zijn grote verschillen in interpretaties van de koran. Het is aangrijpend dat geradicaliseerde moslims zich bij het hanteren van geweld en het verachten van de dood beroepen op de koran en hun houding verklaren met ultieme gehoorzaamheid aan, zoals zij dat zien, de wil van Allah, zoals bijvoorbeeld uit de vrijgegeven brieven van Mohammed B. blijkt. Deze omgang met de koran is gelukkig niet voor iedere moslim gebruikelijk, maar blijkbaar wel mogelijk. Dat is geen onschuldige constatering. Ook voor de regering niet bij haar directe of indirecte bemoeienis met de op- en uitbouw van de islamitische zuil in ons land. Heeft men zich daarop wel voldoende beraden? Het blijkt toch te gaan om de fundamenten van onze rechtsstaat.

Wij willen eerlijk zeggen ons als orthodoxe christenen bij deze pijnlijke kwestie bijzonder betrokken te weten. Ook wij dragen fundamentele standpunten uit waarvan wij inderdaad vinden, dat het iedereen past die in te nemen. Het is ons echter ten enenmale wezensvreemd ook maar in de verste verte te denken ààn, laat staan te grijpen nààr geweldsmiddelen van welke aard ook. Orthodoxie is niet in zichzelf bedreigend. Integendeel.

Meningsuiting
De brief van de ministers wijst op de noodzaak om het gesprek aan te gaan met moslimgroeperingen. Als Theo van Gogh iets nÃet heeft gedaan, is het dit. Daarom verbazen mij de loftuitingen aan zijn adres als held van het vrije woord. Zijn columns kenmerkten zich door het opzettelijk op grove wijze kwetsen van gelovigen â islamieten, joden en christenen - en van alles wat voor hen heilig is. Wij hebben regelmatig gedacht en we willen dat zelf gewoon ook maar zeggen: zo kon dat toch vaak niet! Verdriet en irritatie wisselden elkaar dan intens af. Ook in het buitenland verbaast men zich erover welke grofheden er toegelaten worden in de Nederlandse media. Dit heeft niks meer van doen met de vrijheid van meningsuiting. Integendeel, met een dergelijke invulling van dit recht worden tegenstellingen op de spits gedreven en wordt deze vrijheid op het spel gezet. Het verschil tussen een mening en een belediging is het verschil tussen een gesprek en een scheldpartij. Maar geen enkel misverstand: hoe zeer iemand ook prikkelt, provoceert en raakt, men mag zich nimmer aan hem vergrijpen.

AIVD
De taken van onze diensten die terrorisme bestrijden, zijn zwaar. De hierin werkenden verdienen onze waardering. We leven in een rechtsstaat, en gelukkig maar. Dat levert wel beperkingen op in handelingsbevoegdheid. Het is een alleszins weerbarstige strijd die moeilijk definitief te winnen valt. Toch schreeuwen burgers om geborgenheid en veiligheid. Zij hebben daar ook recht op. Consequente aanpak dus. En helaas moet er een schepje bovenop. De politie heeft de AIVD vorig jaar al gewaarschuwd omtrent de snelle radicalisering van de aangehouden verdachte. De verdachte was een bekende voor politie, justitie en veiligheidsdienst. En toch had deze jongen genoeg ruimte om op klaarlichte dag een brute moord te plegen. De ondersteunende loopjongen was alleen of vanuit een collectief dan toch maar in staat tot een fatale boodschap. Waarom is hij â in tegenstelling tot de andere 150 potentiële verdachten â niet scherper gevolgd? Achteraf bezien is kennelijk sprake geweest van een nu te betreuren inschatting. Waar is het mis gegaan en welke lessen voor de toekomst trekken wij hieruit? Was er gelet op de bedreigingen aan zijn adres niet alle reden om Van Gogh uit het decentrale domein van beveiliging te tillen naar het Rijksniveau? En waarom zijn enkelen dezer dagen gearresteerden toch weer op vrije voeten gesteld? Wat zijn daarvan de risicoâs? Natuurlijk, wij kennen de strafrechtelijke aspecten, maar moet in de huidige context het zekere maar niet genomen worden voor het onzekere? Burgers vragen zich vertwijfeld af waar de overheid toch mee bezig is om waarschijnlijk potentiële boeven die zich nu eenmaal in de omgeving van daders bevinden te laten rondlopen.

Maatregelen
Welke maatregelen en acties zijn vereist?

- Justitie en politie hebben de afgelopen tijd gelukkig al meer bevoegdheden gekregen om terreur aan te pakken. Deze bevoegdheden zijn nog onlangs uitgebreid met de titel samenspanning. Hoe is deze de laatste tijd gehanteerd en kan daaraan nog uitbreiding worden gegeven? Er zal bovendien nog veel extra werk moeten worden verricht, in nationale en internationale samenwerking.

- Daarnaast moet de voedingsbodem voor terrorisme worden aangepakt. Kritisch kijken wie ons land binnenkomt, zeker als het om imams gaat. Dat betekent een streng toelatingsbeleid, gecombineerd met een stevig integratiebeleid.

- Mijn fractie wil ook dat er steviger wordt opgetreden tegen opruiende antiwesterse taal die uit Arabische landen via de schotelantenne ons land binnenkomt. Kunnen daaraan waar mogelijk consequenties worden verbonden in de sfeer van handels- of diplomatieke betrekkingen? In dit verband past ook een straffere aanpak van geldstromen vanuit Arabische landen naar dubieuze stichtingen én van haatzaaiende websites.

- Organisaties die banden hebben met terroristische organisaties moeten hard worden aangepakt, ook als deze organisaties geen rechtspersoon vormen. Is dit nu voldoende mogelijk? Dit geldt ook moskeeën waar boodschappen met een radicaal antiwesters sentiment worden verkondigd.

- Al zeer geruime tijd schaduwt de AIVD permanent (!) zoân 150 personen in ons land die banden hebben met terrorisme. Hoe lang houden we dit vol? Moet echt gewacht worden totdat er een nieuwe aanslag is gepleegd voordat zij kunnen worden aangepakt? Moeten zij niet eerder worden aangepakt, de Nederlandse nationaliteit afgenomen en het land uitgezet? Deze personen verkneukelen zich toch over de Nederlandse aanpak?

- IJzer kan niet met handen gebogen worden, maar waarom duurt het zo tergend lang voordat bekend wordt of er wordt opgetreden tegen boeken waarin wordt opgeroepen om homoâs van hoge gebouwen te gooien?
- Als het gaat om de bescherming van publieke personen, en dat zijn er méér dan alleen politici, past geen gemillimeter. De overheid heeft tot taak haar burgers te beschermen. Ik dring er daarom op aan dat ook bekende opinieleiders in ons land op een meer dan gemiddelde bescherming van de overheid kunnen rekenen, dan wel dat de overheid in ieder geval financieel bijdraagt aan hun beveiliging, indien daartoe serieuze aanleiding bestaat. -

Ik begrijp dat politie niet bij iedere school, moskee of kerk op wacht kan staan. Waakzaamheid is geboden, evenals een krachtige aanpak van de daders. - Daarnaast wil ik vragen of de maximum strafmaat thans voldoende is toegesneden op terroristische moordenaars. Het is moeilijk voorstelbaar dat plegers van zulke delicten ooit weer gewoon op straat kunnen rondlopen.

Tot slot wens ik onze bewindslieden wijsheid en beslistheid toe om de ontstane toestand het hoofd te bieden. Hierbij betrek ik graag allen die het feitelijke werk uitvoeren. In de geschiedenis van Nederland is het meermalen voorgekomen, dat in tijden van grote nood en dreiging door de regeerders van ons land de toevlucht werd gezocht bij de Heere God. Vz. er is niets wat ik méér kan aanbevelen.