KEESIE
Sinterklaas neemt verlanglijstje te serieus
Sinterklaas neemt verlanglijstje te serieus
11 november 2004 - Ouders nemen het Sinterklaas-verlanglijstje van hun
kinderen veel te serieus. Kinderen vinden het juist hartstikke leuk om
verrast te worden door de Sint met iets anders dan waar ze om gevraagd
hebben. Ouders hoeven dus niet langer slaafs de verlanglijstjes van
hun kinderen af te werken en zich zo een speelbal van platte commercie
te voelen. Dat is de conclusie van Keesie, Nederlands grootste kinder-
en jongerencommunicatiebureau dat onderzoek heeft laten verrichten
naar de beleving van het Sinterklaasfeest door kinderen en ouders. In
opdracht van Keesie werden veertig kinderen in de leeftijd van 5 tot
10 jaar en ouders onderworpen aan een uitgebreid
Sinterklaas-diepteinterview. Keesie liet het onderzoek uitvoeren door
onderzoeks- en trendwatchbureau SARV International uit Hilversum.
Uit het onderzoek blijkt dat het kinderen niet gaat om het krijgen van
grote cadeaus, maar om de gezelligheid, de spanning en de verrassing.
Zo vinden kinderen tien kleine cadeautjes leuker dan twee grote
cadeaus. Ook vinden zij het veel leuker te worden verrast met cadeaus
waar zij niet om hebben gevraagd. Deze laatste uitkomst was ook voor
de geïnterviewde ouders een positieve verrassing. Ouders gaven
namelijk aan dat ze zich meer en meer door de commercie 'aangestuurd'
voelden en dat ze zodoende vaak met tegenzin de stad ingingen om de
lijstjes van hun kinderen 'af te werken'. Het aankruisen of uitknippen
van artikelen in de bekende folders van de speelgoedwinkels blijkt
voor kinderen echter vooral een deel van de voorpret te zijn: de
verlanglijstjes moeten door de ouders dan ook vooral niet te
letterlijk worden genomen. Ouders kunnen hun kind bijvoorbeeld rustig
verrassen met een verfdoos en een schildersezel -liefst met een
toepasselijk gedicht- in plaats van die eeuwige Gameboy te kopen. 'Die
hele populaire dingen krijgen de kinderen in hun ogen toch wel: daar
zijn volgens hen verjaardagen voor. Bovendien geven de kinderen te
kennen dat ze al zo veel speelgoed hebben
', aldus Bas Westerweel, creatief directeur van Keesie. Westerweel
adviseert ouders weer te vertrouwen op hun eigen creativiteit. Op het
oudergedeelte van de website van Z@ppelin, de jeugdprogrammering van
de publieke omroep, kunnen ouders vanaf vandaag ideeën uitwisselen en
elkaar van tips voorzien: www.zappouders.nl.
Keesie - zelf een commercieel bureau - gelooft overigens dat
'decommercialisering' van Sinterklaas - hoe tegenstrijdig dat ook
klinkt - juist goed is voor de commercie, maar dan in bredere zin.
'Sinterklaas is hét moment om kinderen onverwacht in aanraking te
brengen met nieuwe thema's en productcategorieën waardoor meer
verschillende soorten bedrijven het hele jaar aan bod zullen komen.
Door decommercialisering van Sinterklaas zou de omzet van alle
bedrijven tezamen - op jaarbasis dus - zelfs kunnen groeien', vermoedt
Westerweel.
Einde bericht.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hanneke Heeres van
Keesie.
Keesie
Schie 78
3111 PN Schiedam
T +31 (0)10 - 2469500
F +31 (0)10 - 2469499
M +31 (0)6 - 52408948
hanneke@keesie.nl
www.keesie.nl
12 nov 04 08:00