KEESIE

Sinterklaas neemt verlanglijstje te serieus

Sinterklaas neemt verlanglijstje te serieus

11 november 2004 - Ouders nemen het Sinterklaas-verlanglijstje van hun kinderen veel te serieus. Kinderen vinden het juist hartstikke leuk om verrast te worden door de Sint met iets anders dan waar ze om gevraagd hebben. Ouders hoeven dus niet langer slaafs de verlanglijstjes van hun kinderen af te werken en zich zo een speelbal van platte commercie te voelen. Dat is de conclusie van Keesie, Nederlands grootste kinder- en jongerencommunicatiebureau dat onderzoek heeft laten verrichten naar de beleving van het Sinterklaasfeest door kinderen en ouders. In opdracht van Keesie werden veertig kinderen in de leeftijd van 5 tot 10 jaar en ouders onderworpen aan een uitgebreid Sinterklaas-diepteinterview. Keesie liet het onderzoek uitvoeren door onderzoeks- en trendwatchbureau SARV International uit Hilversum.

Uit het onderzoek blijkt dat het kinderen niet gaat om het krijgen van grote cadeaus, maar om de gezelligheid, de spanning en de verrassing. Zo vinden kinderen tien kleine cadeautjes leuker dan twee grote cadeaus. Ook vinden zij het veel leuker te worden verrast met cadeaus waar zij niet om hebben gevraagd. Deze laatste uitkomst was ook voor de geïnterviewde ouders een positieve verrassing. Ouders gaven namelijk aan dat ze zich meer en meer door de commercie 'aangestuurd' voelden en dat ze zodoende vaak met tegenzin de stad ingingen om de lijstjes van hun kinderen 'af te werken'. Het aankruisen of uitknippen van artikelen in de bekende folders van de speelgoedwinkels blijkt voor kinderen echter vooral een deel van de voorpret te zijn: de verlanglijstjes moeten door de ouders dan ook vooral niet te letterlijk worden genomen. Ouders kunnen hun kind bijvoorbeeld rustig verrassen met een verfdoos en een schildersezel -liefst met een toepasselijk gedicht- in plaats van die eeuwige Gameboy te kopen. 'Die hele populaire dingen krijgen de kinderen in hun ogen toch wel: daar zijn volgens hen verjaardagen voor. Bovendien geven de kinderen te kennen dat ze al zo veel speelgoed hebben
', aldus Bas Westerweel, creatief directeur van Keesie. Westerweel adviseert ouders weer te vertrouwen op hun eigen creativiteit. Op het oudergedeelte van de website van Z@ppelin, de jeugdprogrammering van de publieke omroep, kunnen ouders vanaf vandaag ideeën uitwisselen en elkaar van tips voorzien: www.zappouders.nl.

Keesie - zelf een commercieel bureau - gelooft overigens dat 'decommercialisering' van Sinterklaas - hoe tegenstrijdig dat ook klinkt - juist goed is voor de commercie, maar dan in bredere zin. 'Sinterklaas is hét moment om kinderen onverwacht in aanraking te brengen met nieuwe thema's en productcategorieën waardoor meer verschillende soorten bedrijven het hele jaar aan bod zullen komen. Door decommercialisering van Sinterklaas zou de omzet van alle bedrijven tezamen - op jaarbasis dus - zelfs kunnen groeien', vermoedt Westerweel.

Einde bericht.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hanneke Heeres van Keesie.

Keesie
Schie 78
3111 PN Schiedam
T +31 (0)10 - 2469500
F +31 (0)10 - 2469499
M +31 (0)6 - 52408948
hanneke@keesie.nl
www.keesie.nl

12 nov 04 08:00