Gemeente Leiden

Persbericht

15 november 2004

Commissie Poelgeest geeft bindend advies

Met een bindend advies over het Convenant tussen Leiden en Oegstgeest lijkt een eind gekomen aan een jarenlang conflict tussen beide gemeenten. Het advies bepaalt dat de afspraak over de tunnel tussen Poelgeest en de Merenwijk overeind blijft, maar dat Oegstgeest niet meer alleen voor de kosten opdraait. Het advies is bindend voor beide colleges.

De commissie Poelgeest is in het leven geroepen door commissaris van de Koningin Franssen om een eind te maken aan het slepende conflict tussen Leiden en Oegstgeest. Dit conflict raakte in een patstelling na een besluit van de gemeenteraad van Oegstgeest medio 2003. Deze raad besloot de afgesproken tunnel naar Leiden niet te bouwen, gezien de onwenselijkheid van het verkeer uit Leiden door de nieuwe woonwijk en de hoge kosten voor de tunnel binnen de toch al ongunstige exploitatie. Het college van Leiden hield echter vol dat voor een goede ontsluiting van het totale stedelijke gebied het noodzakelijk is dat er een tunnel voor alle verkeer tussen de Merenwijk en Poelgeest wordt aangelegd. Beide colleges besloten de hulp van de commissaris van de Koningin in te roepen. Zij confirmeerden zich aan de voorwaarden van deze commissie Poelgeest om te komen tot een bindend advies.

De commissie Poelgeest bestond uit drie leden: de heer mr. T. Elzenga (voorzitter, voorgedragen en benoemd door de Provincie), de heer mr. C.H.D.J.M. van Duin (lid, op voordracht gemeente Oegstgeest), de heer W. Etty (lid, op voordracht gemeente Leiden). Uit het feitenmateriaal en gesprekken met betrokken bestuurders en adviseurs heeft de commissie haar conclusies getrokken. Deze houden onder andere in dat er een autotunnel tussen Leiden en Oegstgeest komt en Leiden verantwoordelijk wordt voor de realisatie daarvan. Met betrekking tot de kosten heeft onder andere het wegvallen van een NS-subsidie als gevolg dat de gemeente Leiden 30% en de provincie Zuid-Holland 20% in de kosten gaan bijdragen. De gemeente Oegstgeest neemt de andere helft van de kosten voor haar rekening.

Ook de herinrichting van het Trekvaartplein maakte onderdeel uit van de overwegingen van de commissie. De commissie stelt: "De gewijzigde omstandigheden zijn redenen om de afspraken over de kostenverdeling beperkt te herzien." Dit betekent dat Leiden aan de slag kan met de reconstructie. De afgesproken bijdrage van de gemeente Oegstgeest à 3,4 miljoen gulden (prijspeil 1995) blijft in stand, maar de indexering op dat bedrag loopt af per 31 december 2006.

Mening college Leiden
Het college van Leiden is tevreden met de uitspraken van de commissie Poelgeest. Wel moet er nu geld op tafel komen voor de tunnel, maar wethouder Ron Hillebrand geeft aan dat dit te rechtvaardigen is. Het leveren van de bijdrage kan immers helpen de vertroebelde relatie met Oegstgeest te herstellen.

Mening college Oegstgeest
Het college van Oegstgeest ziet in dat zij niet onder de eerder gemaakte afspraken uit komt en dat zij aangewezen is op verkeersmaatregelen om sluipverkeer door Poelgeest te voorkomen. Wethouder De Ruijter vindt het jammer dat er geen tunnel komt zonder auto's. Hij is niet alleen als projectwethouder maar ook als wethouder financiën tevreden over de herverdeling van het geld: "De pijn wordt nu gedeeld!" Door de uitspraak van de commissie ziet het college dat de impasse met Leiden is doorbroken, het begin van de nieuwe samenwerking tussen de twee gemeenten.


---- --