DaimlerChrysler Nederland

DaimlerChrysler in het derde kwartaal van 2004: bedrijfsresultaat stijgt naar EUR 1,3 miljard

* Omzetstijging van EUR 34,1 miljard naar EUR 34,9 miljard (+ 2%)
* Bruto bedrijfsresultaat ondanks hoge buitengewone lasten van EUR
1,2 miljard naar EUR 1,3 miljard gestegen
* Netto bedrijfswinst van EUR 1,0 miljard (Q3 vorig jaar - EUR 1,7 miljard)

* Resultaat per aandeel EUR 0,94 (Q3 vorig jaar - EUR 1,63)
* Bruto bedrijfsresultaat in de eerste negen maanden met 51% naar EUR 5,0 miljard gestegen

* Netto bedrijfswinst in de eerste negen maanden EUR 1,9 miljard (Q1-Q3 vorig jaar: verlies van EUR 1,0 miljard)
* Voor het gehele jaar 2004 wordt onveranderd duidelijke stijging van het bruto bedrijfsresultaat verwacht

DaimlerChrysler (beursafkorting DCX) heeft in het derde kwartaal van 2004 een bedrijfsresultaat van EUR 1,3 miljard behaald, een verbetering van 7% ten opzichte van het resultaat in dezelfde periode van vorig jaar (EUR 1,2 miljard). In dit kwartaalresultaat zijn bijzondere lasten opgenomen betreffende Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) van EUR 405 miljoen, Toll Collect (EUR 119 miljoen) en de Chrysler Group (EUR 104 miljoen). Hiertegenover staan eenmalige opbrengsten uit de schikking met Bombardier over de verkoop van Adtranz (EUR 120 miljoen), alsmede de beëindiging van de joint venture inzake bedrijfswagenmotoren met Hyundai (EUR 60 miljoen). Per saldo werd het bedrijfsresultaat belast met speciale effecten ten bedrage van EUR 448 miljoen. Het concernresultaat bedroeg in het derde kwartaal EUR 1,0 miljard. Het resultaat van - EUR 1,7 miljard van vorig jaar werd destijds beïnvloed door de afwaardering van de deelname in EADS van EUR 2,0 miljard. Het resultaat per aandeel steeg naar EUR 0,94 (vorig jaar - EUR 1,63). De netto liquide middelen uit industriële activiteiten steeg sinds eind 2003 met EUR 0,9 miljard naar EUR 2,6 miljard.
In de eerste negen maanden steeg het bruto bedrijfsresultaat met 51% naar EUR 5,0 miljard. De bedrijfswinst verbeterde zich in dezelfde periode van - EUR 1,0 miljard naar EUR 1,9 miljard. Het resultaat per aandeel steeg van - EUR 0,94 naar EUR 1,92. De omzet steeg in de eerste negen maanden met 3% naar EUR 104,3 miljard. Stijgingen van afzet en omzet
Ondanks een lichte teruggang in de wereldwijde groei van voertuigen heeft DaimlerChrysler in het derde kwartaal 1,1 miljoen voertuigen afgezet en daarmee het niveau van vorig jaar met 2% overtroffen. Hoewel de euro ten opzichte van de Amerikaanse dollar een opwaardering vertoont, groeide de concernomzet als gevolg van de afzetstijging met
2% naar EUR 34,9 miljard. Na correctie van consolidatiekring- en wisselkoerseffecten bedraagt de stijging 4%.
Aan het einde van het derde kwartaal 2004 bestond het personeelsbestand van DaimlerChrysler wereldwijd uit 386.200 medewerk(st)ers (+ 3%). Vooral het personeelsbestand van de bedrijfswagendivisie vertoonde een aanzienlijke groei. Oorzaak van deze ontwikkeling was niet alleen het in dienst nemen van nieuwe medewerkers in Europa en Noord-Amerika, maar vooral ook het meerekenen van de 18.300 werknemers van MFTBC. Na correctie van de consolidatiekring groeide het personeelsbestand met 2%.


1) Figures for previous year have been adjusted to exclude discontinued operations (MTU Aero Engines).

2) A 4% increase after adjusting for the effects of currency translation and changes in the consolidated Group.
3) A 7% increase after adjusting for the effects of currency translation and changes in the consolidated Group.
4) Figures for previous year have been adjusted to reflect the reallocation of the DaimlerChrysler Off-Highway business unit from the Commercial Vehicles division to the segment Other Activities. Since April 1, 2004 Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) included with a time lag of one month in the Commercial Vehicles Division.

Dit persbericht bevat toekomstgerichte uitspraken gebaseerd op overtuigingen van het management van DaimlerChrysler. Indien in dit persbericht woorden/zinsneden als `verwacht' en `project' voorkomen, dan geven deze toekomstgerichte uitspraken weer. Dergelijke uitspraken weerspiegelen de huidige opvattingen van DaimlerChrysler met betrekking tot toekomstige gebeurtenissen en zijn onderhevig aan risico's en onzekerheden. Er zijn vele factoren die ertoe kunnen leiden dat de daadwerkelijke resultaten aanzienlijk anders zullen zijn, waaronder onder andere veranderingen in algemene economische en zakelijke omstandigheden, schommelingen in wisselkoersen en rentetarieven, de introductie van concurrerende producten, gebrek aan marktacceptatie van nieuwe producten en wijzigingen in bedrijfsstrategieën. De daadwerkelijke resultaten kunnen aanzienlijk afwijken van de hier uitgesproken verwachtingen. DaimlerChrysler wijst elke verplichting om deze toekomstgerichte uitspraken te actualiseren af.

© 1998-2004 DaimlerChrysler. All rights reserved.

Provider, Legal Notices and Terms, Privacy Statement