Gemeente Utrecht


2004 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
104 Vragen van de heer R.J.F. Giesberts
(ingekomen 10 november 2004)


De Oostkrant, een uitgave voor de wijk oost, bood in een kader de volgende mededeling: de combinatie van smalle straten en foutgeparkeerde auto's zorgen er soms voor dat de reinigingsdienst het vuil niet kan ophalen. Bewoners moeten hier bij het parkeren op letten anders zal hun afval niet worden opgehaald.

Signalen van bewoners in de Schildersbuurt maken ons duidelijk dat de problematiek daar al enkele maanden speelt. Zeker sinds in een deel van de buurt betaald parkeren is ingevoerd en in een ander deel niet. De parkeerdruk is sterk toegenomen en er wordt niet langer alleen door bewoners geparkeerd. Als gevolg hebben bewoners sinds de zomer herhaaldelijk meegemaakt dat hun huisvuil (op dinsdag) en groenafval (op vrijdag) niet werd opgehaald. Tot nu toe was het echter zo dat de Reinigingsdienst dan de volgende dag nogmaals kwam. De mededeling in de Oostkrant suggereert nu dat daar een einde aan gekomen
In het slechtste geval is het nu mogelijk dat het huisvuil wekenlang niet wordt opgehaald. Als telkens op de ophaaldagen de straat is geblokkeerd en de RHD telkens een interval van een week neemt om terug te komen.

GroenLinks verbaast zich zeer over deze aanpak. Er wordt een schuld gesuggereerd die niet te bewijzen is en een vorm van sanctie uitgevaardigd die bovendien strijdig is met milieuhygiënische voorschriften.
Het is goed denkbaar dat de bewuste foutparkeerder of foutparkeerders die de Reinigingsdienst het werk onmogelijk maken, geen inwoners van de wijk zijn. Het is bovendien zo dat foutparkeerders eerst en vooral door de politie aangepakt moeten worden. Dat dit in gebieden waar geen betaald parkeren is eigenlijk niet meer gebeurt is een kwalijk maar bekend feit.
Kortom: de bewoners krijgen, doordat hun huisvuil niet meer wordt opgehaald als er foutparkeerders zijn die de vuilniswagen hinderen, de rekening gepresenteerd van het feit dat er niet behoorlijk gecontroleerd wordt door de gemeente op foutparkeren. Zeker in het licht van de nieuwe forse stijging van de afvalstoffenheffing in 2005 een onbegrijpelijke zaak en niet uit te leggen aan bewoners.

Dit brengt ons tot de volgende vragen:
1. Is het College met ons van mening dat het in geen enkele situatie correct is bewoners 'te straffen' door hun afval niet in te zamelen als er sprake is van fout geparkeerde auto's die de vuilniswagen hinderen?
2. Is het College met ons van mening dat foutparkeerders in Utrecht-Oost die de reinigingsdienst hinderen bij hun werk niet per definitie bewoners van de wijk zijn?
3. Indien u ons standpunt deelt dat de nu gekozen aanpak niet juist is, bent u bereid om op korte termijn de problemen op een meer gerechtvaardigde manier op te lossen?
4. En dit te melden in de eerstvolgende editie van de Oostkrant?


Antwoord van burgemeester en wethouders
(verzonden 16 november 2004)

Voordat wij de vragen beantwoorden constateren wij dat deze vragen ingegeven zijn door de slotzin in het artikel in de Oostkrant. Hierin staat dat wanneer het niet mogelijk is huisvuil op te halen de eerstkomende gelegenheid om het vuil aan te bieden pas een week later is. Hiervan is echter absoluut geen sprake. Wanneer de vuilniswagen op de inzameldag de straat niet in kan rijden omdat dit niet mogelijk is als gevolg van geparkeerde auto's halen wij het vuil later op de dag of uiterlijk de dag na de inzameldag alsnog op.

Dat betekent dat de gemeente het probleem erkent en er graag een oplossing voor ziet. Voorop staat dat wij het huisvuil zo snel mogelijk uit de straat afhalen.

Het bovenstaande in ogenschouw nemend, beantwoorden wij de vragen als volgt:

1. Wij delen de mening dat het in geen enkele situatie correct is "bewoners te straffen" door hun afval niet in te zamelen als er sprake is van fout geparkeerde auto's die de doorgang van de vuilniswagen hinderen. Wij hebben de wettelijke taak om wekelijks huishoudelijk afval in te zamelen. Hieraan voldoen wij ook. Wanneer het niet mogelijk is het afval in te zamelen omdat de vuilniswagen een betreffende straat niet in kan, doet de Reinigings- en Havendienst er alles aan om het vuilnis alsnog in te zamelen zodra dit mogelijk is. In de praktijk betekent dit veelal dat wij later op de dag of de dag erna het vuilnis alsnog ophalen. Dit betekent, specifiek voor de Schildersbuurt, dat wij ook op zaterdag het huisvuil inzamelen.

2. Wij onderschrijven deze beoordeling.

3. Juist omdat wij dit structurele probleem erkennen werken wij momenteel aan een oplossing om in ieder geval op de hiervoor aangewezen dagen het huisvuil in te zamelen. Wij zullen op korte termijn verzamelplaatsen instellen voor de kliko's in de Schildersbuurt. De bewoners worden hierover geïnformeerd en kunnen gedurende twee weken reageren op dit voornemen. De ervaring leert dat tot een goede oplossing gekomen wordt. Het hebben van een verzamelplaats betekent concreet dat de bewoners van de straat op de inzameldag hun kliko's bij elkaar op een voor de vuilniswagen toegankelijke plek kunnen zetten. De vuilniswagen hoeft dan niet de straat in en ondervindt geen problemen van de parkeeroverlast.


In voorkomende gevallen doen wij een beroep op de politie. Wanneer de vuilniswagen de straat niet in kan door foutief geparkeerde auto's treedt de politie verbaliserend op. Hiermee is het probleem niet verholpen, omdat de auto er nog steeds staat. Alleen wanneer er sprake is van een verkeersonveilige situatie kan de politie besluiten de auto weg te slepen.


4. Voor de volgende editie van de Oostkrant zullen wij, in overleg met het wijkbureau, een mededeling aanleveren, waarin wij aangeven dat er, in tegenstelling tot eerdere berichtgeving, geen sprake van is dat wij pas een week na de inzameldag huisvuil inzamelen. Tevens geven wij dan aan dat de gemeente door het aanwijzen van verzamelplaatsen (zie antwoord op vraag 3) haar dienstverlening zal verbeteren.


---- --