Gemeente Hilversum

Kruising 's-Gravelandseweg/Koninginneweg wordt veiliger Als de gemeente volgend jaar mei verder gaat met het herstraten van de

's-Gravelandseweg willen Burgemeester en wethouders om kosten te besparen meteen ook de kruising met de Koninginneweg veiliger maken voor overstekende fietsers en voetgangers en op de toegangswegen naar de Boombergwijk inritconstructies aanleggen.

Kruising Koninginneweg
Het aanleggen van oversteekvoorzieningen op de kruising van de 's-Gravelandseweg met de Koninginneweg en de Lindenheuvel is een project uit de Infraplanning 2000-2010. De kruising wordt door fietsers en voetgangers al jaren als onveilig ervaren. Het aantal geregistreerde ongevallen op de kruising valt tot nu toe mee, maar omdat de kruising op een schoolroute ligt acht het college een oversteekvoorziening toch gewenst.
Het voorstel van B&W voorziet in de aanleg van middengeleiders in de 's-Gravelandseweg aan weerskanten van de Koninginneweg, waardoor voetgangers en fietsers in twee fasen kunnen oversteken en automobilisten niet langer de bocht kunnen afsnijden. Het gevolg is wel dat voor vrachtwagens langer dan 10 meter zowel vanaf de Koninginneweg als vanaf de Lindenheuvel een linksafverbod moet worden ingesteld.

Inritconstructies Boombergwijk
Het voorstel om de aanleg van inritconstructies op de kruisingen van de 's-Gravelandseweg met de Boomberglaan, de Van der Lindenlaan, Lindenheuvel, de Costeruslaan en de Blijdensteinlaan mee te laten lopen met de herstrating van de 's-Gravelandseweg heeft een financiële en een praktische reden.
Het gelijktijdig uitvoeren werkt kostenbesparend en bovendien hoeft de gemeente dan niet in een latere fase nog eens het autoverkeer op de 's-Gravelandseweg om te leiden.
Met de aanleg van inritconstructies loopt de gemeente in feite vooruit op het project waarbij de hele Boombergwijk een 30-kilometerinrichting krijgt. Ambtelijk is net een werkgroep begonnen aan de voorbereiding van dat project, maar omdat de aanleg van inritconstructies als overgang van 50-kilometerstraten naar een 30-kilometergebied standaard zijn voorgeschreven en geen onderdeel vormen waarover inspraak mogelijk is, achten B&W vervroegde uitvoering gerechtvaardigd.

Verdere procedure en uitvoering
Burgemeester en Wethouders geven het Voorlopig Ontwerp voor de aanleg van de oversteekvoorzieningen vrij voor schriftelijke inspraak. Begin volgend jaar wordt daarna een definitief ontwerp voorgelegd aan de raadscommissie Verkeer en Buurt.
Het herstraten van de 's-Gravelandseweg - het gaat om het gedeelte tussen de Boomberglaan en de Trompenbergerweg-, het herinrichten van de kruising met de Koninginneweg en de aanleg van de inritcontructies staan gepland voor de periode mei-juni 2005 met een uitloop in juli.