TROS

Afdeling Communicatie
Hilversum, 17-11-2004

Internet
WWW.TROSRADAR.NL

RECORDAANTAL BEZOEKERS SITE RADAR

De internetsite van het TROS-consumentenprogramma RADAR was in oktober de meest succesvolle programmasite van de Publieke Omroep. Dit blijkt uit cijfers van KLO Informatie & Advies. Dit jaar heeft de site www.trosradar.nl een nieuwe vormgeving gekregen en is overzichtelijker ingedeeld.

Afgelopen maand hebben maar liefst 715.000 unieke bezoekers de site van RADAR geraadpleegd. Dit resulteerde in 4,8 miljoen pageviews. De RADAR-site is verantwoordelijk voor bijna de helft van de bezoekcijfers van de TROS in totaliteit, waar in oktober in totaal 1,6 miljoen unieke bezoekers kwamen en 11 miljoen pageviews werden gehaald.

De cijfers rondom het RADAR-testpanel zijn net zo opvallend. Vorig seizoen is RADAR met dit testpanel gestart. Regelmatig worden door de redactie enquêtes afgenomen onder de testpanelleden over diverse consumentenonderwerpen. Zo kan het programma inzicht krijgen in de klachten die bij RADAR binnen zijn gekomen. Het testpanel is een enorm succes en telt nu 36.000 leden. De respons van dit panel is enorm. Bij de laatste enquête, over klachten op het vakantieadres, zijn 21.000 vragenlijsten ingevuld.

Ook de aanvullende informatie bij de onderwerpen uit het televisieprogramma wordt massaal bezocht. Onlangs plaatste RADAR een lijst met tips om te voorkomen dat er spyware op computers geplaatst kan worden. Dit spyware-stappenplan is 260.000 keer geraadpleegd. Daarnaast zit in het aantal abonnees van de wekelijkse RADAR-nieuwsbrief een stijgende lijn en heeft inmiddels 22.500 leden.

Volgens Idse de Pree, programmaleider Internet bij de TROS, is de RADAR-site een schoolvoorbeeld van hoe televisie en internet elkaar kunnen versterken. "Er is natuurlijk niets mooier om tijdens het tv-programma kort en bondig kijkers te wijzen op de gevaren van spyware en op de internetsite een duidelijk en uitgebreid stappenplan te zetten om spyware van je computer te verwijderen. Er is geen site bij de TROS waar de interactie van de bezoekers zo groot is en waarbij het oordeel van de bezoekers weer de basis vormt voor de televisie-uitzendingen. RADAR is van een consumentenprogramma uitgegroeid tot een consumentenplatform, waar de ervaringen en meningen van de bezoekers en kijkers echt tellen. Een voorbeeld voor veel andere sites en programma's."

www.trosradar.nl