Ministerie EZ

Van Gennip stelt werkgroep Branding in

Datum: 17 november 2004

De staatssecretaris van Economische Zaken, mevrouw ir. C.E.G. van Gennip heeft vandaag een werkgroep Branding ingesteld die het gewenste imago van Nederland in het buitenland gaat formuleren. De werkgroep of taskforce moet in februari 2005 klaar zijn met de vier concrete opdrachten die Van Gennip haar heeft meegegeven.

Die luiden: formuleer een gewenst imago van Nederland; stroomlijn de verschillende beelden over de Nederlandse economie; adviseer over een bredere aanpak van de imagovorming van Nederland en stel een plan van aanpak op.

De werkgroep Branding zal met concrete acties komen die de economische beeldvorming versterken én uitdragen. De werkgroep zal gebruik maken van het voorwerk van de breed samengestelde werkgroep Holland Imago die 13 aanbevelingen heeft opgesteld.

Aanleiding voor het instellen van de werkgroep Branding is niet alleen de daling van Nederland op de internationale
concurrentieladder. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders bescheiden zijn en niet snel aan zelfpromotie doen terwijl Nederland wel veel te bieden heeft.

Nederland staat bij buitenlanders bekend om de kwaliteit van geleverde goederen en diensten en men is positief over de betrouwbaarheid van handelsrelaties. Toch zal door de actualiteit, de moord op cineast Theo van Gogh, het beeld van Nederland als een land met een hoge morele tolerantie en een sterk internationale oriëntatie en een land met progressieve opvattingen over hoe een samenleving moet worden ingericht, onder druk komen te staan.

Karien van Gennip wil met de werkgroep ook andere betrokkenen binnen de rijksoverheid een duwtje geven. Overheid én bedrijfsleven moeten echt samen werken aan het positieve- en liefst innovatieve imago van Nederland. Want Holland promotie verdient het om hoog op de maatschappelijke en politieke agenda te staan, aldus Van Gennip. Branding heeft de afgelopen decennia een vlucht genomen als concept voor het ontwikkelen en beïnvloeden van het imago van producten, ondernemingen en maatschappelijke organisaties. Ook steden, regios en landen zijn steeds meer geïnteresseerd geraakt in het fenomeen branding.

De werkgroep bestaat uit 8 personen; voorzitter is de directeur van de EVD, de heer Ravestijn Verder nemen deel drie andere
vertegenwoordigers van het ministerie van Economische Zaken, en vier leden komende van het NBTC , de RVD en van het bedrijfsleven te weten de heer Korthals Altes van Heineken Nederland en de heer van der Waaij van Unilever.