Gemeente Barendrecht

Persbericht Gemeente Barendrecht

Centraal Loket gaat op in Servicecentrum

BARENDRECHT (17 november 2004) - Het 'Centraal Loket' gaat vanaf 1 januari 2005 op in het gemeentelijk Servicecentrum. Alle betrokken partijen hebben daartoe eerder vanmiddag op het Barendrechtse gemeentehuis een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Wethouder Peter van Vugt tekende namens de gemeente Barendrecht en daarnaast werd de overeenkomst ook bekrachtigd door vertegenwoordigers van Netwerk Zorgaanbieders Rijnmond (NZR), thuiszorgorganisatie Opmaat, Stichting Welzijn Ouderen Barendrecht (SWOB), Platform Gehandicapten Barendrecht (PGB) en Woningbouwvereniging Patrimonium.

Het Centraal Loket, dat al bijna tien jaar bestaat, is de centrale plaats waar Barendrechters terecht kunnen met alle (aan)vragen op het gebied van zorg en welzijn, wonen, voorzieningen voor gehandicapten en (recreatieve) activiteiten. Men kan er informatie krijgen over onder andere thuiszorg, maatschappelijk werk, senioren- en zorgwoningen, WVG-vervoer, parkeren voor gehandicapten, maaltijdvoorzieningen etc. Nu en de komende anderhalve maand is het Centraal Loket nog gewoon gevestigd in de hal van het Dienstencentrum aan de Windsingel 164 en bereikbaar op telefoonnummer (0180) 641 551. Maar vanaf 1 januari 2005 gaat deze servicebalie dus op in het gemeentelijk Servicecentrum. Het servicecentrum is telefonisch bereikbaar op (0180) 698 398 en de openingstijden van de balies zijn op werkdagen van 9:00 tot 15:00 uur en bovendien op maandag- en woensdagavond van 18:30 tot 20:00 uur.

De integratie van het Centraal Loket in het gemeentelijk Servicecentrum is bedoeld om voor de doelgroep de kwaliteit van de dienstverlening verder te verbeteren. De huidige opzet van het Centraal Loket staat al langer ter discussie. Daarbij werd het de afgelopen maanden - zeker na de intrede van het gemeentelijk Servicecentrum - steeds duidelijker dat er sprake was van overlap in diensten en producten van het Centraal Loket en het gemeentelijk Servicecentrum. Beiden hebben bijvoorbeeld op het terrein van mobiliteit en inkomen hetzelfde aanbod. Voor bezoekers is daardoor niet duidelijk of zij het Servicecentrum of het Centraal loket moeten benaderen met hun vraag. Met de integratie kan deze onduidelijkheid worden weggenomen en ontstaat er één centrale plaats voor alle vragen op het terrein van wonen, welzijn en zorg.

Continuïteit en bereikbaarheid
Een ander voordeel van de integratie van het Centraal Loket in het gemeentelijk Servicecentrum is dat daardoor de continuïteit van de dienstverlening en de bereikbaarheid worden vergroot. Het Servicecentrum heeft ruimere openingstijden en bovendien is door de ruimere personeelsbezetting de achtervang bij ziekte of vakantie automatisch beter geregeld. Met de op handen zijnde invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning worden gemeenten verantwoordelijk voor goede informatievoorziening aan haar inwoners op het gebied van wonen, zorg en welzijn. Met de integratie van het Centraal Loket in het Gemeentelijk Servicecentrum wordt hier door de gemeente Barendrecht aan voldaan.

Noot voor de pers,

Gemeente Barendrecht