Wageningen Universiteit

UITNODIGING VOOR DE MEDIA

LEI en Wetenschapswinkel Wageningen UR in rapport:

VARKENSHOUDERS SAMEN MET VLEESINDUSTRIE IN DE SLAG OM DE CONSUMENT EN RETAIL

Het zou de markt- en inkomenspositie van varkenshouders ten goede komen als zij zich, samen met de vleesindustrie, meer gaan richten op de wensen van de consument en retail. Dit is één van de aanbevelingen die het Landbouw-Economisch Instituut (LEI) doet aan de varkenskolom, in een studie in opdracht van de Wetenschapswinkel van Wageningen UR en de Werkgroep Landbouw & Armoede.

Het rapport 'Visie op de varkenskolom', waarin onder meer de kostenstructuur van de productieketen uit de doeken wordt gedaan, is geschreven door het Landbouw-Economisch Instituut van Wageningen UR. Het rapport zal op woensdag 17 november in Arnhem worden aangeboden aan de heer J. Ramekers, voorzitter van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren, tijdens het symposium: "Van boer tot bord: wie is spekkoper?". Belangstellende journalisten zijn daarbij van harte welkom op woensdag 17 november, om 13.30 uur in Hotel West End, Amsterdamseweg 505, 6816 VK Arnhem. Opgave svp via wla@reageert.nl.

De Werkgroep Landbouw & Armoede (WLA) heeft de Wetenschapswinkel gevraagd na te gaan hoe de prijs van varkensvlees in de supermarkt tot stand komt. Achterliggende gedachte bij de werkgroep is dat het aandeel van de opbrengst voor de varkenshouder achter lijkt te blijven bij het aandeel van de opbrengst voor de slachterij en de retail. De Werkgroep Landbouw en Armoede, opgericht in 1998, is een breed platform van boeren en boerinnen en betrokken kerkelijke en maatschappelijke organisaties. De werkgroep heeft tot doel om armoede in de agrarische sector tegen te gaan.

Een structurele koerswijziging lijkt nodig, al zal die pas op de langere termijn voordelen bieden. Het rapport van de Wetenschapswinkel beveelt aan dat de 'varkensproductiekolom', van voerfabriek en varkenshouder tot en met de vleesverwerker, er verstandig aan doet in te spelen op de wensen van de consument en zich marktgericht op te stellen naar de retail. De huidige consumententrend is een toenemende vraag naar gemaksvoeding, naar kleinere porties en naar meer variatie, zoals meer kant-en-klaar vlees en speciale producten. Bovendien moet het varkensvlees gezond zijn en niet duur.

Partijen in de productieketen moeten beter samenwerken. Strategische samenwerking tussen bedrijven in de kolom heeft een rustiger prijsverloop en meer zekerheid in de opbrengsten tot gevolg. Daarnaast leidt samenwerking ertoe dat de kolom een waardevoller leverancier wordt voor haar klanten, aldus het rapport.

RAPPORT BESCHIKBAAR ONDER EMBARGO:
Voor de media is het rapport onder embargo tot woensdag 17 november 2004, 13.30 uur als PDF-file opvraagbaar bij Robert Hoste (zie hieronder). Voor meer informatie kunt u bellen met Gerard Straver, Wetenschapswinkel Wageningen UR, tel. 0317 - 483908, e-mail: gerard.straver@wur.nl, of met ing. Robert Hoste, LEI, een van de auteurs van het rapport, tel. 0317 - 479762, e-mail: robert.hoste@wur.nl. Ook kunt u contact opnemen met Bouke de Vos, pers- en wetenschapsvoorlichter Wageningen UR, tel. 0317 - 480 180, e-mail: bouke.devos@wur.nl.