Gemeente Haarlem


2 november 2004
Sector Stedelijke Ontwikkeling


Gemeente Haarlem, college van burgemeester en wethouders

Persuitnodiging


UITNODIGING AAN DE PERS


Expertatelier Toerisme


De gemeente Haarlem nodigt u uit om aanwezig te zijn bij het expertatelier Toerisme op donderdag 18 november in de Gravenzaal van het stadhuis. Vanaf 12.00 uur is er een inloop met lunch. Het programma start om 13.00 uur.
Het expertatelier Toerisme wordt georganiseerd door het Kenniscentrum Grote Steden in samenwerking met de gemeente Haarlem.

Na een korte inleiding door de dagvoorzitter volgt een presentatie van de Haarlemse wethouder B.F. Martini (portefeuille Economische Zaken, Toerisme en Recreatie, Natuur en Landschap). Vervolgens zijn er presentaties van de Koninklijke Horeca Nederland en van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen. Om 14.30 uur starten er drie workshops met presentaties en discussie.
Bij de workshop Binnenstad zijn er presentaties van Haarlem Centrummanagement, de gemeente Utrecht en de ANWB. Bij de workshop City Branding zijn er presentaties van Haarlem Promotie en de gemeente Amsterdam. De derde workshop gaat over samenwerking in de regio met een presentatie van de Regionale VVV Zuid-Kennemerland.
Aan het einde van de middag worden de discussieresultaten plenair teruggekoppeld.
Het programma eindigt rond 17.30 uur.

---


ACHTERGRONDINFORMATIE


Het expertatelier is bedoeld voor inhoudelijke deskundigen uit de grote steden (G30), wethouders en beleidsmedewerkers Economische Zaken, Communicatie, Marketing of Toerisme en andere betrokkenen vanuit gemeenten in Nederland. Ook de hoofden en stafmedewerkers van VVV's en soortgelijke organisaties zijn uitgenodigd om instrumenten en kennis uit te wisselen.

Workshop Binnenstad
Toerisme is van groot economisch belang voor de binnenstad. Het zorgt voor werkgelegenheid en inkomsten. Daarentegen is het een taak voor de gemeente om de overlast voor de bewoners tot een minimum te beperken. Het is zaak om als stad een evenwicht te vinden tussen het benutten van toeristische trekkers en de leefbaarheid voor de bewoners.

Workshop City Branding
City Branding omvat het creëren van een positief imago van de stad in z'n geheel. Het imago, het merk, is veelal verbonden met gevoelens van exclusiviteit en originaliteit. Bij City Branding worden op basis van een profiel verschillende middelen ingezet die variëren van beelden tot muziek en teksten, het liefst in de vorm van een treffende slogan.

Samenwerking in de regio

Toerisme en recreatie vraagt een constructieve afstemming met de regio. Dit betekent samenwerken met open vizier. Een belangrijke inhoudelijke aanzet is het formuleren van een gemeenschappelijke visie op toerisme. Hoe zorg je dat verschillende belangen leiden tot een win-win situatie?

Heleen van Loenen, communicatieadviseur
023-5113580
h.loenen@haarlem.nl

---- --