CAPITA BV

Douwe Egberts: werknemer drinkt liever cappuccino

Het oude vertrouwde kopje koffie met een wolkje melk gaat het definitief afleggen tegen de cappuccino. Het grootste deel van de mensen die koffie met melk drinken, wil graag cappuccino op het werk. Dit blijkt uit grootschalig onderzoek van Douwe Egberts naar koffiewensen onder 4200 werkenden in Nederland.

Van alle koffiedrinkende werknemers wil 54% graag cappuccino op het werk drinken. Slechts de helft hiervan heeft die keuze daadwerkelijk. Mensen die inderdaad cappuccino hebben op het werk, vinden het bovendien een van de lekkerste koppen: het rapportcijfer dat zij aan dit Italiaanse kopje koffie geven is een dikke
zeven.

'Voor een koffiesoort die vijftien jaar geleden in Nederland nog nauwelijks te krijgen was, is deze ontwikkeling opzienbarend', vertelt onderzoeker Jan Teunissen van Douwe Egberts. 'De trend is dat mensen op hun werk dezelfde eisen gaan stellen als in de horeca. Dus meer variatie en net zulke goede koffie.' Ruim tweederde van de respondenten geeft inderdaad aan een grotere keuze in koffie op het werk te willen hebben.

Jaarlijks drinken Nederlanders 17 miljard koppen koffie, waarvan er 4,6 miljard op het werk worden geconsumeerd. Nederland voert hiermee internationaal gezien de lijst aan. Teunissen: 'Nergens ter wereld zie je een dergelijke koffiecultuur op het werk. Bovendien is
het erg Nederlands dat we de koffie gratis krijgen.' Slechts 8% van de werkenden in Nederland moet voor zijn kopje koffie betalen.

Het onderzoek Koffie op het werk is in opdracht van Douwe Egberts uitgevoerd door het onafhankelijke marktonderzoekbureau Bloomerce. Hiervoor is gebruik gemaakt van het Opinieland panel. Het is een representatief onderzoek waarbij aan 4200 werkende mensen een twintigtal vragen is voorgelegd over koffiedrinken op het werk. Zij werken bij grote, middelgrote en kleine ondernemingen die ieder op hun eigen manier verschillende soorten en merken koffie serveren.