Utrecht , 18 november 2004
Groei automobielindustrie door betere kennis van consument en betere samenwerking

---

Voor betere resultaten in de automobielindustrie zijn een betere kennis van de consument, geïntegreerde marketing, geoptimaliseerd leadmanagement, betere webstrategieën en goede samenwerking tussen dealers en fabrikanten van essentieel belang. Dit blijkt uit het zesde, jaarlijks gehouden Cars Online-onderzoek van Capgemini. Tijdens de hele levenscyclus van een voertuig heeft de consument bepaalde behoeften, wensen en voorkeuren waaraan door de sector niet altijd wordt voldaan. Hierdoor missen fabrikanten en dealers belangrijke kansen om de verkoop en rentabiliteit te verbeteren.

Aan het onderzoek werd deelgenomen door consumenten, dealers en fabrikanten in Canada, de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Zweden, Italië en, nu voor het eerst, China. Daarbij werden de werkelijke behoeften, eisen en voorkeuren van de consument vergeleken met de perceptie van de dealers en autofabrikanten. In het rapport wordt ingegaan op zaken als consumentengedrag, leadmanagement, internet en aftersales/onderhoud.

'Cars Online geeft inzicht in de factoren die het koopgedrag stimuleren en de relatie van de consument met fabrikanten en dealers, aldus Bert Seegers, adviseur bij Capgemini in Nederland. 'Dat inzicht is van groot belang gezien alle uitdagingen waarmee de sector wordt geconfronteerd: de druk om meer en sneller nieuwe producten te introduceren, de toenemende mondialisering van de toeleveringsketen, de opkomst van nieuwe markten, de snelle technologische ontwikkelingen en de gestegen verwachtingen van de klant.'

De belangrijkste bevindingen van Cars Online:

Trouw aan het merk wint het van trouw aan de dealer.

Meer dan de helft van de consumenten geeft aan dat ze waarschijnlijk weer hetzelfde merk zullen aanschaffen (kopen of leasen) als het merk dat ze nu hebben. Slechts zon 40% geeft aan opnieuw naar dezelfde dealer te gaan. Bezitters van een BMW, Volvo, Toyota, Honda of Mercedes zijn het meest trouw aan hun merk.

Elke consument is anders de marketing moet dat weerspiegelen.

Klanten in de automobielindustrie vallen in steeds meer segmenten uiteen, elk met een ander koopgedrag (zij die bijvoorbeeld vooral naar het gebruiksnut kijken of trendgevoelig zijn).

Praktische zaken geven vaak de doorslag.

Bij het kiezen van een voertuig kijkt de consument in de eerste plaats naar een aantal basisaspecten, zoals prijs, brandstofverbruik, (constructie)kwaliteit en aftersales. Daarnaast kunnen factoren als een voordelige financiering en kortingen steeds meer aan belang winnen door bijvoorbeeld samenhangende promotiecampagnes.

Fabrikanten gaan onzorgvuldig om met potentiële klanten.

Fabrikanten kunnen nieuwe kansen creëren door hun leadmanagementsystemen te verbeteren. Slechts 15% van de fabrikanten omschrijft zijn leadmanagementsysteem als zeer geavanceerd. Probleempunten: de gegevens van potentiële klanten komen niet snel genoeg of volledig bij een dealer, potentiële klanten die dat toch niet blijken te zijn, traag reageren op de consument, gebrekkige follow-up van potentiële klanten. Dit alles leidt tot minder verkeer naar de showroom van de dealer.

Een goede webstrategie en uitvoering ervan kunnen de aanschaf van de consument beïnvloeden.

Internet gaat een steeds belangrijker rol spelen als bron van informatie die de aanschaf kan beïnvloeden. Een doeltreffende webstrategie zorgt ervoor dat potentiële klanten sneller worden binnengehaald. Van de consumenten die een bezoek brengen aan diverse autosites, doet circa de helft dat pas na een bezoek aan de website van een fabrikant.

Aftersales/onderhoud is belangrijk voor klantenbinding en merktrouw, maar wordt niet volledig benut.

De aftersalesmarkt heeft het potentieel in zich om de rentabiliteit te verbeteren en de autoverkoop te stimuleren. Circa de helft van de consumenten geeft aan voor een volgende aanschaf van hetzelfde merk of voertuig als hun huidige voertuig aan te kloppen bij de dealer die nu het onderhoud doet.

China is in opkomst als belangrijke groeimarkt met een unieke dynamiek.

China is een nieuwe automarkt en verschilt van de meer volwassen Noord-Amerikaanse en West-Europese markten. Zo blijkt dat Chinese consumenten liever een nieuwe auto kopen dan een tweedehandse en dat ze veel minder trouw zijn aan een merk of dealer.


---