GroenLinks

Groenen willen Europese regels nachtvluchten

18 november 2004

Werkgelegenheid in de luchtvaart en een goede nachtrust sluiten elkaar niet uit, zeggen de groenen in het Europees Parlement. "Om een race to the bottom te voorkomen zijn heldere Europese regels over nachtvluchten nodig, zodat de vliegvelden elkaar niet stuk concurreren", aldus Bart Staes, Vlaams europarlementslid voor Groen!

Namens de Groenen roepen Staes en Jonckheer hun collegae in het Europees Parlement op om hun schriftelijke verklaring over nachtvluchten te ondertekenen. Bij voldoende steun kunnen ze op die manier de Europese Commissie dwingen maatregelen te treffen tegen de enorme lawaai.

DHL
"Een tweede DHL-débacle moet ten alle tijde vermeden worden", vat Staes zijn gedrevenheid voor het initiatief samen. Het couriersbedrijf DHL heeft vanaf het Brusselse Zaventem veel nachtvluchten die enorme geluidsoverlast voor de omwonenden veroorzaken. Vervolgens wilden ze het aantal nachtvluchten ook nog uitbreiden. Onder druk van dreiging met vertrek - en het nodige banenverlies - ontstond een gepingpong tussen DHL, vliegveld Zaventem en de politiek dat nu al jaren voortsleept. "Heldere regelgeving had de dreiging met vetrek naar een vliegveld elders in Europa voorkomen, waardoor men veel eerder tot een oplossing had kunnen komen", voorspelt Staes.

Herrie meten
Met de Europese lawaairichtlijn zijn de EU-landen verplicht begin 2007 op een zelfde manier herrie te meten en geluidskaarten te maken. Dat is vooruitgang, want daarmee zijn het vergelijken van appels met peren verleden tijd. Iets minder helder zijn de maatregelen die landen moeten nemen om de herrie verminderen en rust te bewaren. In de lawaairichtlijn staat wel dat elke nachtvlucht voor tien vluchten overdag telt. Bovendien wordt de nacht, in vergelijking met de huidige Nederlandse wetgeving, een uur langer: van 23:00 uur - 7:00 uur.

In heel Europa
"Enkel door in de hele Europese Unie nachtvluchten te beperken, kan vermeden worden dat werkgelegenheid en nachtrust tegen elkaar worden uitgespeeld", zegt Bart Staes. Hij verwijst hiermee naar de beslissing van het koerierbedrijf DHL om een belangrijk sorteercentrum te verhuizen van Zaventem naar Leipzig. Daarbij zullen heel wat banen verloren gaan in Vlaanderen. Reden voor de verhuizin was de eis van Belgische overheden om het aantal nachtvluchten wilden beperken, iets waar DHL niet voor te vinden was.

Schriftelijke verklaring
De leden van het Europees Parlement hebben tot februari 2005 de tijd om hun steun voor de schriftelijke verklaring kenbaar te maken. Als een meerderheid van de EP-leden de schriftelijke verklaring steunt, is de Europese Commissie democratisch gedwongen een voorstel tot wetgeving over nachtvluchten te doen.

---

Schriftelijke verklaring
Ingediend door: Bart Staes en Pierre Jonckheer Betreft: over geluidsoverlast door nachtvluchten Indiening: 15.11.2004
Vervaldatum: 15.2.2005

Het Europees Parlement,


- gelet op artikel 116 van zijn Reglement,

A. overwegende dat geluidsoverlast door nachtvluchten de levenskwaliteit en gezondheid van meer dan 10 miljoen EU-inwoners bedreigt en dat de maatschappelijke kosten ervan - ziekteverzuim, gezondheidsproblemen - torenhoog oplopen,

B. overwegende dat luchtvaartbedrijven het gebrek aan Europese regelgeving uitbuiten om luchthavens en lidstaten tegen elkaar uit te spelen waardoor zowel de werkzekerheid van het luchthavenpersoneel als de nachtrust van omwonenden bedreigd wordt,

C. overwegende dat het EG-Verdrag bepaalt dat de Gemeenschap een hoog niveau van bescherming van de menselijke gezondheid verzekert, dat de Strategie van Lissabon stelt dat de creatie van nieuwe jobs en milieubescherming samen moeten gaan, en dat het Zesde Milieuactieprogramma een aanzienlijke vermindering voorziet van het aantal mensen dat regelmatig en langdurig wordt blootgesteld aan geluidshinder,

D. overwegende dat enkel een Europese aanpak van het probleem oplossingen biedt,


1. verzoekt de Commissie om uiterlijk eind 2005 een wetgevingsvoorstel neer te leggen teneinde de overlast van vliegtuiglawaai tussen 23.00 en 07.00 uur tot het absolute minimum te beperken;


2. verzoekt zijn Voorzitter deze verklaring, met de namen van de ondertekenaars, te doen toekomen aan de Commissie, de regeringen en parlementen van de lidstaten en de kandidaat-lidstaten.

«