Gemeente Utrecht

HOV-busbaan door binnenstad niet gesplitst

Het college van burgemeester en wethouders ziet af van splitsing van de vrije busbaan door de binnenstad. Belangrijke reden hiervoor is dat de bereikbaarheid van het gebied nauwelijks zou verbeteren. Hoewel de busroute door de Wittevrouwenstraat en Voorstraat (stadinwaarts) iets zou verkorten, verslechtert de betrouwbaarheid van het openbaar vervoer, omdat in deze straten geen sprake kan zijn van een vrije busbaan. Dit zou grote gevolgen hebben voor de doorstroming van bussen waardoor de betrouwbaarheid van het OV in het geding is. Hierdoor zou het openbaar vervoer ook duurder worden. Splitsing van de HOV-busroute heeft ook geen positief effect op de leefbaarheid. Afname van het aantal bussen door de Lange Jansstraat - Nobelstraat - Kruisstraat komt weliswaar ten goede van de milieukwaliteit en verkeersveiligheid in deze straten. Deze verbetering wordt echter weer tenietgedaan door een verslechtering in de Wittevrouwenstraat en Voorstraat. Ook Rijkswaterstaat die de HOV-baan door de binnenstad voor ruim 46 miljoen euro subsidieerde, is niet voor splitsing. Bovendien zou splitsing van de HOV-binnenstadsas minstens 1,4 miljoen euro extra kosten met zich meebrengen. Daarvoor is geen budget beschikbaar.

In het collegewerkprogramma 2001 - 2006 'Utrecht in Uitvoering' heeft het college het voornemen opgenomen de route die HOV-bussen door de binnenstad rijden, te splitsen. Bussen die stadinwaarts rijden zouden weer via de Voorstraat moeten worden geleid. Naar de haalbaarheid hiervan en de te verwachten consequenties liet het college onderzoek doen. Randvoorwaarde daarbij was dat splitsing van de busbaan zou moeten leiden tot een duidelijke verbetering van de bereikbaarheid en leefbaarheid in het totale gebied. Een ander uitgangspunt was behoud van de subsidies van het Rijk. De studie wijst echter uit dat door splitsing van de HOV-binnenstadsas de bereikbaarheid en leefbaarheid van het gehele gebied niet verbeteren.

Het college heeft ook onderzoek laten doen naar de mogelijkheid om auto's op de busbaan door de Biltstraat toe te staan. Het gaat om medegebruik van de vrije busbaan in de richting van de Berekuil (staduitwaarts). Hieruit blijkt dat medegebruik ten koste gaat van de doorstroming van het verkeer waardoor de reistijden van bussen ontoelaatbaar toenemen. Verder zou als gevolg van medegebruik de verkeersveiligheid afnemen, omdat het lastiger wordt de busbaan over te steken door de toename van het autoverkeer. Bovendien leidt medegebruik niet tot een verbetering van de reistijd voor staduitwaarts autoverkeer. Hoewel huidige alternatieve routes voor auto's langer zijn, blijken ze ook sneller.

De gemeente organiseert een informatieavond op dinsdag 30 november a.s. Belangstellenden kunnen er een nadere toelichting krijgen op de genomen besluiten.

Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Casper van Riet, bestuurscommunicatie, tel. (030) 286 11 48.