Time : 2:55:28 PM
Date : Thursday, November 18, 2004
Sender Name: Ovam

Ovam behandelt vandaag de 1.000.000 ste bodemattestaanvraag

Sinds 1 oktober 1996 moet iedereen die een overeenkomst over de overdracht van gronden wil sluiten, eerst bij de OVAM een bodemattest aanvragen. Uiterlijk een maand na de ontvankelijke aanvraag levert Ovam een bodemattest af; voor risicogronden bedraagt de wettelijke termijn twee maanden. Als een grond is opgenomen in het register van verontreinigde gronden wordt dat vermeld op het bodemattest.Als dat niet het geval is wordt een zogenaamd blanco bodemattest afgeleverd.

Vanaf 29 april 1996 kon men reeds bodemattesten aanvragen. Deze werden manueel ingegeven door 25 medewerkers.
Wie geregeld of veel bodemattesten aanvraagt kan sinds eind 1996 een lopende rekening openen bij de OVAM. De meeste notarissen en verschillende immobiliënkantoren (momenteel 1131 ) maken gebruik van dit systeem waarbij een overgeschreven provisie wordt gebruikt om de bodemattestaanvragen te financieren.
Vanaf april 2000 wordt op de OVAM-webstek aangegeven welke bodemattestaanvragen er op die welbepaalde dag in behandeling zijn. De afleveringstermijn van een blanco bodemattest evolueerde ook in de loop der jaren. Zo werd deze teruggebracht van 1 maand tot enkele dagen. De belangrijkste oorzaak hiervan was de wijziging van het Vlarebo(Vlaams reglement bodem) in 2002.Hiermee werd de aanvraagprocedure van bodemattesten eenvoudiger dan vroeger het geval was. Er is geen verplichting meer om een origineel uittreksel van de kadastrale legger samen met het aanvraagformulier voor bodemattesten te bezorgen aan de OVAM. Het volstaat nu om de kadastrale gegevens op een eenvoudige wijze aan de OVAM mee te delen. Zo staat de weg dus open om via het internet bodemattesten aan te vragen. Om de tijd tussen de aanvraag en het afleveren van bodemattesten korter te maken, heeft de OVAM een nieuw, gebruiksvriendelijk computerprogramma laten ontwikkelen, waarmee je bodemattesten vanaf 1 juni 2002 online kan aanvragen. De noodzakelijke gegevens kan je als aanvrager via de computer zelf invullen. De aanvragen komen na bevestiging in een wachttabel, worden 's nachts in een batchprocedure verwerkt en in principe de volgende dag afgedrukt en opgestuurd naar de aanvrager. Omwille van het nog steeds noodzakelijke betalingsbewijs wordt voorlopig alleen gewerkt met houders van lopende rekeningen bij de OVAM, waarbij de provisie telt als betalingsbewijs. Op vraag van de federatie van notarissen is deze toepassing met de hulp van de OVAM ook geïntegreerd in het intranetsysteem van de notarissen, het zogezegde e-notariaat.
Het personeel nodig voor de verwerking van deze attesten kon hierdoor aanzienlijk verminderd worden waardoor ruimte werd gecreëerd voor andere taken.

Het aantal bodemattestaanvragen evolueerde ook in de tijd. Zo werden in de piekperiode gemiddeld 750 attesten per dag aangevraagd, momenteel zijn er dit 710 .

Vandaag 18 november 2004 is het dan zover en werd de 1.000.000ste aanvraag voor een bodemattest ingegeven.

Voor meer informatie :

Guy Haemels, woordvoerder.
Tel. 0475.841752