Congres-en Studiecentrum VNG

Haal maximaal resultaat uit je begroting

Van programmabegroting naar programmarealisatie


18 november Restaurant Engels te Rotterdam
25 november Hotel Haarhuis te Arnhem



De FAMO organiseert twee themabijeenkomsten over de doorontwikkeling van de programmabegroting. Met de dualisering is de programmabegroting ingevoerd. Voor de begrotingsjaren 2004 en 2005 hebben gemeenten en provincies eigenstandig invulling gegeven aan de programmabegroting. Voor het jaar 2004 staat het opmaken van de rekening voor de deur. Het moment van de waarheid: heeft de eerste opzet van de programmabegroting het gewenste resultaat behaald? Of is verbetering mogelijk? Veel gemeenten en provincies zullen de opzet van de programmabegroting en de inbedding in de planning & controlcyclus willen verbeteren. Aangezien er in het land voor verschillende aanpakken is gekozen, is het handig om hiervoor in de keuken van een andere gemeente of provincie te kijken. Hoe hebben zij de programmabegroting ingericht. Hoe hebben zij de begroting en rapportages ingebed in de planning & controlcyclus. Waar zijn zij tegen aangelopen. Wat waren de plussen en wat waren de minnen bij de door hun gekozen opzet. Bij de themabijeenkomst presenteren de gemeente Nederweert en de provincie Overijssel de opzet van hun programmabegroting. De positieve en negatieve ervaringen met de programmabegroting worden belicht. Gewenste aanpassingen besproken. De gemeente Nederweert heeft haar programmabegroting ontwikkeld met ondersteuning van Deloitte. De provincie Overijssel heeft haar opzet ontwikkeld met onder andere ondersteuning van Pricewaterhouse Coopers. Deloitte en Pricewaterhouse Coopers zullen bij de presentaties aanwezig zijn om hun ervaringen en inzichten te delen.

De themabijeenkomsten bestaan uit twee deelsessies. Een deelsessie programmabegroting gemeente Nederweert en een deelsessie programmabegroting provincie Overijssel. Beide deelsessies worden afgesloten met een discussie. De bezoekers nemen deel aan beide deelsessies. De deelsessies worden onderbroken door buffet en afgesloten met een borrel, zodat er ruimschoots gelegenheid is om met die of gene bij te praten. Na de onderbreking voor het buffet wordt gewisseld van deelsessie.

Deelsessie 1, De programmamonitor: Van woorden naar daden Inleiding door R.H. (Rob) Dubbeldeman, manager bij Deloitte Presentatie door R.Bijlmakers, controller gemeente Nederweert

Alle energie die gemeenten steken in de programmabegroting is rendabel als de voornemens daadwerkelijk worden gerealiseerd. Gemeenten besteden veel aandacht aan het meetbaar maken van beleid, doelstellingen en prestatie-indicatoren. De terugkoppeling en monitoring van de resultaten blijft in de praktijk een lastige kwestie. Beleidsmonitoring is kostbaar en vaak lastig te organiseren. Hoe kan u hier als gemeente mee omgaan?
De gemeente Nederweert werkt sinds dit jaar met de programmamonitor als instrument om de raad (en op termijn de burger) op een programmatische manier van beleidsinformatie te voorzien. De implementatie van de monitor heeft een aantal vraagpunten over de bedrijfsvoering helder op tafel gelegd. Vragen als: Hoe wordt de raad betrokken bij het formuleren van de informatiebehoefte?, Wie is ambtelijk verantwoordelijk voor de financiële en niet-financiële programmatische verantwoording richting management en bestuur? en Op welke moet een en ander in de reguliere bedrijfsprocessen worden verweven? kwamen bovendrijven.
De eerste ervaringen met de programmamonitor zijn positief en geven richting voor de toekomst. De gemeente Nederweert overweegt op termijn de programmamonitor via internet toegankelijk te maken voor haar inwoners.

De presentatie wordt afgesloten met een discussie met de zaal onder leiding van Rob Dubbbeldeman

Deelsessie 2, De programmabegroting Provincie Overijssel, een groeipad Inleiding door Ron Dubbeldam, seniormanager Pricewaterhouse Coopers Presentatie door Henk Dalvoorde, beleidsmedewerker Provincie Overijssel en Marc Stekelenburg, adviseur Provincie Overijssel

De Provincie Overijssel heeft voor de ontwikkeling van de programmabegroting gekozen voor een groeipad. Bij de Begroting 2004 is eerst de systematiek goed neergezet (opzet, format, programma-indeling, doelstellingen). De Provinciale Staten hebben vervolgens inhoudelijk commentaar op de door Gedeputeerde Staten aangeleverde Begroting 2004 geleverd. De kritiek luidde, dat de doelstellingen niet SMART genoeg waren geformuleerd en het document onvoldoende aanleiding gaf tot kaderstellende discussie. Bijeenkomsten met Statenleden hebben vervolgens input geleverd voor de opzet en de inhoud voor de Begroting 2005 van de Provincie Overijssel. Tijdens de presentatie wordt ingegaan op de totstandkoming en de inhoud van de programmabegroting van de Provincie Overijssel. Er wordt aandacht besteed aan proces, uitgangspunten, systematiek, opzet, en leerpunten. Voorbeelden worden getoond.

De presentatie wordt afgesloten met een discussie met de zaal onder leiding van Ron Dubbeldam

Programma

16.00 - 16.15 uur Opening door Dick den Ouden, bestuurslid FAMO


16.15 -16.20 uur Inleiding deelsessie (1 of 2)


16.20 - 16.45 uur Presentatie deelsessie (1 of 2)


16.45 - 17.15 uur Discussie deelsessie (1 of 2)


17.15 - 18.30 uur Pauze + buffet


18.30 - 18.35 uur Inleiding deelsessie ( 1of 2)


18.35 - 19.00 uur Presentatie deelsessie (1 of 2)


19.00 - 19.30 uur Discussie deelsessie (1 of 2)


19.30 - 20.00 uur Borrel

Data en locatie
De themabijeenkomsten vinden plaats op:
Donderdag 18 november Hotel Engels, Stationsplein 45 te Rotterdam Donderdag 25 november Hotel Haarhuis, Stationsplein 1 te Arnhem

Doelgroep
De themabijeenkomsten zijn bestemd voor in de eerste plaats voor FAMO-leden, en verder raadsleden, statenleden, portefeuillehouders financiën, griffiers, directeuren middelen, controllers, hoofden financiën en financieel beleidsmedewerkers bij gemeenten en provincies.

Kosten
De deelname aan de themabijeenkomsten inclusief eten bedraagt voor FAMO-leden 150,-. Voor niet-FAMO-leden bedraagt de prijs 200,-.

Sponsors
FAMO wordt gesponsord door Deloitte, Bank Nederlandse Gemeenten, AON Nederland, TMOP, BMC, Ernst & Young Accountants, Resources Connection,

HumanCapitalGroup, Pink Roccade Civility, Haute Finance, PricewaterhouseCoopers, Eiffel.

U kunt zich inschrijven via de link bovenaan deze pagina Ongeveer een week voor de desbetreffende bijeenkomst ontvangt u per post een bevestiging met een programma en een routebeschrijving. Uw inschrijving is bindend. Registratie in verband met WBP aangemeld bij het CBP 24-7-2002, meldingsnummer m-1026707.

Annulering
Annulering van de inschrijving kan alleen schriftelijk tot uiterlijk een week voor de bijeenkomst. Bij verhindering kan uw plaats wel worden ingenomen door een vervanger. Indien annulering of verhindering niet een week van tevoren wordt doorgegeven, bent u het volledige inschrijfbedrag verschuldigd.

Voor inlichtingen
Secretariaat FAMO
Postbus 30435

2500 GK DEN HAAG
Tel. 070- 3738100
Fax: 070- 3738743
E-mail: cs@vng.nl