Ingezonden persbericht


Geachte vertegenwoordiger van de pers,

Op 18 november aanstaande organiseert sim het congres "e-gemeente in de praktijk".

Centraal staat deze middag wat er op dit moment al mogelijk is in de digitale dienstverlening. Dus geen vage toekomstverhalen maar concrete voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Deze voorbeelden hebben betrekking op het gehele proces van dienstverlening aan de burgers: Informeren ­ Afhandelen ­ Betalen.

Een ideale gelegenheid voor u als pers gebruikers en leveranciers te ontmoeten waarbij u op een informele manier op de hoogte gebracht wordt van de laatste ontwikkelingen op het gebied van de digitale dienstverlening binnen de lokale overheid.

Speciale aandacht besteden we aan de in de praktijk gerealiseerde koppelingen tussen de front- en backoffice, de BNG Internetkassa en de laatste ontwikkeling, de koppeling met DigiD (Nieuwe Authenticatie Voorziening).

Dit congres wordt onder andere mogelijk gemaakt door SIM BV (Segment Interactieve Media), PinkRoccade Civility BV, DECOS BV, Commit IT, de BNG, Egem en Advies Overheid.

Aan dit congres zijn geen kosten verbonden.

Namens het Sim team begroeten wij u graag op 18 november om 13:00 in de Kuip te Rotterdam.

Met vriendelijke groet,

SIM
Arthur Vlendré

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Patrick Overdelinde of Ferdinand Steur te bereiken via sim@segment.info of 010-2175333


---

CONGRES "e-gemeente in de praktijk"
elektronische dienstverlening in de praktijk

Donderdag 18 november 2004 - 13.00 uur tot circa 16.30 uur Locatie: Stadion de Kuip te Rotterdam

Programma

13.00 Opening en welkomstwoord - Arjan Korthout (dagvoorzitter)

De opening wordt verricht door Arjan Korthout. Arjan Korthout zal tevens als dagvoorzitter fungeren. Mr Arjan Korthout, gemeentesecretaris van Maassluis en lid van de commissie Informatiebeleid van de VNG. Arjan Korthout houdt zich vanaf 1996 intensief bezig met de ontwikkeling van gemeentelijke websites en het gebruik daarvan binnen ambtelijke organisaties.

13.15 "Informeren"

OPUS (Producten Catalogus) - Joël van der Meer

Joël is bestuurskundige en ruim 15 jaar werkzaam op het grensvlak tussen burger en overheid, veelal met behulp van ICT-systemen. Hij werkte drie jaar lang bij het programma Overheidsloket 2000 en is de architect en mede-bouwer van VIND® 1.0, 1.1 en 1.2.

De architectuur van OPUS is Joël zijn primaire verantwoordelijkheid. Hij moet het idee van klantgericht en efficiënt werken vertalen in eenvoudig te bedienen technieken. Verder is hij organisatieadviseur op het gebied van klantgericht werken. In diverse gemeenten heeft hij de invoering van het één loket begeleid.

14.00 "Authenticeren"

DigiD (NAV, Nieuwe Authenticatie Voorziening) - Sierd Westerfield

Sierd Westerfield is binnen het programma EGEM van de ICTU onder andere projectleider voor de NAV implementatie bij de gemeenten. EGEM treedt op als account manager voor gemeenten die met de NAV gaan werken. Voordat hij bij EGEM kwam werken was Sierd, binnen de ICTU, werkzaam bij het programma Nummerbeleid. Binnen dit programma was hij een van de schrijvers van het implementatieplan voor het Burgerservicenummer (BSN). Voordat hij bij de ICTU in dienst kwam heeft hij gewerkt bij meerdere grote adviesbureaus.

14.30 PAUZE

15.00 "Betalen"

BNG Internetkassa - Anthony Doerga

Anthony Doerga is een van de drie productmanagers e-Business bij de Bank Nederlandse Gemeenten. Productmanagement e-Business is verantwoordelijk voor de visie-ontwikkeling, realisatie en beheer van de BNG-dienstverlening via nieuwe media. Binnen de ICT-portefeuille van Anthony Doerga zit onder andere de BNG Internet Kassa, beveiliging van BDS Online en datawarehouse van BNG. Met het inzetten van de BNG Internet Kassa kan elke overheidsinstelling betaalde online dienstverlening aanbieden.

15.30 "Praktijk case"

Telengy ­ Ad van Dijck

Ad van Dijk is senior adviseur en partner bij Telengy. Al vanaf 1983 is hij actief op de gebieden Organisatie, Informatiesering en Automatisering bij de lokale Overheid. Vanuit zijn huidige rol als interim manager Publieksbalie bij de gemeente Son en Beugel is Ad verantwoordelijk voor de implementatie van een Klachten Meldingen Systeem. Hierbij is gekozen voor een laagdrempelige internetoplossing waarbij de klantgegevens, NAW, locatie, aard van de klacht/melding, etc., rechtstreeks in de backoffice systemen kunnen worden opgenomen. De frontoffice medewerkers kunnen gegevens aanvullen waarna de backoffice medewerkers de gegevens verwerken en afhandelen. Kortom een oplossing die recht doet aan het Programma 'Andere Overheid'.

16.00 Gelegenheid voor het bezoeken van de informatiestands

Naast informatie van en over de deelnemers kunt u bij de informatiestands ook terecht voor een demonstratie van de systemen, of misschien nog beter, deze zelf bedienen. Zo krijgt u de beste indruk van de alle mogelijkheden.

16.30 Einde met afsluitende borrel