Ingezonden persbericht

Jones Lang LaSalle onderzoekt succes- en faalfactoren internationale retailers

Publicatie Winkelmarktspecial 2004

Amsterdam, 19 november 2004 Vastgoedadviseur Jones Lang LaSalle lanceert vandaag haar Winkelmarktspecial 2004; een onderzoek naar de succes- en faalfactoren van internationale retailers in Nederland. Aanleiding voor het onderzoek is de toename van het aantal internationale retailers in Europa en in Nederland in het bijzonder. Naast voorbeelden van aansprekende formules zoals H&M, Mango, Zara, Media Markt, IKEA, Aldi en Lidl wordt vooral ook ingezoomd op formules die het niet hebben gered zoals Marks & Spencer, Boots, Habitat, JJB Sports, Miss Selfridges, Marktkauf en Giacomelli Sport. De Winkelmarktspecial 2004 van Jones Lang LaSalle presenteert kengetallen over internationale retailers en geeft handvatten voor internationale retailers die willen expanderen naar Nederland.

Nederland blijkt voor internationale retailers een aantrekkelijk vestigingsland te zijn door het relatief hoge besteedbare inkomen en de beperkte concurrentie op het gebied van internationale concepten. In hun expansiebeleid naar Nederland richten internationale retailers zich met name op de binnenstad van Amsterdam, doordat deze stad behoort tot de grotere steden van Europa. Het aandeel van internationale retailers op de Nederlandse markt is beperkt: slechts 2,3% gemeten in aantal vestigingen en 4,4% gemeten in vloeroppervlakte. De concepten daarentegen zijn wel opvallend grootschaliger dan die van Nederlandse retailers. Het grootste deel van de internationale retailers in Nederland komt uit Europa met daarbinnen een sterke vertegenwoordiging van Duitsland. De modebranche is van alle branches het sterkst vertegenwoordigd. Groeibranches van dit moment en waarschijnlijk ook van de komende jaren zijn de persoonlijke verzorging, telecommunicatie en sport.

Het onderzoek heeft geleid tot een inventarisatie van succes- en faalfactoren voor internationale retailers die zich in Nederland willen vestigen. Deze zijn:

Succesfactoren:

1. bewust worden van de fijnmazige Nederlandse retailstructuur;

2. zorgvuldige afweging van de locatie;

3. specialisatie boven parallellisatie;

4. in een ongunstig economisch klimaat inzetten op kwaliteit in combinatie met lage prijzen;

5. kennis nemen van de consequenties van een bank- versus een concerngarantie bij het afsluiten van een huurcontract.

Faalfactoren:

1. onderschatten van de bescherming van de Nederlandse binnensteden;

2. werken met managers uit het herkomstland;

3. kopiëren van een formule naar de Nederlandse markt;

4. onderschatten van regionale verschillen in de beschikbaarheid van personeel;

5. onderschatten van de beschermende regelgeving van Nederlandse werknemers.

Over Jones Lang LaSalle
Jones Lang LaSalle (NYSE: JLL) is wereldwijd toonaangevend in diensten en vermogensbeheer op het gebied van onroerend goed. De organisatie is actief in meer dan 100 belangrijke markten in vijf werelddelen. Jones Lang LaSalle levert een volledig geïntegreerd dienstverleningspakket, omvattend management services, transactiegerichte services en investment management services op lokaal, regionaal en internationaal niveau aan eigenaren, gebruikers en beleggers.
Jones Lang LaSalle is tevens marktleider op het gebied van vastgoed- en corporate facility managementdiensten met wereldwijd een beheersportefeuille van circa 74 miljoen vierkante meters. LaSalle Investment Management, is één van s wereld grootste en meest diverse onroerend goed investment management organisaties met meer dan $24 miljard aan assets in beheer. Voor meer informatie bezoek onze site www.joneslanglasalle.com.

---