Ingezonden persbericht




Persbericht

Voorburg, 18 november 2004

Aanhoudende vraag naar nieuwe kantoren en winkels

NEPROM en PropertyNL presenteren volledig overzicht nieuw commercieel vastgoed

Op 19 november wordt tijdens het Strategisch Forum NIEUW Commercieel Vastgoed het boek NIEUW Commercieel Vastgoed 2004 gepresenteerd. Uitgever PropertyNL en NEPROM - de vereniging van professionele projectontwikkelaars - geven met deze publicatie voor het eerst een overzicht van alle vanaf 2003 opgeleverde kantoren en winkels in Nederland, alle projecten in aanbouw én alle voor de toekomst geplande projecten. Met dit initiatief maken NEPROM en PropertyNL de vastgoedmarkt transparanter, wat moet leiden tot een betere afstemming tussen ontwikkelaars, gebruikers en beleggers. Uit het onderzoek blijkt dat er ondanks de economische malaise nog steeds vraag is naar nieuwe kantoren. In de afgelopen anderhalf jaar is 1,3 miljoen vierkante meter kantoorruimte opgeleverd. Voor de komende jaren kunnen we verder een aanzienlijke uitbreiding van het aantal vierkante meters winkeloppervlak verwachten. In 2003 en de eerste helft van 2004 is al 260.000 vierkante meter opgeleverd.

Kantorenmarkt eist kwaliteit

Nederland wordt voor het eerst in de geschiedenis geconfronteerd met grootschalige en langdurige leegstand van verouderde kantoorpanden. Uit het onderzoek van NEPROM en PropertyNL blijkt dat bijna 1 miljoen meter onder de huidige marktomstandigheden nauwelijks is te verhuren. Toch worden er nog nieuwe kantoren ontwikkeld; alleen al 1,3 miljoen meter in de afgelopen anderhalf jaar. De nieuwe kantoren spelen in op de behoeften van huurders die nog steeds zoeken naar kwalitatief goede kantoren op goed bereikbare locaties met voldoende parkeerplekken. De vraag naar nieuwe kantoren is de afgelopen 2,5 jaar dan ook op peil gebleven. Om verpaupering van langdurig leegstaande verouderde kantorenlocaties te voorkomen vindt de NEPROM-voorzitter Peter Ruigrok dat de overheid zich samen met de marktpartijen moet inspannen om deze probleemlocaties te herontwikkelen: 'Fiscale maatregelen kunnen helpen om oude gebouwen en locaties te herontwikkelen. Nederland is te gewoon klein om gebouwen op belangrijke plaatsen langdurig leeg te laten staan.'

Winkelmarkt breidt gestaag uit

Het in de Nota Ruimte aangekondigde beleid ten aanzien van winkels biedt steeds meer kansen voor grootschalige winkelvestigingen aan de uitvalswegen en aan de randen van de stad. Uit het onderzoek van NEPROM en PropertyNL blijkt dat er onder druk van de wensen van het Nederlandse winkelpubliek plannen bestaan voor ruim 900.000 meter grootschalige winkelruimte aan de rand van de stad. De opgave waar de projectontwikkelaars samen met de overheid de komende jaren voor staan is voor NEPROM-voorzitter Peter Ruigrok duidelijk: 'Dat met nieuwe winkels wordt ingespeeld op de behoefte van de consument is goed. We moeten wel voorkomen dat dit leidt tot uitholling van onze stedelijke centra. De kwaliteit van het winkelen in de bestaande stad moeten we verbeteren door uitbreiding en herpositionering van bestaande winkelvoorzieningen.' Een belangrijk deel van de 800.000 meter die nu in aanbouw is, heeft betrekking op de herontwikkeling en de vaak daaraan gekoppelde uitbreiding van bestaande winkelcentra in wijken. Meestal gaat het om centra van twintig tot dertig jaar oud die toe zijn aan een grootschalige opknapbeurt. Ook het winkelhart van veel kleinere steden wordt nu vernieuwd. Naast de vernieuwing van deze locaties blijkt uit het onderzoek dat de binnenstad steeds vaker wordt versterkt met grotere projecten aan de flanken daarvan.

De NEPROM is in 1974 opgericht en heeft als belangrijkste doelstelling het bevorderen van de samenwerking tussen de overheid en projectontwikkelingsmaatschappijen bij de totstandkoming van vastgoedprojecten. Er zijn 66 ondernemingen aangesloten bij de NEPROM waaronder nagenoeg alle grote ontwikkelaars. De leden van de NEPROM realiseren gezamenlijk circa 50% van de nieuwe woningen in ons land, 65% van de metrage nieuwgebouwde kantoorruimte en rond de 75% van de metrage in nieuwe winkelcentra.

PropertyNL is in Nederland marktleider met onafhankelijke informatie en research op het gebied van commercieel onroerend goed. De webbased databank van PropertyNL bevat gegevens over voorraad, plannen, aanbod en transacties. Doel van het onderzoek van PropertyNL is het transparanter maken van de onroerend goedmarkt. Behalve uitgever van magazines en elektronische nieuwsbrieven is PropertyNL een onafhankelijke leverancier van research voor derde partijen zoals NEPROM.



Ingezonden persbericht