Van Gogh Museum


Amsterdam, 19 november 2004

Van Gogh Museum introduceert multimediatour over Vincent van Gogh

Vanaf zaterdag 20 november 2004 beschikt het Van Gogh Museum over een uitgebreide multimediatour over het leven en werk van Vincent van Gogh. De Van Gogh multimediatour, geproduceerd door Antenna Audio, biedt reproducties, verhalen, foto's, brieven, tekeningen, interviews, muziek en educatieve spelletjes. De vernieuwende techniek maakt het mogelijk om verschillende media op een enkele handcomputer, de Personal Digital Assistant (PDA), aan te bieden.

In de tour zijn 20 topstukken van Van Gogh opgenomen. De werken zijn, net als in het museum zelf, chronologisch ingedeeld in vijf periodes die overeenkomen met de belangrijkste plaatsen waar Van Gogh woonde en werkte: Nederland, Parijs, Arles, Saint-Rémy en Auvers-sur-Oise. De periodes zijn onderdeel van een tijdsbalk, die is voorzien van iconen van de werken. Na een introductie kan de gebruiker zich verdiepen in de techniek en het materiaal van het betreffende werk, en kan hij onder meer de bijbehorende brieffragmenten raadplegen.

De Van Gogh multimediatour kost ¤ 4,- en is verkrijgbaar in het Nederlands en het Engels bij de audiotourbalie in de centrale hal van het museum. De Nederlandstalige versie van de tour is financieel mogelijk gemaakt door promoting partner Rabobank. Rabobank Europashouders (6 miljoen klanten) betalen ¤ 2,- op vertoon van hun pasje.

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de afdeling Voorlichting van het Van Gogh Museum: +31 (0)20 570 52 92 of e-mailen naar pressoffice@vangoghmuseum.nl.

Voor informatie over de Rabobank kunt u terecht bij: Afdeling persvoorlichting, Paul van den Berg, +31 (0)30 216 28 32 of e-mailen naar p.w.h.berg@rn.rabobank.nl.

Voor meer details over Antenna Audio en reserveringen: +31 (0)20 673 68 24 of e-mailen naar nl@antennaaudio.com.

Partnership Van Gogh Museum-Rabobank
Het stimuleren van Nederlands bezoek aan het Van Gogh Museum is een van de doelstellingen van het vijfjarige partnership tussen het Van Gogh Museum en de Rabobank, aangegaan op 1 januari 2003. Verder willen het Van Gogh Museum en de Rabobank dat een zo breed mogelijk publiek kennis kan maken met het werk van Van Gogh. De vrijdagavondopenstellingen zijn daar een eerder uitvloeisel van. Met de Van Gogh multimediatour krijgt het publiek nu ook de kans om op een innovatieve manier de vaste collectie van het museum te ontdekken.


---