Ingezonden persbericht


'Oppassen geblazen bij prijsstelling Pretium'

YIGGERS MAG TELECOM-ADDERTJES PUBLICEREN

Papendrecht, 19 november 2004 - Inkoopcombinatie Yiggers mag de telecom-addertjes van Pretium Telecom aan de kaak blijven stellen. Pretium is na KPN en Tele2 de grootste aanbieder van vaste telefonie voor particulieren. Het bedrijf is er in kort geding niet in geslaagd de mededelingen op Yiggers' website te laten verbieden.

Yiggers mag de aanduiding 'addertjes onder het telecomgras' blijven gebruiken in relatie tot de Pretium-tarieven. Deze formulering dient er toe "te waarschuwen dat het opletten geblazen is bij de prijsstelling van Pretium Telecom", aldus de Voorzieningenrechter in zijn beoordeling van het geschil.

Yiggers vergelijkt deze prijsstelling op haar website met haar eigen tarieven en die van enkele andere toonaangevende aanbieders.

In tegenstelling tot Yiggers rekent Pretium niet altijd af per seconde, maar brengt zij voor nationale gesprekken altijd minimaal één minuut in rekening. Yiggers telt daarom in haar tariefvergelijking één minuuttarief op bij het Pretium-starttarief. Alleen zo wordt duidelijk wat men kwijt is zodra de verbinding tot stand komt. Yiggers licht dit verhoogde starttarief toe in een voetnoot.

"De aldus weergegeven starttarieven van Pretium Telecom zijn daarmee steeds (fors) hoger dan de starttarieven van de andere aanbieders", zo constateert de rechter in zijn overwegingen bij Yiggers' tariefvergelijking. Uit de uitspraak blijkt dat de rechter het begrip 'starttarief' zoals dat door Yiggers wordt gehanteerd - dus, in geval van Pretium, inclusief de kosten van de eerste belminuut - niet in strijd acht met de regels betreffende vergelijkende en misleidende reclame. De rechter verbiedt overigens wel twee andere vormen van vergelijkende reclame, namelijk het gebruik van merk- en handelsnamen in Google Adwords en het plaatsen van anonieme berichten in internetfora.

Het begrip 'starttarief' is niet gedefinieerd in de nieuwe Telecomwet. Het feit dat bepaalde aanbieders, waaronder Pretium Telecom, bij het tot stand brengen van een verbinding naast een startbedrag direct minimaal één minuut in rekening brengen, kan een forse impact op de telefoonrekening hebben. Yiggers stelt dat de meest voorkomende gespreksduur - sinds de opkomst van voicemail - minder dan 5 seconden bedraagt.